• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Blå Flygare skrev 2011-02-02 21:05:22 följande:
    Tack för svar! Får anteckna så jag kommer ihåg siffrorna till det jag pratar med köket. Kan tänka mig att det blir chill and cook här också då, för hur ska det annars hinnas med? Blä, det kommer i så fall inte alls bli bättre än det som är nu när det lagas i skolan som ligger 100 m bort.
    Chill and cook här också, kokerskan tillagar potatis, ris eller pasta och så grönsaker och sallad. All frukost och mellanmål tillagas på förskolan. (brödet bakas dock inte ) Fyra avdelningar, två småbarn och två för större barn. Vad jag vet har det inte skett några misstag på förskolan, dock har köket skickat fel ett par gånger. Tack vare den underbara kokerskan så har dottern fått rätt mat trots misstagen. Hon har helt enkelt lagat till såser och annat som vart fel! (Köket har som exempel skickat currysås trots tydlig information om att dottern inte tål det)
    Kokerskan jobbar inte heltid, tror hon jobbar 70%. Hon har svårt att hinna med allt, får ofta hjälp med att handla tex då inte alla specialprodukter kan beställas. 
  • ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2011-02-02 15:24:57 följande:
    Jag bor i orsa så ska du till mora på barnmottagningen så hojta till?!
    Vi går i Falun, är närmre dit (bor utanför Borlänge). Men det är ju inte alltför långt till Orsa, om inte annat har vi lite funderingar på att åka till björnparken i sommar Glad
  • ELI 79

Ikväll hade mannen gett E en laktosfri risifrutti... Suck! Han sa att han visste att det var "fel" men var stressad över situationen (själv men trötta barn och skulle handla efter dagis mm mm - har lite svårt med stress..) så nu får vi se vad som händer :( är ju alltid nåt känns det som! Blir galen, inte konstigt att magen alltid är gigantisk när han aldrig får läka den!!!

• ViFrånLandet

Åh, nu är sonen så där ful om kinderna igen! Plus att han har några prickar runt munnen, vilket han inte haft på en hel evighet... Ätit dåligt och bajsat vatten på dagis idag, sa sambon att personalen sagt. Så jag lär prata med dem IGEN, börjar känna mig som en riktig tjatmoster Obestämd Någon som vet om man kan bajsa väldigt löst om man äter dåligt i samband med luphalac? Hoppas verkligen det inte är något han ätit!

Sen hade det tydligen varit en hund där idag, alltså inte inne utan den hade stått utanför staketet och stuckit in nosen... Måste kolla så den nya personalen är medveten om att G kan få astmaanfall om han kommer för nära! Är ju knappast bra om någon av de andra barnen är där heller direkt... Jäkla tur att ingenting hände idag, då den nya pedagogen var ute ensam som jag förstod det, och är osäker på om hon blivit informerad om vart hans medicin är och hur man ska ge den...

• Tibell

ELI : Usch vad jobbigt =/ Det är ungefär som här hemma..blir alltid fel. Igår skulle jag baka en kaka jag visste B tålde. Maskindiskade alla verktyg, tvättade händerna noga, såg till att inget som hon inte tålde stod i närheten mm. Och ÄNDÅ blev det fel eftersom chokladen innehöll spår av soja. Inte katten visste jag att hon kunde vara så känslig =/ Men men , eksemen smörjdes direkt och nu ser det finare ut...

ViFrånLandet : Stackars plutt =( Hoppas ni kan komma underfund med vad han reagerat på. Men luphalac, är det något lösande eller ? För isåfall är det kanske inte så konstigt att man blir dålig i magen när man äter dåligt. Vi ger ju B lactulos men de perioder hon äter sämre sänker vi dosen lite.
    Läskigt med hunden =() Just astmaanfall är det jag är mest rädd över ska hända på dagis. Hennes astma triggas ju igång med vete men personalen är väl medvetna om detta. De bakar aldrig på hennes avdelning tex, och har tagit bort leran!
    Håller tummarna att han mår bättre idag!

• trållmor
    Blå Flygare skrev 2011-02-02 20:03:53 följande:
    Ögonen går i kors, så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara ställa en fråga till er med dagisbarn.

