• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Eli : usch stackars liten :( tycker verkligen du ska berätta för dagis hur han reagerat.. Så kanske de förstår hur viktigt det är! Vill inte ens tänka hur B skulle reagera om hon åt lera, det är ju nästan rent vete! Hon skulle antagligen fontänkräkas och ha problem med astman i drygt en månad ! Jag hade blivit tokig på personalen!

Våran T var med uppe och studsa samma tid :( hon gör så ibland utan att vi vet varför . Hon var iväg och fikade med sin farmor igår och hon är inte så noga med att det ska vara mjölkfritt :/ får nog fråga henne sen. Hur ska hon orka leka på dagis hela dagen idag ? Suck

• ELI 79

Hmm råkade skicka iväg (iphone haha)

Måste prata med dietisten i morgon och sedan höra med dagis hur vi ska lösa detta...de måste ju på nåt sätt göra om rutinerna.
    De tror nog inte han är så känslig. I morgon lämnar jag. Då ska jag prata med dem.

Idéer för sonens dagis?

Bort med lekleran iaf. Recept på annan?
    Städa efter maten?
    Ingen ska sitta bredvid honom vid maten?
    Tvätta händerna mellan de hjälper honom och andra?
    Assiett till hans macka?

Mer?

• ViFrånLandet

Eli: På sonens dagis har han egen bricka vid lunch och mellis, där de ställer hans glas, tallrik etc för att minimera risken för kontakt med de andra barnens mat. Han sitter längst ut vid bordet och har en personal (samma jämt, så länge hon inte är ledig/sjuk) mellan sig och nästa barn. De har även placerat honom vid de stora barnen, som inte skvätter och sullar lika mycket som de små. Utöver detta har han egen haklapp, eget porslin, egen stekpanna osv.

Tror det kan vara svårt att tvätta händerna mellan barnen om du tänket på matsituationen, men det kanske går att lösa med att hon bara använder den ena handen till din son och den andra till de andra barnen, eller nåt i den stilen. Misstänker att de inte har så mycket personal att de kan tilldela din son en egen?

Ska klura vidare på det där, måste kila nu!

Btw så blir det ingen äggprovokation här hemma, självklart har sonen sovit som en kratta inatt och en ny tuggtand skymtar där i underkäken... Suck!

• trållmor
    ELI 79 skrev 2011-01-20 05:58:38 följande:
    Blir så less :( känns som om det aldrig kommer bli bra! Skulle kanske vara bättre med dagmamma å andra sidan trivs barnen och stora grabben har bara 1,5 år kvar, trist att byta.
    M
    Jag skulle INTE byta till dagmamma, för tänk att en person ska ha det ansvaret. Tänk att dagmamman ska hinna med matlagning, sanering mm mm. I den här kommunen så får INTE dagmammor laga mat till allergiska barn heller, utan det ansvaret ligger på kommunen. Kan vara värt att kolla upp, om du tänker byta, och om det ens är värt att byta då...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • JPL
    Mamsie skrev 2011-01-19 22:49:54 följande:
    Hej på er! 
    Så var det mer eller mindre konstaterat: Loa (4v) är också matallergiker! Tror jag...
    Jag har uteslutit komjölk ur min kost eftersom jag ammar. Nu har Loas gnäll o skrik accelererat i ett par dar, han verkar ha ont i magen o skriker när han ska bajsa. Och så har han fått precis likadana prickar som fyraåringen hade innan vi tog bort även soja ur kosten!

Jag fick en remiss av läkaren idag, men jag undrar:
    Hur små barn kan man ta RAST och pricktest på? Storebror var 3 månader men jag vill testa Loa typ NU!
    Storebror har mjölk, ägg, soja, vete, havre, korn, råg.

Varm kram till er allergimorsor! 
    A var pytteliten när han tog pricktest. Kanske fem veckor eller så. Enligt vår läkare reagerar man ofta snabbare ju mindre man är så därför tog vi så snabbt. Lapptest vet jag inte. Finns väl inga hinder att ta tidigt tycker jag?
  • Mamsie
    JPL skrev 2011-01-20 11:41:37 följande:
    A var pytteliten när han tog pricktest. Kanske fem veckor eller så. Enligt vår läkare reagerar man ofta snabbare ju mindre man är så därför tog vi så snabbt. Lapptest vet jag inte. Finns väl inga hinder att ta tidigt tycker jag?
    Åh, ok. Tack!  
    Hoppas Loa snabbt blir testad då! 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-01-19 22:49:54 följande:
    Hej på er! 
    Så var det mer eller mindre konstaterat: Loa (4v) är också matallergiker! Tror jag...
    Jag har uteslutit komjölk ur min kost eftersom jag ammar. Nu har Loas gnäll o skrik accelererat i ett par dar, han verkar ha ont i magen o skriker när han ska bajsa. Och så har han fått precis likadana prickar som fyraåringen hade innan vi tog bort även soja ur kosten!

