• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • JPL
    saffe skrev 2011-01-19 12:51:33 följande:
    Tack för hjälpen, den infon missade jag... Då ger jag av båda sorterna med gott samvete!
    åh vad bra. både e och d är ju bra vitaminer som säkert bara gör gott i lite högre dos!
  • Tibell

Någon som vet hur många ämnen de kan pricktesta samtidigt ? Vi har fått en tid på måndag för pricktest ( skulle egentligen inte göras förens i mars men eftersom hennes astma krånglar hela tiden ville de kolla så det inte är något i hemmet som förvärrar ) och jag vill ju pricktesta en massa på henne... Vi är där så sällan så jag vill liksom passa på.

Nu när hon varit hemma sen i torsdags förra veckan är astman jätte bra på henne. Och i morgon är det dagis igen, ska bli spännande att se hur det kommer gå..

• JPL
    Tibell skrev 2011-01-19 17:04:14 följande:

Någon som vet hur många ämnen de kan pricktesta samtidigt ? Vi har fått en tid på måndag för pricktest ( skulle egentligen inte göras förens i mars men eftersom hennes astma krånglar hela tiden ville de kolla så det inte är något i hemmet som förvärrar ) och jag vill ju pricktesta en massa på henne... Vi är där så sällan så jag vill liksom passa på.

Nu när hon varit hemma sen i torsdags förra veckan är astman jätte bra på henne. Och i morgon är det dagis igen, ska bli spännande att se hur det kommer gå..

hur många som är max vet jag inte. men det känns som att de vill att det ska vara 9, dvs 9 + kontrollpunkt=10. vi har väl haft kring 13 inkl kontroll.
  • ViFrånLandet

Yey, nu har jag lyckats laga två maträtter som vi alla kan äta här hemma, inte särskilt avancerade sådana men ändå Flört En fråga dock: kan man neutralisera kokossmaken på nåt vis? Idag stekte jag kött, lät det sedan koka i 80%ig kokosmjölk (santa Maria, den ni tipsade om, tack!) och kryddade med salt och peppar... Sambon och sonen åt gladeligen men jag var inte särskilt förtjust... När jag bara gör åt mig och sambon använder jag riktig vispgrädde, blandar i köttbuljong samt kryddar med kött&grillkrydda, går det att få någon liknande smak tror ni?

• ELI 79
    trållmor skrev 2011-01-19 13:42:20 följande:
    Det där tycker jag absolut att du ska ta upp med dietisten, för det kan hon hjälpa dig att räkna ut. Då kan läkaren skriva ut tillskott som passar. Jag vet inte om ni fick remiss till dietisten, eller hur det nu var? Ring isf till denne och begär att få prata om näringsbehovet!
    vi har kontakt med dietisten men hon har aldrig räknat på det eftersom han inte åt sädesslagsfritt OCH mjölkfritt mer än på test några månader i våras.
    2små2stora skrev 2011-01-19 13:01:11 följande:
    Äter den stora grabben ost? Då får han i sig tillräckligt på 4 ostskivor tror jag det är. 

Har du berikad dryck i maten? Det är inte bara det som de dricker rent som gäller utan allt annat också. 
    Nä han äter ingen ost heller
    Jo jag försöker ha i maten men det är ju bara om det är typ köttfärssås eller korvstroganoff eller nåt sånt, men han äter minimala  mängder mat också .-(
    Lite smör på mackan äter han ju men det är nästan allt
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-19 15:41:56 följande:
    Tycker han inte om det, eller tål han det inte? Flört
    vi har ju kört mjölkfritt strikt 2 ggr med stora grabben, 6 mån varje gång utan någon skillnad på hans magproblem eller övrigt så jag tror han tål det...en gång vid 15 mån ålder o en gång vid 3 år
    sen testade vi igen i höstas med mjölkfritt men då bara 2 v
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-01-19 12:59:07 följande:
    Jag funderar på en sak ang mina grabbar.
    Stora grabben FÅR ju dricka mjölk/fil/yoghurt etc men han tycker inte om det. Om det är bra dricker han 1-2 dl per dag.
    lilla grabben FÅR ju inte. Han har ju soja eller rismjölk som är berikad och han äter sojayoghurt men han kanske får ihop sisådär 3 dl per dag.

Då borde ju båda ha tillskott eller hur???
    Vad köper in för något?
    vägrar han all sorts välling? vi får ihop ca 5-6 dl rismjölk/dag till sonen på 2 år genom att göra välling på rismjölk, rismjöl, pofiber & rapsolja. han vägrar mjölkfri ersättning.
  • Mamsie
    Hej på er! 
    Så var det mer eller mindre konstaterat: Loa (4v) är också matallergiker! Tror jag...
    Jag har uteslutit komjölk ur min kost eftersom jag ammar. Nu har Loas gnäll o skrik accelererat i ett par dar, han verkar ha ont i magen o skriker när han ska bajsa. Och så har han fått precis likadana prickar som fyraåringen hade innan vi tog bort även soja ur kosten!

Jag fick en remiss av läkaren idag, men jag undrar:
    Hur små barn kan man ta RAST och pricktest på? Storebror var 3 månader men jag vill testa Loa typ NU!
    Storebror har mjölk, ägg, soja, vete, havre, korn, råg.

Varm kram till er allergimorsor! 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-01-19 21:38:04 följande:
    vägrar han all sorts välling? vi får ihop ca 5-6 dl rismjölk/dag till sonen på 2 år genom att göra välling på rismjölk, rismjöl, pofiber & rapsolja. han vägrar mjölkfri ersättning.
    stora pojken är ju 4.5 år så han har slutat äta välling  för snart 2 år sen,
    den lille har aldrig ätit någon välling. har är dessutom väldigt rund så vi har försökt undvika det därför...

sonen måste reagerat på play-do leran fast det tar nåt dygn för honom. i går vaknade han ju 05 o var speedad o surare än vanligt (som förut...) och i natt vaknade han 03:30 o är fortfarande vaken är som en jojo i sängen
  • ELI 79

Blir så less :( känns som om det aldrig kommer bli bra! Skulle kanske vara bättre med dagmamma å andra sidan trivs barnen och stora grabben har bara 1,5 år kvar, trist att byta.
    M

Svar på tråden Allergitråden