• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Agnes72 skrev 2011-01-24 19:49:42 följande:
    Hoppas det är ok att ställa min fråga här, vet inte om mjölktråden är aktuell.

Har en snart treårig son, mjölkprotein allergisk, som fortfarande vill ha sin välling till kvällen. Försökt ge gröt, men det blir ingen ordning.
    Vi ger EnaGo men jag tycker den är blaskig. Finns det något alternativ till fullkornsvälling?
    Hittar inte Sempers produkter längre.
    Vi blandade EnaGo med havredryck istället för vatten, blev mer som välling då. 
    Eller så kokade vi egen välling på havredryck och skrädmjöl eller gyllenmust. 

Min 3.5 åring dricker havredryck med vaniljsmak på kvällen nu när Oatlys jordgubbsdryck har försvunnit.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79

En fråga. Lasagne gör man det enklast bara genom att byta ut vanliga plattor till naturligt glutenfria och mjölken mot rismjölk? Vad har man i stället för ost? Behövs nåt??
    Hur gör ni lasagne?
    Har inte ätit lasagne på flera år nu pga att jag inte riktigt vet hur jag ska göra, men nu är jag sugen på det

• Blå Flygare
    ELI 79 skrev 2011-01-25 11:24:43 följande:
    En fråga. Lasagne gör man det enklast bara genom att byta ut vanliga plattor till naturligt glutenfria och mjölken mot rismjölk? Vad har man i stället för ost? Behövs nåt??
    Hur gör ni lasagne?
    Har inte ätit lasagne på flera år nu pga att jag inte riktigt vet hur jag ska göra, men nu är jag sugen på det
    Vi har inget ist för ost, möjligen lite gurkmeja för färgens skull.
  • ELI 79
    Blå Flygare skrev 2011-01-25 11:26:26 följande:
    Vi har inget ist för ost, möjligen lite gurkmeja för färgens skull.
    gurkmeja? hmm jag är lite ny på detta fortfarande och inte så bra i köket Vad är det och vart hittar man det? *skäms*

Sonens röda kinder är borta nu men det där "knottriga" är kvar...måste vara nån krydda han inte tål, frågan är vad. Kan man vara allergisk mot ättika föresten? tänkte att det är starkt och det är ju i ketchup?!
  • Blå Flygare
    ELI 79 skrev 2011-01-25 11:30:36 följande:
    gurkmeja? hmm jag är lite ny på detta fortfarande och inte så bra i köket Vad är det och vart hittar man det? *skäms*

Sonens röda kinder är borta nu men det där "knottriga" är kvar...måste vara nån krydda han inte tål, frågan är vad. Kan man vara allergisk mot ättika föresten? tänkte att det är starkt och det är ju i ketchup?!
    Krydda som är gul som curry, används ibland för att blanda ut saffran i bakverk eftersom den inte anses ha någon smak. Jag tycker dock den är jordig i smaken, så jag är försiktig att inte ta för mycket.
  • t0va

whiee... verkar som om Theos mage är bättre nu. Han har börjat få smakisar med ren havregrynsgröt och lite katrinplommon för smakens skull och han skiter precis som han ska. Ingen förstoppning och inget ont. 
    Han är så glad över att få äta för när vi äter tittar han så på oss och bara tugga på skeden är inte kul.

Risgröten vägrar han, så vi bytte till havgregryn så kanske det går att hälla i lite rismjölk sen för att vänja honom vid smaken för han får kväljningar av risgröten.

Någon som vet om det går att frysa in rismjölk, typ i iskubsformar och sen låta tina i gröten, eller blir det dåligt?  

• Kavat

Vi fick beviljat 1/4 vb på sonen. Suck! Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hade de haft en motivering eller på något sätt redovisat vilka timmar de dragit ner på så hade det varit lättare att motivera en ev. överklagan. Vi fick liksom bara texten ni får beviljat 1/4 vb samt vilka merkostnader som var ok och vilka som inte var det...

Har ni fått info om vad som gått igenom med mertiden? Eller vad som inte är "ok"?
    Har man rätt att få veta vilka timmar som är acepterade och vilka de avslagit?

Vet inte om jag orkar, men det går ju inte att överklaga om man inte vet vad som är accepterat eller inte? Skrikandes Då vet man ju inte vad man ska "klaga" på...
    Men gissar att eftersom "alla andra" har 1/4 för allergier så får vi väl inte mer heller oavsett sonens kontaktallergi... Det är ju fasen det som är jobbigast tycker vi...

Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Jpl, har du 1/4 på varje barn?

• ELI 79

Världens godaste chokladbollar! Ni har säkert receptet men skriver ut det ändå:

2 dl boveteflingor
    1 dl kokosflingor
    3 msk kakao (blir dock lite starkt så jag tog bara 2 msk)
    1 dl socker
    2 tsk vanlijsocker
    1 nypa salt
    1 msk kaffe (jag tog vatten går lika bra)
    100 g mjlökfritt margarin

blanda alla ingredienser och gör bollar rulla sedan i kokos, pärlsocker eller poppad amarant)

GOTT!!!! E åt och åt och åt haha
    Men stora killen åt inte ens detta Hmm han äter inte mycket alls just nu men han är nog lite förstoppad

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:
    Vi fick beviljat 1/4 vb på sonen. Suck! Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hade de haft en motivering eller på något sätt redovisat vilka timmar de dragit ner på så hade det varit lättare att motivera en ev. överklagan. Vi fick liksom bara texten ni får beviljat 1/4 vb samt vilka merkostnader som var ok och vilka som inte var det...

Har ni fått info om vad som gått igenom med mertiden? Eller vad som inte är "ok"?

Vet inte om jag orkar, men det går ju inte att överklaga om man inte vet vad som är accepterat eller inte? Skrikandes Då vet man ju inte vad man ska "klaga" på...
    Men gissar att eftersom "alla andra" har 1/4 för allergier så får vi väl inte mer heller oavsett sonens kontaktallergi... Det är ju fasen det som är jobbigast tycker vi...

Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Du ska få veta exakt vad de slår ned på. Ring upp handläggaren och fråga.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mama Law
    Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:

Vi fick den här gången 3/4 Vb med 36% merkostnader. Jag har för mig att vi har fått för slitage på kläder och för extra tvätt. Vi fick i förra beslutet godkännt för förstörda kläder för 2 barn med 2620kr och det är 25% av normalkostnaden och extra tvätt fick vi 2 tvättar i veckan. Vilket dock är under skattat då vi har extra tvätt för 4a barn då vi måste slussa och barnen byta kläder varje dag. Tycker det är konstigt att ni inte har fått det godkänt vi har fått godkännt 18084kr i merkostnader.

Ska på personligt möte den 1 februari ang min nyansökan om vb då vi har lagt till beteendestörning den här gången vi sökte.  
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden