• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-02-08 15:20:30 följande:
    Inte så värst vanligt skulle jag vilja säga. Såväl broccoli som blomkål brukar ingå om man har en lite utökad baskost, dvs en kost fri från mjölk, ägg, soja, ärtor, bönor, jordnötter, spannmål, kyckling, fisk, nötter, stenfrukter (mandel, äpple, persikor, nektariner, plommon etc), konserveringsmedel och konsistensmedel samt även utan en del vanliga livsmedel som ofta orsakar reaktioner av ena eller andra orsaken (allergireaktioner, histaminreaktioner etc) som tex tomat, citrus, jordgubbar, kiwi.
    Som jag misstänkte då, skönt! Tusen tack för infon!
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-09 08:31:07 följande:
    12 timmars sömn för E i natt...
    Solig
  • klumpfh

Någon kanske kan råda mig, jag är själv väldigt allergisk mot pollen, stenfrukter och vidare olika korsallergier. Min dotter är nu snart 7 månader och jag vet inte om jag ska våga ge henne de fruktpureer som finns. Hon tycker inte om banan så jag vet liksom inte vilken frukt jag ska ge henne. :S Hennes far är inte allegisk mot något.

Någon annan som vart i samma sits?

• Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-08 15:16:04 följande:
    Tack Myran o ni andra. Känns skönt. Hoppas pengen trillat ner. Åtminstone lite??? 
    Jag pratade med min mor igår. Hon var mest bekymrad över att dottern stirrat på henne med tefatsögon och att dottern nu inte skulle tro på att mamma kunde laga mat som vi kunde äta... Nähä! Skyll dig själv liksom....

Jaja, nu är vi vänner igen i alla fall. Men lånade din fras Mamsie "Det är inte dig det handlar om"...

Hoppas nu verkligen att hon förstod. Gjorde klart för henne i går också att det är inte att hon ev. kommer att missa som är poängen utan det är att de försöker så gott de kan och inte slarvar medvetet för att hon tror att sonen inte är så känslig och att jag överdriver. Det är ju inte hon som ser och får ta problemen efter att han kommer från dem...
  • Maddisen80

Nu har jag hittat knäckebröd som är utan vetestärkelse så nu mår jag bra i magen igen . Så nu har jag fått börja läsa på förpackningarna igen

• JPL
    Kavat skrev 2011-02-09 09:23:27 följande:
    Jag pratade med min mor igår. Hon var mest bekymrad över att dottern stirrat på henne med tefatsögon och att dottern nu inte skulle tro på att mamma kunde laga mat som vi kunde äta...
    Ursäkta men det låter lite manipulativt tycker jag. 
Svar på tråden Allergitråden