• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    ELI: vi har så många gånger funderat på om Aliina har ADHD. Släktbandet finns ju nära till hands för Fredrik har ju ADHD Aliina visar sällan att hon har ont i magen, så som de andra barnen visar och som är lättast att upptäcka, men jag tyder hennes tecken numer hur hon har ont i magen. Hon skiljer sig totalt från de andra barnen gällande både ADHD-tankar och det här med sömnen. Vi har sagt som så, att om hon fortfarande, ett år efter totalt stopp för allergener, är likadan, så ska vi be om en utredning på henne. Nu är det ju generalknas med förskolan och maten där igen, eller vad fasiken det nu är eftersom de blir dåliga där, för våran tanke var att det där året skulle vara början i juni. Det blev missar och så i maj, och det vill vi inte räkna med, och nu känns det som att vi vill nolla årsräkningen igen pga hur de reagerar på förskolan.

Nu har jag inte tid att sitta längre, för alla drar i mig här, men du är inte ensam! Dock är vi mer övertygade om allergierna än vad du/ni är Jag kan skriva mer någon annan gång, när jag har mer tid...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

såg att det blev lite fel; Aliina visar sällan dagtid att hon har ont i magen, nattetid aldrig. Inte som jag kan komma ihåg iaf

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Allrona
    ELI 79 skrev 2011-02-06 16:33:48 följande:
    Ja det är ju det att allt blir ju så mkt enklare ju äldre de är så de kan förklara själva...

Ni som har barn som är vakna på nätterna, hur är de då? Visar det NÅGONGÅNG att de har ont??
    Sonen visar ALDRIG att han har ont. Han gjorde ju det när han fick mjölk i sig första halvåret då han låg som en boll och verkligen hade ONT.
    Det hade varit så mkt enklare att härleda de vakna nätterna till allergi om han visade att han hade ont, eller om han fick eksem så han hade klåda, eller hade diarré eller förstoppad etc. Det konstiga är ju att han inte är förstoppad men däremot hård i magen (likadant som storebror) men konstigt om han bara skulle visa det nattetid?! Han visar ju inga tendenser till liknande dagtid, sover ju alltid bra på dagen osv.

Klart det kan bero på allergi ändå men det känns bara lite "luddigt". Han blir ju alltid lugn när han kommer till oss men däremot är han ju fortfarande pigg så han bara glor upp i taket. Aktiv helt enkelt tolkar  vi det som...
    Min dotter hade ju enorma sömnproblem innan vi tog bort mjölk ur hennes kost. Hon visade aldrig att hon hade ont. Hon vaknade bara typ hundra gånger per natt och gnällde, skrek, grymtade osv. Mot slutet, alltså sista tiden innan vi tog bort mjölk, hade hon typ som nattskräck vissa nätter och vissa nätter var hon bara vaken en längre tid. Hennes nätter var alltså väldigt olika men hade en gemensam sak - att hon inte kunde sova. Hon var ju också extremt aktiv och ja, vi funderade också på ADHD, dock var hon ju bara 1 år då. Nu är hon två år och fortfarande väldigt aktiv och har ett sjuhellsikes humör, men långt ifrån som hon hade då.

Jag tänkte liksom k kavat när jag har läst om att barn som har ADHD blir bättre med "allergifri" mat att nog troligen många är feldiagnostiserade.

Har ni testat ta bort soja och sojasläktingar? Strax efter min dotter blev bättre av mjölken blev hon sämre igen och det visade sig vara sojaallergi. Kanske värt att testa?
  • ELI 79

Nu har jag suttit och läst igenom HELA min blogg (har en låst blogg som dagbok eftersom man så lätt glömmer) från det att vi tog bort vete i mars (då hade vi sädesslagsfritt, mjölkfritt och sojafritt) fram till juli, alltså 4-5 hela månader. Vi gav honom inte heller då råg, korn eller havre och inte heller glukossirap.

Det finns INGET som helst mönster i när han var vaken på natten och inte. Han sov bra någon vecka här och där, men sedan var han vaken 1-4 timmar i flera veckor igen. Det finns inte heller något mönster i hans röda kinder som kunde komma närsomhelst, för att inte tala om hans hemska humör.

Det är detta som gör mig så förvirrad. Trots den strikta dieten så blev han inte bra...och nu när han ändå får soja så är det ingen skillnad...

• Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-02-06 17:50:47 följande:
    Nu har jag suttit och läst igenom HELA min blogg (har en låst blogg som dagbok eftersom man så lätt glömmer) från det att vi tog bort vete i mars (då hade vi sädesslagsfritt, mjölkfritt och sojafritt) fram till juli, alltså 4-5 hela månader. Vi gav honom inte heller då råg, korn eller havre och inte heller glukossirap.

Det finns INGET som helst mönster i när han var vaken på natten och inte. Han sov bra någon vecka här och där, men sedan var han vaken 1-4 timmar i flera veckor igen. Det finns inte heller något mönster i hans röda kinder som kunde komma närsomhelst, för att inte tala om hans hemska humör.

Det är detta som gör mig så förvirrad. Trots den strikta dieten så blev han inte bra...och nu när han ändå får soja så är det ingen skillnad...
    Matdagbok? för att se om det kanske kan gå att se något annat samband mellan något han äter och hur han sover. Kan ju vara så att det är något annat som inte hör till "de vanligaste" och som man heller inte äter varje dag - om det är något allergirelaterat
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Eli : jag förstår att du tvivlar och att det är svårt! Och om du inte ens ser ett tydligt mönster när han får i sig eller inte så förstår jag ännu mer att det är svårt att allergirelatera hans besvär..