Hittils har vårt dagis fått maten från skolköket, och då har det varit en egen kock för all specialkost. Men f.o.m. slutet mars ska vårt dagis få ett eget kök bemannat med egen kock. Och inget mer. 1 person. Till 9 avdelningar med 24 barn/adv (12-13 på småbarnsavd, tror det är 2 sånna). På de avd mina barn går på är det 4 barn med specialkost per avd, kan gissa att det ligger runt samma för de andra. Frågade igår förskolechefen om det köket även ska fixa specialkost, men det visste hon inte. Tänkte jag skulle kontakta "vår" kock vi har nu och se om hon vet.

Vad är er erfarenhet? Hur mycket fixar en ensam kock? Jag bävar... Samtidigt så känns det knepigt om specialkosten ska göra på skolan, för matschemana kommer ju se olika ut. Anledningen att dagis får eget kök (och alla jublar över det) är för att kosten ska bli anpassad för de små barnen, nu är den efter skolbarnens önskelmål, som ju är många fler.
    Jag önskar jag kunde svara och ge ett bra svar, men just nu känns det som allt bara är nattsvart med förskolan

Det är tre avdelningar, de säger ca 50 barn, men det stämmer inte för det är 18-19 barn på varje avdelning. Det är två kokerskor, som båda två jobbar 50% på förskolan och 50% på äldreboendet här. Varför en inte kan jobba 100% på förskolan och den andra 100% på äldreboendet vet vi inte.

Efter polisanmälan och ända fram till jul så gick allting faktiskt jättebra, men nu vette tusan vad vi ska göra längre. Jag orkar inte ens med att skriva ner allt Efter jul så har någonting hänt där, men vad vet vi inte. Barnen får i sig någonting felaktigt, men vad har vi inte lyckats få reda på. Timon har slutat äta, Neelah går omkring med nässelutslag, Aliina är förstoppad och Mattis har vredesutbrott som heter duga. Allt lutar åt att det är nåt med soja, men enligt personalen är allt så jättebra och pluttinuttigt och rosa moln så jag själv har lust att spy Skrikandes

Jag tror det var förra veckan så serverades baljväxter i soppan och det upptäckte ingen förrän lunchen var över Förvånad De säger att kokerskan mår jättedåligt över det här och gråter för att hon skäms så hemskt mycket över att han serverat fel mat, och det känns ju inte heller bra.

Vi vet inte vad vi ska göra, men det lutar åt att vi kommer hålla barnen hemma från nästa vecka, och två veckor framåt. Om barnen då blir dåliga igen, vilket vi redan vet kommer hända eftersom vi ser tecknena, så då hoppas vi på att de själva är överbevisade.

Aliina spydde en gång för några veckor sen, och vi höll barnen hemma resten av veckan (hon spydde natten mellan tisdag och onsdag). Ingen av de andra barnen blev sjuk, så det lutar inte alls åt magsjuka eftersom både Neelah och Timon hade nässelutslag och fick eksem. Det här har ju gått så långt nu att Timon har börjat få eksem på ögonlocket dessutom

Neej, så less är bara förnamnet...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Allrona
    trållmor skrev 2011-02-03 08:22:04 följande:
    Jag önskar jag kunde svara och ge ett bra svar, men just nu känns det som allt bara är nattsvart med förskolan

Det är tre avdelningar, de säger ca 50 barn, men det stämmer inte för det är 18-19 barn på varje avdelning. Det är två kokerskor, som båda två jobbar 50% på förskolan och 50% på äldreboendet här. Varför en inte kan jobba 100% på förskolan och den andra 100% på äldreboendet vet vi inte.

Efter polisanmälan och ända fram till jul så gick allting faktiskt jättebra, men nu vette tusan vad vi ska göra längre. Jag orkar inte ens med att skriva ner allt Efter jul så har någonting hänt där, men vad vet vi inte. Barnen får i sig någonting felaktigt, men vad har vi inte lyckats få reda på. Timon har slutat äta, Neelah går omkring med nässelutslag, Aliina är förstoppad och Mattis har vredesutbrott som heter duga. Allt lutar åt att det är nåt med soja, men enligt personalen är allt så jättebra och pluttinuttigt och rosa moln så jag själv har lust att spy Skrikandes

Jag tror det var förra veckan så serverades baljväxter i soppan och det upptäckte ingen förrän lunchen var över Förvånad De säger att kokerskan mår jättedåligt över det här och gråter för att hon skäms så hemskt mycket över att han serverat fel mat, och det känns ju inte heller bra.

