• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Förresten så hade jag ett litet spontant "mini-möte" med några av pedagogerna samt kokerskan på sonens dagis igår. Kan inte komma på något konkret som gör honom så där eksemig men funderar på om den torra luften kan birda. Oftast är han fin när han bara vart där en enstaka dag, är han där två eller fler dagar i följd blossar de upp (även om det aldrig vart så tydligt förut som det var nu i veckan). Vad tror ni? För visst är det lättare för rodnader, eksem och prickar att uppstå om man fått reaktion förut? Om ni förstår hur jag menar...

Ska bli intressant att se hur det blir nästa månad när han kommer att vara på dagis mer, jag går nämligen från att jobba 6 dygn/4 veckor till 23 pass/5veckor så han kommer ju vara där betydligt oftare, oftast 2-3 dagar i rad...

Åh, en grej till! Vi körde på 5ml Duphalac första veckan utan resultat och gick härom dagen över till 10ml/dag. Och nu bajsar han kladdigt och fint Flört Hur många dagar bör vi vänta med äggprovocationen? OM han nu reagerat på ägg tidigare så har det ju främst varit med förstoppning...

• Tibell

Här gjorde precis lillan en megakräk igen :( tredje gången denna veckan!
    Men det måste ha varit astmans fel? Hon har varit kass denna veckan och varit helt galet rosslig! Jag har kunnat känna utanpå hennes tjocka vinteroverall hur hela bröstkorgen vibrerat..
    Och nu när hon är så mycket bättre kanske det beror på att hon kräkts upp allt?
    Hoppas verkligen inte det är något allergirelaterat...

• Kavat
    tes 75 skrev 2011-01-15 09:27:53 följande:
    ..och han har druckit välling på ricedream igår kväll & i morse. dessförinnan välling på Carlshamns risdryck ett par dagar.
    Jag tror på ricedream, men det är för att sonens kinder blev röda av sädesslag och att jag tror de flesta som testat ricedream till sina barn med sädesslagsallergi har misslyckats. Alltså kommit fram till att det inte funkat.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-01-15 11:34:51 följande:
    Jag tror på ricedream, men det är för att sonens kinder blev röda av sädesslag och att jag tror de flesta som testat ricedream till sina barn med sädesslagsallergi har misslyckats. Alltså kommit fram till att det inte funkat.
    ska göra välling på carlshamn över helgen & se hur kinderna blir. problemet är att vi måste åka över hela stan för att få tag på carlshamn, & de 2 tetror vi har hemma nu är det samma datum på som den tetra som var dålig. hoppas de är ok.. sambon jobbar natt i helgen så vi hinner inte handla idag.
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 14:14:10 följande:
    Pannkaka utan allt:
    3dl risdryck
    1dl bovetemjöl
    1dl rismjöl
    1tsk bakpulver
    50 g margarin (mjölkfritt då förstås)

Har vid något tillfälle bytt ut bovetet mot Teff, har dock för mig att det var svårare att steka då..? Sist blnadade jag i bananbitar också, går väl att ha i lite allt möjligt i frukt-och bärväg om man vill det Skrattande
    hur tjocka gör du dem? och man måste ha en teflonpanna anar jag? försökte nyss i en gjutjärnspanna med ca 1 dl smet per pannkaka & det gick åt fanders..
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-01-15 15:30:14 följande:
    hur tjocka gör du dem? och man måste ha en teflonpanna anar jag? försökte nyss i en gjutjärnspanna med ca 1 dl smet per pannkaka & det gick åt fanders..
    Hm, som en dubbel vanlig kanske? *funderar* Ojdå, tråkigt att det gick på tok! Vi har köpt überbilliga stekpannor åt Gabriel på Willys, tror det var 99kr för både en liten och en stor, så riktigt teflon vet jag väl inte om det är.. Men någon form av non-stick-beläggning är det Flört
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-01-15 15:40:17 följande:
    Hm, som en dubbel vanlig kanske? *funderar* Ojdå, tråkigt att det gick på tok! Vi har köpt überbilliga stekpannor åt Gabriel på Willys, tror det var 99kr för både en liten och en stor, så riktigt teflon vet jag väl inte om det är.. Men någon form av non-stick-beläggning är det Flört
    jag bytte till vår stora teflonpanna, & klickade ut små plättar låååångsamt med bara lite margarin i pannan, då gick det bra! så vi har mumsat supergott mellis här, till skillnad från sonens vanliga som typ alltid är blåbärssoppa & riskaka. tack för receptet!
  • Tibell

Har nog listat ut varför lillan kräkts osmält mat 3 ggr denna vecka ! Hon är förstoppad :( igår bajsade hon en hård plutt på morgonen, på eftermiddagen en diarré ( antagligen pga av förstoppningen ) men nu idag fick vi ta till
    Microlax och ut kom en stenhård plutt. Jag Fattar inte hur hon kan bli s förstoppad!! Just nu äter hon inget alls... Inte ens ersättning! Man vad gör henne såhär galet hård i magen? Hon äter ingen gröt eller välling utan får bara althera, äter två lagade mål mat om dagen, ibland bra ett, yoggi, och hon dricker bra! Vi har alltid olja i ersättningen! Begriper inget :(

Eli : du som är haj på det här med förstoppning.. Är det vanligt att de kräks osmält mat och matvägrar?

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-15 17:09:12 följande:
    Har nog listat ut varför lillan kräkts osmält mat 3 ggr denna vecka ! Hon är förstoppad :( igår bajsade hon en hård plutt på morgonen, på eftermiddagen en diarré ( antagligen pga av förstoppningen ) men nu idag fick vi ta till
    Microlax och ut kom en stenhård plutt. Jag Fattar inte hur hon kan bli s förstoppad!! Just nu äter hon inget alls... Inte ens ersättning! Man vad gör henne såhär galet hård i magen? Hon äter ingen gröt eller välling utan får bara althera, äter två lagade mål mat om dagen, ibland bra ett, yoggi, och hon dricker bra! Vi har alltid olja i ersättningen! Begriper inget :(

Eli : du som är haj på det här med förstoppning.. Är det vanligt att de kräks osmält mat och matvägrar?
    Det är inte säkert det är nån allergi som får henne förstoppad. En del barn har problem med förstoppning pga slöa tarmar. Det är en mognadsfråga.

Ja när ELi är förstoppad så kräks han och får ofta även feber. Han äter INGET när han är förstoppad. Ofta matvägraer han några dagar först och sedan kommer feber, kräkningar och ont i magen.
    Det är ju stopp i magen och inte har man ju lust att äta då, hon har säkert ont också och då vill man ju inte äta. Kräks gör man ju pga att det är stopp och maten int ekommer nedåt, då åker den ju uppåt i stället.

Testa att ge henne klyx ist för microlax. Microlax svider ganska mycket och det är så lliten mängd. Om hon är så förstoppad så hon kräks så är det ett  rejält stopp och då krävs mer än ett microlax. Hon borde ha en underhållsningsdos av nåt laxerande uppifrån också, laktulos, tål hon det???
Svar på tråden Allergitråden