• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-01-14 16:36:25 följande:
    ni har inget som är ostaktigt på?
    Kavats blogg! Bea-såsen blir underbar
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79
    trållmor skrev 2011-01-14 16:56:54 följande:
    Kavats blogg! Bea-såsen blir underbar
    ja jag läste just! Lät ju verkligen väldigt gott!!!
    Har ni vanligt bröd till då? JAg har kollat på recept för pizzadeg men edt blir så mkt jobb då de flesta är med jäst och sånt...
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-01-14 17:00:09 följande:
    ja jag läste just! Lät ju verkligen väldigt gott!!!
    Har ni vanligt bröd till då? JAg har kollat på recept för pizzadeg men edt blir så mkt jobb då de flesta är med jäst och sånt...
    Vi gör en pizzadeg, så det är jäst och hela köret

För oss är inte pizza enkel mat längre, utan det är vad vi kallar för lyxmat numer
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-01-14 16:36:25 följande:
    ni har inget som är ostaktigt på?
    J kan äta en viss mängd ost så hon brukar få lite ost på sin.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • JPL

Såg att ni diskuterade pytt i panna men missade nog början. Jag lyckades idag äntligen hitta en som verkar funka, Felix Kyckling pytt:
    www.procordia.se/eway/default.aspx&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07556
    Tyvärr lite vitlök i, men så lite funkar för oss.

• JPL

Kommer aldrig lära mig att läna på FL. www.procordia.se

Ingredienser
    Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), kokt kyckling, purjolök, morot, stekt lök (lök, vegetabilisk olja), vegetabilisk olja, kryddor (bl a chilipeppar, koriander, vitlök), buljongpulver (salt, jästextrakt, arom, kyckling) och svartpepparextrakt.
  • Maddisen80
    ELI 79 skrev 2011-01-14 15:07:27 följande:
    Någon som har förslag på pizzadeg och pizzafyllning som är sädesslagsfritt och mjölkfritt?

Vi köper alltid pizza på fredagar och innan har sonen fått annat men nu börjar han förstå detta så jag tänkte vi kunde baka.
    kan du inte köpa sojaost  och ha på pizza botten sen skinka champijoner,tomat,lök eller kebab
  • ELI 79
    Maddisen80 skrev 2011-01-14 17:54:15 följande:
    kan du inte köpa sojaost  och ha på pizza botten sen skinka champijoner,tomat,lök eller kebab
    just det det finns ju. är inte så bevandrad i sojavärlden för innan kunde han ju inte äta soja...

En annan fråga. kebab som man köper på en pizzeria (ni vet sån där de "skär" av...) innehåller det bara kebab??

Mannen köpte nämligen en kebabsallad i kväll och det var bra sallad i och sedan kebab utan sås eller något på, så vi hade inget som vi kunde se att sonen INTE kunde äta. Han hade egen mat (hade inte hunnit handla till pizza ) men ville smaka lite kebab och eftersom vi inte kunde se några hinder till det så fick han 2 små bitar.

nu är han röd på kinderna...vet inte om det var för att det t ex var starkt eller nåt för han har ju känsliga kinder men jag blir ändå lite konfunderad..
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-14 20:06:37 följande:
    just det det finns ju. är inte så bevandrad i sojavärlden för innan kunde han ju inte äta soja...

En annan fråga. kebab som man köper på en pizzeria (ni vet sån där de "skär" av...) innehåller det bara kebab??

Mannen köpte nämligen en kebabsallad i kväll och det var bra sallad i och sedan kebab utan sås eller något på, så vi hade inget som vi kunde se att sonen INTE kunde äta. Han hade egen mat (hade inte hunnit handla till pizza ) men ville smaka lite kebab och eftersom vi inte kunde se några hinder till det så fick han 2 små bitar.

nu är han röd på kinderna...vet inte om det var för att det t ex var starkt eller nåt för han har ju känsliga kinder men jag blir ändå lite konfunderad..
    Det kan vara vete i kryddorna. Sen om det är från pizzeria så yr det ju ofta mjöl lite hur som helst. Det är ju inte direkt allergianpassat...
  • Kavat

Torsk var inte bra för liten.
    Idag har han fortsatt att blivit knallröd när han ätit och en stund efteråt och blåsprickig och ätit ofta ofta.. Och när han sovit har han blivit helt genomsvettig, stackarn... Kroppen går väl på högvarv..

Svar på tråden Allergitråden