• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    lillasysteryster skrev 2011-02-02 16:54:28 följande:
    alsklingen: I chicken nuggets är det ägg...är hon allergisk mot det?
    Inte alla sorter, det finns sorter som är utan såväl mjölk, ägg, soja. Dottern äter kycklingnuggets från Lidl (tror märket heter Solängen har jag för mig)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-02 14:04:45 följande:
    Föresten är det någon mer här i Göteborgsområdet som vill träffas? Älsklingen, bodde inte du i närheten?

Hojta till i inboxen i så fall! Har inte full koll på vart alla bor.
    Jag vill ju träffas igen, men det är ju som sagt lite långt till Gbg för att åka över dagen eller så bara.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-02-02 17:59:20 följande:
    Jag vill ju träffas igen, men det är ju som sagt lite långt till Gbg för att åka över dagen eller så bara.
    Solig Äsch då, du vet vart det finns sängplats. Flört
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-02 14:04:45 följande:
    Föresten är det någon mer här i Göteborgsområdet som vill träffas? Älsklingen, bodde inte du i närheten?

Hojta till i inboxen i så fall! Har inte full koll på vart alla bor.
    Jag vill träffas igen, men det får nog bli till sommaren i så fall Grabbarna vill till Liseberg igen. Vi har inga gratis resor ner längre.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-02 18:00:26 följande:
    Solig Äsch då, du vet vart det finns sängplats. Flört
    *Funderar på att ta familjesemester* - dvs ta semester på egen hand från familjen

Gick det bra hos läkaren idag förresten? Hoppas att du begrep ungefär mina tankar om intyget och att ni fick till något bra nytt
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-02-02 18:29:59 följande:
    *Funderar på att ta familjesemester* - dvs ta semester på egen hand från familjen

Gick det bra hos läkaren idag förresten? Hoppas att du begrep ungefär mina tankar om intyget och att ni fick till något bra nytt
    Låter fint med privat kock! Hjärta

Ställde in läkarbesöket eftersom liten fortfarande mådde dåligt, men nu har han fått medicin mot uringvägsinfektion och ska göra ul på njurarna... Jag fick sova nästan 3 timmar sammanhållet! *kors i taket* Länge sedan sist... Spöke

Men tack för mail. Var nog lika bra att vi ställde in, jag hade nog inte kunnat få ur mig en vettig mening...
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-02-02 18:21:07 följande:
    Jag vill träffas igen, men det får nog bli till sommaren i så fall Grabbarna vill till Liseberg igen. Vi har inga gratis resor ner längre.
    Du får hojta när ni kommer!! Solig
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-02-02 18:34:48 följande:
    Du får hojta när ni kommer!! Solig
    Det gör jag
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

Bläääää nu har dock hönan reagerat på något ( de andra "symtomen" från igår var bara en förkylning )
    Nu kastar jag snart in handduken och skiter i det här. Är helt övertygad om att socialen snart kommer och tar henne ifrån mig ändå *gråter*
    Hur vi än försöker göra rätt så blir det fel ändå =(
    Är så fruktansvärt trött på det här. Snart sätter jag henne på en risdiet och burar in henne i ett vadderat rum så hon omöjligt kan stoppa något i munne, som tyvärr är hennes störta hobby *ironisk*

Hon har eksem på mage/rygg/nacke och armar. Dessutom VÄGRAR hon sova nu, hon som brukar somna på två röda.
    Hon har varit kanon fin i hyn länge nu och detta kom efter mellanmålet då vi fikade lite.
    Jag hade bakat en kladdkaka med detta receptet:

2 tsk fiberHusk
    2 dl vatten
    200 g mörk choklad (el 1 dl kakao)
    125 g smör eller mjölkfritt margarin
    1,25 dl socker
    1,25 dl rismjöl
    1,25 dl bovetemjöl
    1 tsk bakpulver

Jag använde mig utav mjölkfritt margarin och ckoklad. Vad kan ha gått snett då ??????
    Hon brukar aldrig få smaka sånt här gottigt men nu tyckte jag att det passade bra eftersom hon kunde äta den, men se hur bra det gick *gråter en skvätt till *
    Nu är det visserligen ingen stor reaktion och egentligen kan man väl blunda för eksemen men jag blir så less på att hon aldrig får vara bra i hyn. Dessutom kommer det definitivt sätta sig på magen med..det gör det alltid i slutändan =(

• Kavat

Särnär- märkt mjöl?

Saltå Kvarns funkar INTE här hemma.

Funkar bovete?

Bakat i en form som annat varit i? (alltså inte 100 ren?)

Bakat med saker som kan ha blivit dammade med vanligt mjöl?

Svar på tråden Allergitråden