• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • JPL
    Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:
    Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Jpl, har du 1/4 på varje barn?
    Nu senast skrev läkaren det jag bad om i intyget. Tycker at det funakde bra, men så har vi en bra relation också. Men ett "frikort" som Miralicias är ju mycket bättre!

Vi har 1/4 för de två äldsta ihop. Jag känner också att det är rimligt eftersom vi numer blivit vana vid att laga specialmat så det tar inte så vädligt lång tid längre. Har aldrig sökt enskilt för dem. Tidsåtgången hade nog varit densamma om bara ett av barnen vore allergiskt, men det håller väl inte FK med om? Vi lägger vår mertid nästan enbart på att handla och laga mat eftersom vi slippar att smörja och medicinera i särkilt stor grad. Man borde få ersättning för plågan att lyckas motivera barnen att ta sitt kalcium varje dag dock
  • JPL

Skrev nästan samma svar två gånger pga dum internetuppkoppling

• Kavat

Tack för all input!

Alltså jag blir så frustrerad så jag håller på att gå upp i limningen här!

Varför varför kan de inte ens läsa vad man skriver. Jag har räknat ut ersättning för mjölk - den faktiska kostnaden och skickat med vad det står i både KO och även ett brev mellan KO och celiakiförbundet. Tror ni nötterna på fk har använt min kostnad eller schablonen! Demon

Varför kan de inte ens läsa sina egna regler innantill. När man till och med skickar med kopia på texten och hänvisar till referensen... Allt för att de inte ska kunna bortse från dem. Är så sur, orkar egentligen inte överklaga men bli så arg när de inte ens gör rätt enligt deras egna referenser och regler..... Bahhhhhhhh!!!!!!!!!!!

• Kavat

Och hur gör man egentligen när man redan vet att man har rätt och skickat rätt info och de bara struntar i den och kör sitt egna lilla kontors race? 
    Alltså de har ju inte ens läst det jag skickat med känns det som...?

• Molina

K Kavat: Vad innebär ett VB 1/4 nu för mjölk&celiaki? Har dina barn nå mer allergier eller problem?

Vi ska till att söka nu men förutom en svår mjölkallergi har vi svårbehandlad astma av alla möjliga tänkbara utlöses faktorer och infektions känslighet och den stora vi väntar på är en koncentrationsstörning och jag hoppas så att vi får igenom VB för hennes skull. Vi fick ett riktigt bra intyg från allergi och väntar nu bara på andra teamet som drar ut på det hela.

• ELI 79

De där röda kinderna måste varit ett mått på nåt annat han fått i sig än ketchupen för i natt var han vaken 2 1/2 timme igen! De vakna nätterna kommer ju ett tag efter. Oftast 2 dagar men det enda jag kan komma på nu är i lördags då mannen var på MAX med honom och tog en hamburgare och strips. Tog bort brödet men sen var det dressing på som han skrapade bort så bra han kunde... Kan det varit det så många dagar senare???

• 2små2stora
    ELI 79 skrev 2011-01-26 08:02:29 följande:
    De där röda kinderna måste varit ett mått på nåt annat han fått i sig än ketchupen för i natt var han vaken 2 1/2 timme igen! De vakna nätterna kommer ju ett tag efter. Oftast 2 dagar men det enda jag kan komma på nu är i lördags då mannen var på MAX med honom och tog en hamburgare och strips. Tog bort brödet men sen var det dressing på som han skrapade bort så bra han kunde... Kan det varit det så många dagar senare???
    MAX är väl fullt med vete överallt. Rimligtvis så sprids det vete över hela restaurangen.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79

Fan läste på deras allergiguide! Mjölk i köttet och sen friteras ju pommes med det med gluten/vete i!!! There's the answer!! Fan också. Därför som magen varit mer uppblåst och han varit hård i magen... Inte sov i natt och sov ganska lite i går natt :(

• JPL
    Kavat skrev 2011-01-25 22:04:54 följande:
    Och hur gör man egentligen när man redan vet att man har rätt och skickat rätt info och de bara struntar i den och kör sitt egna lilla kontors race? 
    Alltså de har ju inte ens läst det jag skickat med känns det som...?
    Jag ska kolla vad jag skrev i överklagan när de inte lyckades addera rätt ens en gång.
  • Tillalamm
    ELI 79 skrev 2011-01-25 17:57:25 följande:
    Någon som kan hjälpa mig att rådda lite i E.s mage! Han verkar ju må väldigt bra nu. Bra humör, sover hela nätter, lite hård i  magen fortfarande dock eksemen på kinderna kommer ju bara när han får i sig nåt han inte tål MEN och ett stort MEN. Hans mage är alltid så uppblåst!! Fortfarande! Den blev ju bättre med vetefritt men den är fortfarande större och mer uppblåst än den borde vara. Inte varje dag men nästan!
    Vad kan det bero på? Är det ok att ha en sån där stor mage om han inte verkar må dåligt? är det NORMALT att ha en uppblåst mage kanske t o m?

Funderar om det beror på förstoppningen/hårda magen? Vart kommer den ifrån då? Har han samma som storebror där de bara tror  det har att göra med att han har slöa tarmar (slow bowel syndrom).
    Blir galen?!?!
    Min plutt hade också så. Nu har vi uteslutit gluten helt och så även mjölk. Nu är han mycket bättre i magen, även om förstoppningen består. Jag är också känslig för mycket, och när jag ex får i mig mjölk (som jag är inteolerant emot) blir min mage uppsvälld och gasig, så det kan ju vara att han är känslig för fler saker han äter, bara det att han inte får så våldsamma symptom av det. Har ni testat glutenfritt?
Svar på tråden Allergitråden