Vi vet inte vad vi ska göra, men det lutar åt att vi kommer hålla barnen hemma från nästa vecka, och två veckor framåt. Om barnen då blir dåliga igen, vilket vi redan vet kommer hända eftersom vi ser tecknena, så då hoppas vi på att de själva är överbevisade.

Aliina spydde en gång för några veckor sen, och vi höll barnen hemma resten av veckan (hon spydde natten mellan tisdag och onsdag). Ingen av de andra barnen blev sjuk, så det lutar inte alls åt magsjuka eftersom både Neelah och Timon hade nässelutslag och fick eksem. Det här har ju gått så långt nu att Timon har börjat få eksem på ögonlocket dessutom

Men usch så jobbigt! Kan ni inte vara med på förskolan en dag och se vad de får att äta? Om de är dåliga mest hela tiden så borde det ju vara ngt de får i sig i stort sett varje dag.
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-02-03 08:59:46 följande:
    Men usch så jobbigt! Kan ni inte vara med på förskolan en dag och se vad de får att äta? Om de är dåliga mest hela tiden så borde det ju vara ngt de får i sig i stort sett varje dag.
    Eller ´så kan du ju be dem skriva matdagbok med exakt vad de har i maten, märke på produkterna osv. Det bad vi vår förskola göra en period när vi försökte lista ut vad dottern reagerade på, eftersom hon bara verkade reagera på dagis. Kockerskan skrev upp vad hon hade i maten och pedagogerna skrev upp vad hon åt vid frukost och mellis. Vi bad kockerskan skriva exakt vad maten innehöll, alla kryddor, allt!
    Vi kunde ganska snabbt konstatera att de lagade maten rätt men att hon hade blivit allergisk mot äpple. Men i ditt fall verkar det ju inte så troligt att alla barn plötsligt blivit allergiska mot ngt mer samtidigt. Obestämd

Nu vet jag ju efter att ha läst här att vår förskola nog är mer hjälpsam än de flesta men man kan ju fråga om de kan göra det. Säg att det är deras allergiläkare som har bett att ni ska göra så Skrattande
  • ViFrånLandet
    trållmor skrev 2011-02-03 08:22:04 följande:

Men usch då Rynkar på näsan Hoppas förskolan skärper sig illa kvickt! Verkar ju högst osannolikt att alla barnen får besvär om det går rätt till..
    *Krama om*
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-02-03 06:08:02 följande:

ViFrånLandet : Stackars plutt =( Hoppas ni kan komma underfund med vad han reagerat på. Men luphalac, är det något lösande eller ? För isåfall är det kanske inte så konstigt att man blir dålig i magen när man äter dåligt. Vi ger ju B lactulos men de perioder hon äter sämre sänker vi dosen lite.
    Läskigt med hunden =() Just astmaanfall är det jag är mest rädd över ska hända på dagis. Hennes astma triggas ju igång med vete men personalen är väl medvetna om detta. De bakar aldrig på hennes avdelning tex, och har tagit bort leran!
    Håller tummarna att han mår bättre idag!

Såg vid morgontandborstningen att han håller på att få en tand, den är långt ifrån igenom än men den lyser igenom tandköttet, så det lösa bajset beror troligtvis på det, även bristen på aprit. Skönt! De röda kinderna var som bortblåsta i morse, kanske är det så enkelt att han blir så där när de är ute? Vi är nämligen dåliga på den biten här hemma men på dagis både leker de och sover ute...

Pratade med den nya pedagogen idag vid lämning och hon hade läst igenom Gabriels mapp när hon började och var medveten om hundallergin. Så hon hade inte låtit något av barnen gå fram till hunden. Hon hade blivit visad var inhalatorn finns men var lite osäker på hur den skulle ges så jag visade nu på morgonen, så då är det klart också Glad

Nej, dags att ta fram skolböckerna..
Svar på tråden Allergitråden