• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Eli : ja det är väl kanske inte så konstigt om han reagerade lite med tanke på att leran bara består av vete.. Typ. Skönt att det inte blev värre i allafall! Hoppas dagis lärde sig ...

• Sousafon

Älsklingen: Jag har också en 3,5-åring. Tycker att han är gladare och lättsammare nu än för ett halvår sedan, så de där perioderna är nog olika för olika barn. Han kan också kännas trött periodvis, har varit det en del nu i vinter. Får han inte sina 12 timmar kan han vara ganska jobbig. Sover hon tillräckligt?

Men visst, i och med att hon har andra allergier och står still i vikt låter det ju rimligt att testa så att det inte är någon mer mat som hon mår dåligt av. 

• Mama Law

Hej hopp nu va det ett tag sen jag var här igen. Är en hel del pysslande här hemma och MASSOR av möten runt Wiking och den stundande skolstarten till hösten. Jobbigt som bara den. Har ett möte inplanerat den 1 feb med fk om den nya vb ansökan som dom hoppas kunna vara beslutat och klart i slutet av februari. Vilket jag inte tror på.

Kavat har du fått svar på ditt vb än? 

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • saffe
    JPL skrev 2011-01-18 18:25:42 följande:
    Det är ofta väldigt stor skillnad på rekomenderat dagligt intag och maximalt intag (innan det blir skadligt). Såg du detta på wikipedia?:
    "Överkonsumtion av vitaminer kan ge negativa effekter. E-vitamin är dock mindre riskfullt än andra fettlösliga vitaminer, men intag av mer än 300 mg/dag bör undvikas."
    Tack för hjälpen, den infon missade jag... Då ger jag av båda sorterna med gott samvete!
  • ELI 79

Jag funderar på en sak ang mina grabbar.
    Stora grabben FÅR ju dricka mjölk/fil/yoghurt etc men han tycker inte om det. Om det är bra dricker han 1-2 dl per dag.
    lilla grabben FÅR ju inte. Han har ju soja eller rismjölk som är berikad och han äter sojayoghurt men han kanske får ihop sisådär 3 dl per dag.

Då borde ju båda ha tillskott eller hur???
    Vad köper in för något?

• 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-01-19 12:59:07 följande:
    Stora grabben FÅR ju dricka mjölk/fil/yoghurt etc men han tycker inte om det. Om det är bra dricker han 1-2 dl per dag.
    lilla grabben FÅR ju inte. Han har ju soja eller rismjölk som är berikad och han äter sojayoghurt men han kanske får ihop sisådär 3 dl per dag.

Vad köper in för något?
    Äter den stora grabben ost? Då får han i sig tillräckligt på 4 ostskivor tror jag det är. 

Har du berikad dryck i maten? Det är inte bara det som de dricker rent som gäller utan allt annat också. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-01-18 20:05:54 följande:

Med kletigt menar jag att det inte blir några korvar utav det...typ. Sorry för äckelinfo ;) Men inte heller diarré. Hennes symtom är säker helt normala, bara en nojig mamma som funderar för mycket ! Vi ska till bvc snart med lilla och ska passa på att väga stora samtidigt. Då ser vi ju om hon ökat något..

Min dotters bajs var så kletigt ett tag. Dessutom bajsade hon oftare än normalt då, kanske 2-5 ggr per dag mot normalt ca 1 ggr per dag. När jag pratade med läkaren om det sa han att det lät helt normalt  men vi kände att det inte stämde. Jag misstänkte länge att det var havre som orsakade magproblemen så vi provade ta bort havredryck och havregrynsgröt hemma en period och då blev hon bättre i magen. Nu har vi återgått till att ge havregrynsgröt ibland och det klarar hon och på dagis har hon hela tiden druckit havredryck. När jag pratade med läkaren om det igen så trodde han i så fall det berodde på att det blev för mycket fibrer för henne med alla havreersättningsprodukter.
  • trållmor

Vad köper in för något?
    Det där tycker jag absolut att du ska ta upp med dietisten, för det kan hon hjälpa dig att räkna ut. Då kan läkaren skriva ut tillskott som passar. Jag vet inte om ni fick remiss till dietisten, eller hur det nu var? Ring isf till denne och begär att få prata om näringsbehovet!
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-01-19 11:00:01 följande:
    Hej hopp nu va det ett tag sen jag var här igen. Är en hel del pysslande här hemma och MASSOR av möten runt Wiking och den stundande skolstarten till hösten. Jobbigt som bara den. Har ett möte inplanerat den 1 feb med fk om den nya vb ansökan som dom hoppas kunna vara beslutat och klart i slutet av februari. Vilket jag inte tror på.

Kavat har du fått svar på ditt vb än? 
    Nix, men funderar på att söka om, beroende på vad vi får. Har ju lika mycket (eg mer) i matväg nu på dottern. Men hon är ju inte kontaktallergisk, så det känns som att det inte gör varken till eller från... Maten lagas ju ändå special och att hon matvägrar kött och fisk och jag måste laga hennes med mjölk gissar jag att de skiter i...
    Men å andra sidan så är de ju få som är så känsliga som sonen som får... Obestämd

Hm, skolstart.. Kanske borde infomera skolan...? Men hon har ju bara i maten och de borde de väl klara var som helst? Eller är jag naiv nu?
  • Kavat

Vad köper in för något?
    Tycker han inte om det, eller tål han det inte? Flört
Svar på tråden Allergitråden