• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Tillalamm skrev 2011-01-26 08:48:45 följande:
    Min plutt hade också så. Nu har vi uteslutit gluten helt och så även mjölk. Nu är han mycket bättre i magen, även om förstoppningen består. Jag är också känslig för mycket, och när jag ex får i mig mjölk (som jag är inteolerant emot) blir min mage uppsvälld och gasig, så det kan ju vara att han är känslig för fler saker han äter, bara det att han inte får så våldsamma symptom av det. Har ni testat glutenfritt?
    han äter ju helt sädesslagsfritt och mjölkproteinfritt....han kan således inte äta vanligt glutenfritt heller för han tål inte vetestärkelse. Han måste ha naturligt glutenfritt
  • t0va

Någon som vet från när man kan ge kokosmjölk? Funderade på att prova att göra risifrutti. Än så länge så har provat ris och havregryn och det verkar fungera utan problem. Men instant risgröten är han inte förtjust i, men om det är någon annan konsistens så kanske det går ner. Är värt att prova i alla fall. 

Om inte så är det lite mer att kladda med, havregrynen är superkul att känna på. Tur att vi har badkar att spola av honom i ;)  

• Sousafon

Jag vet inte om någon av er bor i Malmö, men finns det någon som kan rekommendera någon restaurang här dit man kan gå med allergiska barn? Min son är allergisk mot ägg och nötter (m.m.,men dessa är de allvarligaste) och eftersom vi ska köra en period utan ens spår av nötter och ägg, så blir det ju svårt att gå ut och äta. Han klarar det luftburet och har ju inte den allra allvarligaste formen av allergi, men det är illa nog. Vart vågar man gå?

• Kavat
    JPL skrev 2011-01-26 08:26:47 följande:
    Jag ska kolla vad jag skrev i överklagan när de inte lyckades addera rätt ens en gång.
    Hjärta Tack snälla för mail!!
  • Mama Law

K kavat jag rekomenderar nyansökan och personligt möte, det gjorde susen för en kompis! Därför testar även jag det så mötet är 1 feb och handläggaren hoppades på beslut senast i slutet av februari så kan svara dig bättre då..... fast iofs när har det gått så smidigt för mig!?

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-01-26 11:34:12 följande:
    K kavat jag rekomenderar nyansökan och personligt möte, det gjorde susen för en kompis! Därför testar även jag det så mötet är 1 feb och handläggaren hoppades på beslut senast i slutet av februari så kan svara dig bättre då..... fast iofs när har det gått så smidigt för mig!?
    Varför nyansökan?
    Jag är tveksam till att vi får mer än 1/4 men jag vill då att de ska kunna redovisa vad vi inte får för och varför. Eller är det orimligt? Alltså har de inget underlag till sina motiveringar utan bara satt 1/4 för det är brukligt, då har de ju inte gjort någon utredning på den biten. De måste väl kunna redovisa vad de gjort?

Merkostnaden är väl egentligen inget så stort problem, förutom att de inte ens läst min ansökan eller har koll på KOs regler som de hänvisar till (som jag för övrigt skickade med och refererade till). De har ju gett oss schablonmässigt för mjölk trots att det tydligt står att vi bara kan använda carlshamns risdryck och kokosmjölk...

Tvättintyg från läkaren kan jag säkert få, men tycker inte det ska behövas, det har ju inte läkaren koll på, hur vi gör. Hon kan ju bara lita på oss och gissa sig till att det är rimligt eftersom han reagerar på kontakt... Hela ansökan går ju ut på att de ska lita på oss som ansöker... *sur*

JPL, hur lång tid tog din överklagan?

Snutten, hur lång tid tog din överklagan?
  • Kavat
    Molina skrev 2011-01-25 22:15:10 följande:
    K Kavat: Vad innebär ett VB 1/4 nu för mjölk&celiaki? Har dina barn nå mer allergier eller problem?

Vi ska till att söka nu men förutom en svår mjölkallergi har vi svårbehandlad astma av alla möjliga tänkbara utlöses faktorer och infektions känslighet och den stora vi väntar på är en koncentrationsstörning och jag hoppas så att vi får igenom VB för hennes skull. Vi fick ett riktigt bra intyg från allergi och väntar nu bara på andra teamet som drar ut på det hela.
    Sonen har inte celiaki, han har veteallregi och kontaktallergi mot ägg, vete och havre bl.a. Vilket innebär att han inte ens kan komma i kontakt med det, rör det eller ja få det på sig eller i sig. Sonens allergier står i min pres. Hans känslighet mot sädesslag gör att han reagerar på dextros, glukossirap och en massa annat som finns i typ allt.
  • Snutten
    Kavat skrev 2011-01-25 22:04:54 följande:
    Och hur gör man egentligen när man redan vet att man har rätt och skickat rätt info och de bara struntar i den och kör sitt egna lilla kontors race? 
    Alltså de har ju inte ens läst det jag skickat med känns det som...?
    Exakt samma problem som jag. Jag överklagade ju till förvaltningesrätten men de höll med fk. Även om jag hade massa text från dagis, KO, doktor m.m.m.m. Suck!
  • Tillalamm
    ELI 79 skrev 2011-01-26 08:53:27 följande:
    han äter ju helt sädesslagsfritt och mjölkproteinfritt....han kan således inte äta vanligt glutenfritt heller för han tål inte vetestärkelse. Han måste ha naturligt glutenfritt
    Samma med min plutt. Men det kanske är andra saker han inte tål - min pojk tål ex inte ris eller bovete heller, vilket ju är naturligt glutenfritt. Vi har fått prova oss fram genom att provocera och skriva dagbok. Det är så jobbigt när man inte vet vart reaktionerna kommer ifrån!
  • JPL
    Kavat skrev 2011-01-26 11:42:56 följande:
    JPL, hur lång tid tog din överklagan? 
    ingen aning. har för mig att det var sommar så det tog flera månder att utse en handläggare. sedan gick det nog förvånansvärt snabbt.
Svar på tråden Allergitråden