• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Tibell skrev 2011-02-02 18:38:47 följande:
    Bläääää nu har dock hönan reagerat på något ( de andra "symtomen" från igår var bara en förkylning )
    Kan hon vara känslig mot kakao? Vår dotter tål inte kakao i någon form eller mängd utan få eksem/utslag och bli dålig i magen.
    Om det var choklad vilket märke har du använt? Är det en ny förpackning kakao ni har, så att ni inte tidigare innan allergierna kontaminerat med vete vid bakning med mått/sked? 
  • Tibell

Bovete tål hon. Rismjölet tål hon. Kakao tål hon vad vi vet. Använde ju den där mjölkfria chokladen som ligger bland de glutenfria produkterna..vet inte vad den heter dock ??
    Formen ska också vara okej..körd i diskmaskinen precis innan.
    De "enda" allergenen hon får dessa utslag av är soja, sojasläktingar,baljväxter, ägg och mjölk... om det inte tillkommit något nytt då förstås =/

• Miralicia

Plamils choklad? Den finns i flera varianter och där förpackningarna är i princip identiska - ena varianten distribueras här i Sverige av Kung Markatta är mjölkfri men kan tydligen numera innehålla spår av soja Obestämd (innan var den sojafri också) medan den andra distribueras av Life Products och har sojamjöl i innehållsförteckningen. Jag har nog kvar ett par gamla bilder i mitt galleri på de olika varianterna, men Fenomena har jag för mig det var såg den med soja i helt identisk föpackning förutom namnet på distributören för någon månad sedan.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell
    Miralicia skrev 2011-02-02 19:20:49 följande:
    Plamils choklad? Den finns i flera varianter och där förpackningarna är i princip identiska - ena varianten distribueras här i Sverige av Kung Markatta är mjölkfri men kan tydligen numera innehålla spår av soja Obestämd (innan var den sojafri också) medan den andra distribueras av Life Products och har sojamjöl i innehållsförteckningen. Jag har nog kvar ett par gamla bilder i mitt galleri på de olika varianterna, men Fenomena har jag för mig det var såg den med soja i helt identisk föpackning förutom namnet på distributören för någon månad sedan.
    Ska springa och kika i soperna. Vet faktiskt inte alls vad den heter... Strax tillbaka ;)
  • Tibell

Plamils choklad var det.....och det stod med en liten text på baksidan att den innehöll spår av soja..Suck. Varför kollade jag inte detta tidigare?? Känner mig skit dum nu =( Blää så less jag är på det här. Och det är just soja som ger henne jobbig frätande diarré. Håll nu tummarna att hon slipper!
    Det måste ju vara en löjligt liten mängd hon fått i sig? Det är bara spår av soja och hon fick två små bitar..kanske 1x1 cm stora styck. Herregud..stackars skruttan som fortfarande ligger där inne och vägrar sova * mammans dåliga samvete gnager sönder hjärtat lite*

Jag som bara ville vara snäll och låta henne smaka lite gottigt....

• Blå Flygare

Ögonen går i kors, så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara ställa en fråga till er med dagisbarn.

Hittils har vårt dagis fått maten från skolköket, och då har det varit en egen kock för all specialkost. Men f.o.m. slutet mars ska vårt dagis få ett eget kök bemannat med egen kock. Och inget mer. 1 person. Till 9 avdelningar med 24 barn/adv (12-13 på småbarnsavd, tror det är 2 sånna). På de avd mina barn går på är det 4 barn med specialkost per avd, kan gissa att det ligger runt samma för de andra. Frågade igår förskolechefen om det köket även ska fixa specialkost, men det visste hon inte. Tänkte jag skulle kontakta "vår" kock vi har nu och se om hon vet.

Vad är er erfarenhet? Hur mycket fixar en ensam kock? Jag bävar... Samtidigt så känns det knepigt om specialkosten ska göra på skolan, för matschemana kommer ju se olika ut. Anledningen att dagis får eget kök (och alla jublar över det) är för att kosten ska bli anpassad för de små barnen, nu är den efter skolbarnens önskelmål, som ju är många fler.

