• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Ni som har barn som har egen lekdeg. Sitter ert barn vid eget bort då eller sitter dem i ena änden av bordet? De formar och grejer som används när de leker med degar, har de egna, funkra det bra???

Funderar på att göra egen deg till E som han kan leka med men då måste jag ju vara säker på att han får sitta en bit ifrån de andra barnen å andra sidan tror jag inte han vill sitta vid eget bord direkt då är det ju ingen gemenskap!

• Kavat

Ja, min kille får ju jätte mycket eksem utan att synbart ha fått vete i sig. Men vi ser skillnad på veteeksem och annat idag, så att det är vete tror vi alltså att vi kan se på hans eksem. Hur de ser ut och vart de kommer och hur han sover vaknar.

• Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-02 12:23:19 följande:
    Tack för tipset! Hoppas Max gillar Althéran. 

Ang mitt dilemma nr 1:
    Det lutar nog mot att ge Loa "välsmakande" Althéra men att han får en skvätt av Max' Nutra titt som tätt för att inte glömma av smaken. Hur låter den planen?
    Har du fått recept på Althéra?

Låter som en plan.
  • Kavat

Föresten är det någon mer här i Göteborgsområdet som vill träffas? Älsklingen, bodde inte du i närheten?

Hojta till i inboxen i så fall! Har inte full koll på vart alla bor.

• Kavat
    Pink skrev 2011-02-01 20:20:39 följande:
    Testar här istället. Har en son med luftvägsbesvär. Sammlar på sig mycket slem. Täppt i näsan svårt att andas och att få luft till att prata. Har gett pulmicort i x antal år då han fick diagnosen ansträngningsastma och infektionsuylöst astma. Men kunde inte sluta med pylmicorten då han fick tillbaka besvären. Nu har läkaren börjat fundera på om det kan vara en allergi då besvären inte går över. Han funderar då på lyftburen allergi. Kan det inte vara så att en matallergi oxå ger dem här symtomen. Han har komjölksproteinalletgi och reagerar på latex med utslag. Och även pollen. Besvären har han året runt. Nu testar vi att ge honom amthistamin cetrizin och det blir bättre.
    Om han skulle ha en matallergi skulle det då hjälpa med cetrizin mot besvären. Tex gluten som finns i släkten. Han har även eksem som är röda och gula. Bara små.
    Låter troligt att luftburen allergi kan ge besvär. Framförallt om ägg, vete, havre är inblandat skulle jag gissa. Ägg är ju känt för att man kan reagera luftburet på. Mjölk är ju ofta i fast form. Men vete och havre som yr, finns i luften, absolut att det kan försämra om den allergin finns.
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-02-02 14:04:45 följande:
    Föresten är det någon mer här i Göteborgsområdet som vill träffas? Älsklingen, bodde inte du i närheten?

Hojta till i inboxen i så fall! Har inte full koll på vart alla bor.
    Hade jättegärna träffats men vi bor uppe i Dalarna så det är lite långt att åka för en fika Flört Men om någon ska till Sälen någon gång så kan ni ju hojta till, vi bor på vägen dit om man säger så...
  • Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2011-02-02 14:59:38 följande:
    Hade jättegärna träffats men vi bor uppe i Dalarna så det är lite långt att åka för en fika Flört Men om någon ska till Sälen någon gång så kan ni ju hojta till, vi bor på vägen dit om man säger så...
    Jag bor i orsa så ska du till mora på barnmottagningen så hojta till?!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-02 08:18:21 följande:
    Dagismaten var ok. De andra barnen hade ätit chicken nuggets med currysås.
    Men nu upptäckte jag att hon var lite snuvig så det är nog bara en enkel förkylning *pustar ut*
    currysås? Bockhornsklöver = soja????
  • Tibell

Ja fast hon hade ju fått egen mat.. Så det är ju om hon hittat något på golvet. Men personalen är kanon duktiga och städar alltid innan hon "släpps fri" efter varje måltid

Men jag tror nog gnället och hostan beror på snuvan hon fick idag :) prickarna kan jag dock inte förklara...

Svar på tråden Allergitråden