• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Eli : fy vilken otur om det nu var från vete glukossirapen i yoggin var. Höjden av otur :( för det var väl inte alltid det var från vete ?
    Hoppas nästa natt blir lugnare!

• Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-06 22:40:15 följande:
    What? Ni packade ihop o drog? 
    Det gjorde vi med. Idag! 

Svärisarna bor i Borås och vi ringde igår eftermiddag o sa att vi kommer idag. 
    Allt var frid o fröjd i några timmar, men så vispar de ihop pannkakor till svågern (utvecklingsstörd och "måste" ha pannkakor varje middag ) .
    Jag blev så jävla matt o sa till maken att nu drar vi. Jag orkar inte mer. Vi sticker så får de fundera på det...
    Vi har ju om och om igen förklarat att vetemjöl inte får hanteras på minst 12 timmar innan Max vistas i rummet/köket! Vi har om och om igen berättat om incidenter på dagis, hos mormor mm och hoppats att femöringen trillar ner. Och vi har tusen gånger sagt att råa ägg inte får knäckas i samma rum!
    Men icke då Foten i munnen.  
    Vi packade snabbt ihop och sa att vi inte har så mycket mediciner med till Max så vi måste åka hem. Utan fika. Utan kaffe. Utan att ge Max mat. Utan att amma L. 
    - Men hur ska ni göra om L behöver ammas innan ni kommer hem? frågade hon. 
    - Vi får stanna på vägen o amma i bilen, vi har inget att välja på, sa jag. 

Svärmor såg ut som en fågelholk och fattade ingenting. Jag såg att hon blev ledsen och jag sa att hon kanske kan göra pannkakssmeten dagen före vi kommer nästa gång? 
    Usch, hon är gudasnäll och vill så väl - men hissen går tyvärr inte ända upp alltid, så det är jättesvårt att såra henne. Det känns som att såra ett barn! Men vad ska man göra?

Nu hoppas jag att de bättre kommer ihåg det med vetemjöl o råa ägg... För tydligen är det så att de inte kommer ihåg vad man sagt - att man måste VISA så att det fastnar i minnet? 

Nu känns det skönt att äntligen ha satt ner foten och inte bara svälja och acceptera för husfriden skull.  

Hejja!

Ja, det är sjukt att det är det som ska behövas. Men jag tror faktiskt inte min mamma fattade ändå. Alltså jag tror tjötet kommer fortsätta.
    Jag tror att hon medvetet sa som hon gjorde för att se hur långt hon kunde driva det.. Fattar liksom inte annars varför man säger så efter alla diskusioner vi haft tidigare...
    Men nu slapp hon ju ha lilleman, kanske att hon inte orkade men vågade inte säga eller blev rädd när jag redan innan påpekade att de var tvungna att vara jätte noga för han varit så dålig länge... Och sen tabbar hon sig det första hon gör och inser kanske att hon inte kommer klara det. Och vill skyla över det med att vi överdriver...?
    Jag vet inte, men jag har fortfarande inte hört ett pip...
  • Kavat

Eli, hoppas han sover då framöver!

Jag hade ärligt talat inte vågat/velat chansa på youghurten, jag hade slängt den. Men det är jag. Nu är den ju slut i alla fall.
    Och var duktigt att städa! {#emotions_dlg.flower}

Det är skit att inte få sova. Jag gör precis allt i min makt att få sova, förutom att skaffa bebis kanske inte var det bästa för nattsömnen...Cool

• Mamsie
    ELI 79 skrev 2011-02-07 21:12:39 följande:
    Ikväll har jag sanerat hela köket! Städat jättenoga, slängt ut Alpro soja yoghurtarna och köpt carlshamns utan glukossirap i stället.
    Ska prata med mannen och se till att vi är på samma linje nu så han inte ger sonen något galet.
    När jag tittar tillbaka på de 5 veckor som varit så verkar han ju faktiskt bara sovit de gånger han fått i sig nåt han inte ska; lera, kaka, risifrutti, godis, havreflingor...så det kanske stämmer trots allt...
    Hoppas det funkar! Och att mannen fattar grejen - man måste strikt ha samma linje tills man vet. Och om han inte håller med dig så kan han väl åtminstone ge det en månad utan att han "hittar på nåt" bakom din rygg?  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • t0va

Om man ammar och misstänker att barnet är mjölkallergiker är det inte så att man måste testa längre än en vecka för att få resultat? Hittade en tråd här där de säger att barnet har kolik för att mamman provade en vecka och såg inte resultat, fast hon har skrivit att det blev bättre på mjölkfritt.... men jag fattade det som om man måste prova längre för att vara säker. 

