• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-06 20:04:32 följande:
    Eli : men samtidigt har han ju ätit vete/mjölk utan att ha reagerat och det talar ju mot att han skulle vara superduper känslig ?
    Men det är verkligen skit svårt med dessa allergier :(
    han är ju en väldigt svår person också han har ett hemskt humör och en extrem vilja annars också så det vi tolkat som "han normalt" kanske varit en reaktion??

Nu har jag läst tillbaka en gång till och då när jag skrivit har det ofta varit att han t ex fått i sig kräm med glukossirap eller lösgodis med glukossirap (eller kontamination av något annat) osv så det kanske är så att han är så känslig fast han får lite olika reaktioner och därför tvekar vi?

ska testa att ta bort alprosoja yoghurten eftersom de ibland använder vete där...denna vecka har han ju råkat få i sig både risifrutti men i går så gav mannen honom 1/4 vanlig chokladboll :-S så är ju inte helt otroligt om det är därför han sov dåligt i natt... o resterande dåliga nätter är från risifruttin...innan dess var det ju leklera osv, som kavat säger så har det ju varit många misstag på senaste tiden
  • Tibell

Eli : hade jag varit som du hade jag först satt honom på en baskost och varit super super nogrann med allt. Egen diskborste, smörbytta och allt. Sen skulle jag köra på den kosten ett tag och funkar inte det heller så hade jag sökt hjälp!

Men som du säger är han ju väldigt svårläst! Minns att du skrev till mig i somras att han ätit full mängd vete i flera dagar reaktion och hade super fina kinder. Sen andra gånger har han reagerat på minimala! Så jag förstår att det är svårt!
    Men du är en toppen mamma som i allafall uppmärksammat problemet!
    Hoppas verkligen ni kan komma underfund med vad som stör eran lille man!
    *kram*

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-02-06 20:28:59 följande:
    Eli : hade jag varit som du hade jag först satt honom på en baskost och varit super super nogrann med allt. Egen diskborste, smörbytta och allt. Sen skulle jag köra på den kosten ett tag och funkar inte det heller så hade jag sökt hjälp!

Men som du säger är han ju väldigt svårläst! Minns att du skrev till mig i somras att han ätit full mängd vete i flera dagar reaktion och hade super fina kinder. Sen andra gånger har han reagerat på minimala! Så jag förstår att det är svårt!
    Men du är en toppen mamma som i allafall uppmärksammat problemet!
    Hoppas verkligen ni kan komma underfund med vad som stör eran lille man!
    *kram*
    nä det är ju det. Hade det varit tydligt att han reagerar lätt och att han ibland reagerar utan att vi vet vad så kan man ju ta förgivet att han fått i sig något han inte borde t ex på dagis, men när han INTE reagerar fast han får i sig i flera dagar så börjar man ju tveka!
  • Mamsie
    Supernoggrann ja... 
    Egen smörbytta o diskborste är nämnt.  Vi fick reda på att plast inte blir riktigt rent, så Max har bara porslin, glas o metall. Allt sköljs av innan det stoppas i diskmaskinen.  Inget allergen som dammar eller smular (knäckebröd, vetemjöl etc) ovanför diskbänk, porslin/bestick eller allergimat.  Byta disktrasa ofta ofta, dvs inte torka runt med allergen i trasan. Vi har mirakeltrasor som tvättas dagligen.  Byta handdukar o diskhandduk i köket dagligen.  Egen handduk till allergikern som andra inte får röra! Byts dagligen. Vår handduk byts också dagligen...  Ha diskmedel o tvål i pump på diskbänken. ALLA utan undantag tvättar händerna när de/vi kommer in genom dörren. Inklusive min mamma, fast hon tvättade händerna "nyss"   Fler tips?  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • ELI 79

Jag o mannen pratade precis om vad vi märker för skillnad. Humör och eksemen på kinderna, i övrigt ingenting. Då gäller det vetefritt, ingen skillnad på mjölkfritt...

• Mamsie
    Kavat skrev 2011-02-05 15:08:49 följande:

Ja, jag försöker också ibland.
    "Vet du, det handlar faktiskt inte om dig. Det handlar om Max"  Den var bra!

Funderat massor i natt, vet inte om det var delvis därför jag hade extra svårt att sova, men hur som så funderar jag på varför i hela tiden hon alltid, alltid tar upp frågan. Och det är oftast för att klanka ner på mig. Åtminstonde upplever jag det så.
    Och när hon säger "så där känslig kan man inte vara" eller "du överdriver" , "ni var aldrig så" osv så försöker jag förklara ibland, men ibland säger jag bara "har du lust att chansa?"

Tips på vad ska jag säga för att hon ska lägga ner ämnet helt?
     Jag orkar inte hela tiden bli konfontrerad, jag gör det ju inte för nöjes skull.

