• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Eli : läste din blogg! innehåller burger kings hamburgare mjölk??? Det hade jag ingen aning om. Vi äter iofs otroligt sällan ute och gör vi det hamnar vi alltid på mc donalds :)

Idag är lillatumpan prickfri efter badmissen. Gick fort och tur var väl det.
    Däremot har jag själv reagerat på något.. Men har ingen aning om på vad :(

• Miralicia
    Tibell skrev 2011-01-26 18:19:09 följande:
    Eli : läste din blogg! innehåller burger kings hamburgare mjölk??? Det hade jag ingen aning om. Vi äter iofs otroligt sällan ute och gör vi det hamnar vi alltid på mc donalds :)

Idag är lillatumpan prickfri efter badmissen. Gick fort och tur var väl det.
    Däremot har jag själv reagerat på något.. Men har ingen aning om på vad :(
    Burger Kings är inte med mjölk, däremot MAX burgare
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Jaha okej =) Det stod visst MAX i hennes blogg med. Då vet man det i fortsättningen

• ELI 79

Älsklingen: inte burger king utan MAX :) enl deras allergiguide är det mjölk i det mesta. Att vi inte lärt oss att han är så känslig än!

Pratade m dietisten i dag och har äntligen fått till ett möte för bl a livsmedelsanvisning. Enl henne har de bara rätt att skriva ut till de med celaki och inte vid allergi men att de gör det ändå för att det är så fånigt. Så nu ska vi äntligen gå utskrivet!

• t0va

Provade att göra lite risifrutti ikväll, det var ju jättegott, mycket godare än de man köper. Theo fick provsmaka en liten sked och först fattade han inte vad han skulle göra med riskornen men sen gick de ner och han började gråta när han inte fick mer. Hoppas det fungerar så kanske han kan acceptera rissmaken snart. 

Han såg så ledsen ut idag på mammagruppen när de andra barnen satt och åt mat och han bara fick flaska.  

• trållmor

Appropå hamburgare Jag gick in på BKs hemsida. Har de ingen hamburgare som funkar alltså? Tycker mig bara hitta sån som har gluten i sig, och då antar jag att den inte funkar på våra barn Tänker på Ö-vik tex som bara har MAX eller BK (McD fick lägga ner, hörde vi). Har ni något förslag på alternativ då?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79

Trållmor: om det bara handlar om gluten då kan man tydligen få glutenfritt på MAX iaf enl deras allergisida på nätet.

Gaahh nu hade mannen köpt hem flingor med havre i (han kollade bara efter vete). Hur stor risk för kontamination i havre???

Så hade han gett glutenfria choclatesticks till sonen. Han menar väl men det blir fel :( är ju mjölkchoklad i dem! Han hade "bara" fått en men detta blir nog en kul vecka för sonen :(

• trållmor

Men glutenfritt brukar ju oftast innehålla vetestärkelse, tänkte jag på. Jag skulle vilja känna mig säker på att det även är utan vetestärkelse också, för annars ger inte vi, det är det inte värt. Sen ska det ju även vara utan allt alltså inte bara utan gluten...

Jag hade inte gett flingorna

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI 79

Trållmor: aha då är jag med. Nä det verkar svårt att få utan vetestärkelse i :( vi brukar ge utan bröd, bara köttet men om det är mjölk i så fallerar ju det också!
    Nä får prata med mannen om flingorna :) E sov dock hela natten i natt så vi får se hur allt artar sig...

• Allrona

Max har mjölkfri hamburgare, men man måste säga till att man ska ha det så hämtar de en sån i frysen.

Svar på tråden Allergitråden