• Mela78
    t0va skrev 2011-02-08 10:14:00 följande:
    Om man ammar och misstänker att barnet är mjölkallergiker är det inte så att man måste testa längre än en vecka för att få resultat? Hittade en tråd här där de säger att barnet har kolik för att mamman provade en vecka och såg inte resultat, fast hon har skrivit att det blev bättre på mjölkfritt.... men jag fattade det som om man måste prova längre för att vara säker. 
    Upp till en månad kan det ta innan bebisen blir bra. Först en till två veckor innan mamman är ren = bröstmjölken är ren, sedan lika länge till innan bebisens system är rent. Vissa symtom kan vara kvar ännu längre, några här har märkt skillnad på tex kräkningar först efter någon månad.
  • ViFrånLandet

Har en liten fundering..

Vi provocerade med ägg häromveckan och fick diffusa reaktioner på relativt små mängder, och dietisten tyckte att vi skulle testa igen då symptomen försvunnit. Problemet är att han just nu är inne i en riktig gnällperiod och sover som en kratta var och varannan natt (som inatt då han vaknade och var ledsen minst en gång i kvarten från midnatt till 7). Plus att han är knölig i magen till och från. Det känns med andra ord inte helt lägligt att prova ägg igen så vi har valt att avvakta...

Men så idag blev jag uppringd av vårt bvc, de ville inte ge Gabriel hans 1,5årsvaccin där eftersom det innehåller äggprotein utan non skulle skicka remiss till barnmottagningen att få ta sprutan där. Så min fråga; har något av era barn reagerat på vaccinet? Behöver jag oroa mig..?

• lillasysteryster

Jag har precis ringt och pratade med allergimottagningen om samma sak efter att BVC vägrat ge H den sprutan. Hon jag pratade med menade att många bvc har "fått för sig" alltså är rädda för att ge sprutan och därför hänvisar till allergimottagningarna. Men när jag tyckte att de kunde boka in oss för det samtidigt som vi ändå skullle dit den 7/3 ville hon inte det heller utan hon tyckte vi skulle avvakta tills efter läkarbesöket för att fått nya provsvar att gå efter och (antagligen höra vad läkaren säger?) Men iaf, beroende på den reaktion man fått av ägg så ska det inte vara någon fara (om man inte är super allergisk och reagerat med andnöd) Men det kan väl vara skönt att få göra den under bevakning iof.

• Tibell

Vad finns det för akut medicin att ha hemma ? Och är det bara vid höga rastvärden sådant skrivs ut?

Eftersom lilla hönan antagligen reagerade luftburet ( vi är inte helt säkra men allt tyder på det, och vi kommer inte våga testa att ha nötter framme igen) på cashewnötter skulle det vara rätt skönt att veta att hjälp finns om det skulle bli fel någon gång.
    Men hon hade ju inte höga värden på rast!
    Min oro grundar sig lite i att vi bor väldigt avlägset och det tar 45 min in till närmsta sjukhus.

Sen måste jag får lov att erkänna att det är sååå skönt att mjölkallergin visade sig på blodprovet!
    Hela första året med lilla hönan försökte läkaren dumförklara mig och trodde absolut inte hon var allergisk! Detta var hennes gamla läkare skall tilläggas!
    Detta kändes lite som en bekräftelse på något sätt. Är jag knäpp som tänker så?
    Nu ska jag bara se om läkaren vill skriva remiss till lapptest så vi kanske kan få något utav de andra allergierna bekräftade!

Svar på tråden Allergitråden