Jag fick en remiss av läkaren idag, men jag undrar:
    Hur små barn kan man ta RAST och pricktest på? Storebror var 3 månader men jag vill testa Loa typ NU!
    Storebror har mjölk, ägg, soja, vete, havre, korn, råg.

Varm kram till er allergimorsor! 
    Trist..
    Mina har skrikit mest av ägg...
    Liten nu är jag rätt säker på att han är allergisk mot torsk (ingen allergi som är konstaterad hos de andra, även om lilleman inte äter annan fisk än lax för han blir så himla dålig i magen, men är nog mest överkänslig typ..

Liten fixar heller inte vitlök och blir prickig av vanilj? Och typ alla bär och frukter.. Men vad som gör att han sover kort, men är väldigt glad vet vi inte.. Refluxen?

Torskreaktionen var nog rätt tydlig egentligen. Han blev röd när han ammade och typ genomsvettig och svullnade även lite i ansiktet tyckte vi. Fick röda blåsor/prickar i ansikte och hals/bröst... Två dygn var blev han röd efter amning, men han sov inte sämre än vanligt.. ?
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2011-01-19 17:04:14 följande:

Någon som vet hur många ämnen de kan pricktesta samtidigt ? Vi har fått en tid på måndag för pricktest ( skulle egentligen inte göras förens i mars men eftersom hennes astma krånglar hela tiden ville de kolla så det inte är något i hemmet som förvärrar ) och jag vill ju pricktesta en massa på henne... Vi är där så sällan så jag vill liksom passa på.

Nu när hon varit hemma sen i torsdags förra veckan är astman jätte bra på henne. Och i morgon är det dagis igen, ska bli spännande att se hur det kommer gå..

Det beror på storleken på armen, är de små går det inte att testa så många saker samtidigt. 6 st fick de plats på Albins underarm när han var 6 mån. Men det är klart att man kan ju ta på båda armarna. 2 av prockarna är kontroller (en positiv och en negativ)
  • Mamsie
    ELI,
    Jag klistrar in recept på leklera :

Max’ Leklera utan allt

Play doo deg även kallad leklera

Ingredienser:

2 dl Sempers finmix

4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

2 dl Salt

2 msk Alun (finns i kryddhyllan)

5 dl Kokande vatten

1 ½ msk Olja

Några droppar karamellfärg.

Blanda ihop:

Rör de torra varorna. Blanda olja, vatten och karamellfärg. Rör i den torra blandningen. Blanda väl och lägg i kylskåp ett dygn. Förvaras i tätslutande burkar. Blir det för alldeles för klibbigt ta lite extra mjöl. Men det vilar till sig och klibbar mindre efter ”vilan”.

Färgning:

Dela upp degen i 4 färger (ljusgul, rosa (röd), turkos (blå) och mintgrön (grön).
    Får man inte i tillräckligt med karamellfärg i första vevan, så kan man tillsätta mer när lekleran är i stort sett klar och det går bra det med.

Lek!   
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2011-01-19 17:22:33 följande:
    Yey, nu har jag lyckats laga två maträtter som vi alla kan äta här hemma, inte särskilt avancerade sådana men ändå Flört En fråga dock: kan man neutralisera kokossmaken på nåt vis? Idag stekte jag kött, lät det sedan koka i 80%ig kokosmjölk (santa Maria, den ni tipsade om, tack!) och kryddade med salt och peppar... Sambon och sonen åt gladeligen men jag var inte särskilt förtjust... När jag bara gör åt mig och sambon använder jag riktig vispgrädde, blandar i köttbuljong samt kryddar med kött&grillkrydda, går det att få någon liknande smak tror ni?
    Mycket vitpeppar döljer en hel del av kokossmaken. Regält ska det vara! (Finmalen)
Svar på tråden Allergitråden