• Mela78
    Tibell skrev 2011-02-02 19:33:38 följande:

Plamils choklad var det.....och det stod med en liten text på baksidan att den innehöll spår av soja..Suck. Varför kollade jag inte detta tidigare?? Känner mig skit dum nu =( Blää så less jag är på det här. Och det är just soja som ger henne jobbig frätande diarré. Håll nu tummarna att hon slipper!
    Det måste ju vara en löjligt liten mängd hon fått i sig? Det är bara spår av soja och hon fick två små bitar..kanske 1x1 cm stora styck. Herregud..stackars skruttan som fortfarande ligger där inne och vägrar sova * mammans dåliga samvete gnager sönder hjärtat lite*

Jag som bara ville vara snäll och låta henne smaka lite gottigt....

Det är svårt. Jag har efter ett par missar infört rutin att försöka alltid läsa alla innehållsförteckningar, även sådant jag köper varje gång jag handlar, i flera led. Jag läser i affären, när jag packar upp samt vid tillagning/när jag ger dottern. Maken är inte lika som jag, och jag är glömmer ibland, så trots detta händer det misstag även här. Nu senast hade vi inte en tanke på att kolla innehållsförteckning på saft när vi var på besök, så klart blev dottern prickig och fick diarré. De vi var hos brukar ha Fun Light saft, i alla fall apelsinsaften innehåller e 414 när jag kollade innehållsförteckning på nätet i efterhand.

Kram! 
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2011-02-02 20:03:53 följande:
    Ögonen går i kors, så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara ställa en fråga till er med dagisbarn.

Hittils har vårt dagis fått maten från skolköket, och då har det varit en egen kock för all specialkost. Men f.o.m. slutet mars ska vårt dagis få ett eget kök bemannat med egen kock. Och inget mer. 1 person. Till 9 avdelningar med 24 barn/adv (12-13 på småbarnsavd, tror det är 2 sånna). På de avd mina barn går på är det 4 barn med specialkost per avd, kan gissa att det ligger runt samma för de andra. Frågade igår förskolechefen om det köket även ska fixa specialkost, men det visste hon inte. Tänkte jag skulle kontakta "vår" kock vi har nu och se om hon vet.

Vad är er erfarenhet? Hur mycket fixar en ensam kock? Jag bävar... Samtidigt så känns det knepigt om specialkosten ska göra på skolan, för matschemana kommer ju se olika ut. Anledningen att dagis får eget kök (och alla jublar över det) är för att kosten ska bli anpassad för de små barnen, nu är den efter skolbarnens önskelmål, som ju är många fler.
    På vårt dagis är det 4 avdelningar, jag vet inte riktigt hur mycket specialkost det är dock. På Siris avdelning är det hon och någon mer. Det är iallafall en kokerska och hon får jobba på rätt bra för att hinna med allt, jag tror hon jobbar heltid. 
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-02-02 20:03:53 följande:

På vårt dagis är det chill and cook, typ ett kök som lagar en hel del mat och sen värmer kokerskan upp och lagar potatis, ris, pasta, sallad mm samt värmer ev kött, fisk eller vad det nu är.
    Barnen får antingen färdigt från specialköket eller så steker hon korv, köttbullar, lax eller vad det nu är mina barn får.

Hon är själv på 4 avdelningar, ca 15-23 barn per avdelning. (småbarn - färre barn, stora barn - fler barn)
    Jag tror hon jobbar full tid och har mycket att göra.

Det som ställer till det är när det är vikarie.... Och även om inte det händer ofta så blir det fel då. Sist ställde hon som sitter brevid sonen vid lunchen sig och gjorde i ordning hans mat för att vara säker på att det skulle bli rätt. Hjärta (kokade typ pasta. tror resten kom från specialköket den dagen).
  • Blå Flygare

Tack för svar! Får anteckna så jag kommer ihåg siffrorna till det jag pratar med köket. Kan tänka mig att det blir chill and cook här också då, för hur ska det annars hinnas med? Blä, det kommer i så fall inte alls bli bättre än det som är nu när det lagas i skolan som ligger 100 m bort.

Svar på tråden Allergitråden