Sen kan jag köpa att hon tycker att vi undviker mycket. Men vet inte om allt bottnar i henne dåliga samvete egentligen? Vi är tre syskon, två hade kolik (trolig mjölkproteinallergi?) och jag är glutenintolerant, men det var inget mamma kom på...

Å andra sidan kanske det inte blir några problem framöver för igår blev det rätt konkret att vi inte accepterade det längre eftersom vi tog alla barnen och åkte hem när vi knappt kommit innanför dörren. Vi skulle ätit lunch där och sonen skulle sovit över...
    Men jag och mamma har aldrig varit ovänner en längre tid så vi kommer väl lösa det här med men jag är så förbannat trött på allt tjat från henne så jag spyr. Kräks
    What? Ni packade ihop o drog? 
    Det gjorde vi med. Idag! 

Svärisarna bor i Borås och vi ringde igår eftermiddag o sa att vi kommer idag. 
    Allt var frid o fröjd i några timmar, men så vispar de ihop pannkakor till svågern (utvecklingsstörd och "måste" ha pannkakor varje middag ) .
    Jag blev så jävla matt o sa till maken att nu drar vi. Jag orkar inte mer. Vi sticker så får de fundera på det...
    Vi har ju om och om igen förklarat att vetemjöl inte får hanteras på minst 12 timmar innan Max vistas i rummet/köket! Vi har om och om igen berättat om incidenter på dagis, hos mormor mm och hoppats att femöringen trillar ner. Och vi har tusen gånger sagt att råa ägg inte får knäckas i samma rum!
    Men icke då Foten i munnen.  
    Vi packade snabbt ihop och sa att vi inte har så mycket mediciner med till Max så vi måste åka hem. Utan fika. Utan kaffe. Utan att ge Max mat. Utan att amma L. 
    - Men hur ska ni göra om L behöver ammas innan ni kommer hem? frågade hon. 
    - Vi får stanna på vägen o amma i bilen, vi har inget att välja på, sa jag. 

Svärmor såg ut som en fågelholk och fattade ingenting. Jag såg att hon blev ledsen och jag sa att hon kanske kan göra pannkakssmeten dagen före vi kommer nästa gång? 
    Usch, hon är gudasnäll och vill så väl - men hissen går tyvärr inte ända upp alltid, så det är jättesvårt att såra henne. Det känns som att såra ett barn! Men vad ska man göra?

Nu hoppas jag att de bättre kommer ihåg det med vetemjöl o råa ägg... För tydligen är det så att de inte kommer ihåg vad man sagt - att man måste VISA så att det fastnar i minnet? 

Nu känns det skönt att äntligen ha satt ner foten och inte bara svälja och acceptera för husfriden skull.  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Mela78

K Kavat och Mamsie. Vad ni är starka som orkar bara helt sonika packa ihop och dra när inte barnen (och era) allergier tas på allvar! Stora kramar till er!

• Blå Flygare

ELI: Ingen lätt nöt att knäcka. Men ADHD får man inte röda kinder och svullen mage av, så något måste det vara. Sen kanske det är någoat annat som stör sömnen. Matdagbok eller skonkost är vad jag tipsar om. Gissar att ni redan tagit bort opålitliga barnvakter, städat och röjt hemma, läst schampoflaskor, inte handlar där de bakar osv?

• Jelenas

Jag hoppar in här med. Yngsta sonen är under allergiutredning och det är långa dagar innan vi får svar.
    Det hela började inte för så länge sen då jag märkte att han hade fått eksem mellan fingrarna. Tänkte inte så mycket mera på det då han ofta har fingrarna i munnen. Men bara på en vecka har eksemen explosionsartat spridit sig. De har som sagt tagit prover på honom och så får vi se om dom hittar något. Samtidigt som man självklart hoppas på att han inte är allerigisk så hoppas jag ändå att man hittar något så att man vet vad det beror på.

• ELI 79

Blå myran: vi har aldrig barnvakt, vi handlar inte på nån affär där de bakar själva, vi använder inte tvål till honom eller schampoo utan bara en babyolja som inte innehåller nåt.

Jo men de röda kinderna, humöret och magen har vi konstaterat vete, helt klart, men sömnen tror jag är nåt helt annat. Det stämmer inte in på nåt. Han kanske bara sover oroligt? Han har ju nattskräck vissa nätter och drömmer mkt. I går natt t ex vaknade han och gallskrek och ropade "T (ett barn på dagis) slåss mig armen!!!"

Jag börjar fundera på att eftersom han alltid haft litet sömnbehov och är väldigt skriv så om han sovit 6-7 timmar som det oftast är innan han vaknar (av att han drömmer, törstig, toanödig?) så har han ändå sovit så pass mkt att han känner sig pigg några timmar??

Svar på tråden Allergitråden