Du är hans mamma.. Du vet bäst!

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-06 16:33:48 följande:
    Ja det är ju det att allt blir ju så mkt enklare ju äldre de är så de kan förklara själva...

Ni som har barn som är vakna på nätterna, hur är de då? Visar det NÅGONGÅNG att de har ont??
    Sonen visar ALDRIG att han har ont. Han gjorde ju det när han fick mjölk i sig första halvåret då han låg som en boll och verkligen hade ONT.
    Det hade varit så mkt enklare att härleda de vakna nätterna till allergi om han visade att han hade ont, eller om han fick eksem så han hade klåda, eller hade diarré eller förstoppad etc. Det konstiga är ju att han inte är förstoppad men däremot hård i magen (likadant som storebror) men konstigt om han bara skulle visa det nattetid?! Han visar ju inga tendenser till liknande dagtid, sover ju alltid bra på dagen osv.

Klart det kan bero på allergi ändå men det känns bara lite "luddigt". Han blir ju alltid lugn när han kommer till oss men däremot är han ju fortfarande pigg så han bara glor upp i taket. Aktiv helt enkelt tolkar  vi det som...
    Sonen har har sagt att han har ont i magen två gånger i hela sitt liv. Vi har sett tydligt att han har ont i magen under hans första levnadsår. Eller åtminstonde tolkat det så.

Senaste året, när han vaknat flera gånger per natt och är vaken, pigg och "nöjd" men vill ha sällskap har han alltid fått eksemen efteråt. Vi tror ju att det är sädesslag, då vi vet ett par gånger som det varit sädesslag och han har reagerat på samma sätt.
    Men han reagerar t.ex om han slickar på en leksak på dagis. Han reagerar om vi äter medhavd mat på Ikea, han reagerar när vi ätit på McDonalds. Ikea och McDonalds är typ de enda ställena där de har allergiinfo som vi vågat låta honom äta. Men då har han lik förbannat blivit dålig. Sist hade vi med mat till honom och han blev dålig ändå på Ikea. Men då sitter han ju gärna i lekrummet och kollar på film där alla barn sitter och äter glass osv. Jag känner att jag kan och vill inte sätta honom i en glasbur att han inte får göra något och ibland är det bara att acceptera att han reagerar och man får ta riskerna för att kunna ha ett liv. Men det är inte alltid värt det, men det vet man som tur är inte innan...

Jag säger absolut inte att din son inte har ADHD eller liknande och jag tycker absolut att ni ska utreda det för att få hjälp. Men som du också skriver, han är lite liten kanske för att få diagnos.

Sen skriver du att han ätit helt fritt i 4-5 månader. Har det inte skett några som helst misstag under dessa månader? Bakats på dagis, slickats på någon leksak osv. Det är inte många spår min son behöver för att han ska vara vaken på nätterna...

Sen förstår jag att du tvekar och tvivlar, men ni har ju tydligt sett hur bra han mått nu när ni tagit bort mjölk och sädesslag. Eller? Sen blev han dålig av lekleran och så av mjölken. För mig är det klockrent, men jag läser ju bara det du skrivit här, någon annan info har ju inte jag..

Jag skulle också föreslå en väldigt komplett matdagbok om ni nu tror det är något mer? Jag tror att alla missar ställer till det mer och längre tid än vad ni tror och jag tror också att det missas att han fått i sig saker (alltså han slickar obemärkt på en leksak på dagis osv) Sådant som inte en vanlig människa kan få total koll på under några omständigheter om ni inte övervakar honom ständigt och sätter honom i en glasbur. Men det är inte mänsligt så då får man lära sig att acceptera att han är känslig och göra det bästa man kan för att det ska undvikas.

Vi har ju t.ex märkt att han oftast är superbra här hemma och så fort vi åker iväg någonstans så blir han dålig. Sedan han började dagis har han överlag varit mycket sämre och då går han bara 15 h/v och varit ung halva den tiden på dagis. Men på något sätt måste man överväga vad som är värt vad. Alltså hade han börjat vakna varje natt och inte sova, ja, då måste man ju göra något åt saken... Vad man kan och vad som funkar är en helt annan sak att ta reda på...
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-06 17:50:47 följande:

Men han fick guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm?
    Dextros, druvsocker?
    Ägg?

Försöker hjälpa, inte stjälpa, men det hoppas jag du förstår...
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-06 19:50:40 följande:
    Sonen har har sagt att han har ont i magen två gånger i hela sitt liv. Vi har sett tydligt att han har ont i magen under hans första levnadsår. Eller åtminstonde tolkat det så.

Senaste året, när han vaknat flera gånger per natt och är vaken, pigg och "nöjd" men vill ha sällskap har han alltid fått eksemen efteråt. Vi tror ju att det är sädesslag, då vi vet ett par gånger som det varit sädesslag och han har reagerat på samma sätt.
    Men han reagerar t.ex om han slickar på en leksak på dagis. Han reagerar om vi äter medhavd mat på Ikea, han reagerar när vi ätit på McDonalds. Ikea och McDonalds är typ de enda ställena där de har allergiinfo som vi vågat låta honom äta. Men då har han lik förbannat blivit dålig. Sist hade vi med mat till honom och han blev dålig ändå på Ikea. Men då sitter han ju gärna i lekrummet och kollar på film där alla barn sitter och äter glass osv. Jag känner att jag kan och vill inte sätta honom i en glasbur att han inte får göra något och ibland är det bara att acceptera att han reagerar och man får ta riskerna för att kunna ha ett liv. Men det är inte alltid värt det, men det vet man som tur är inte innan...

Jag säger absolut inte att din son inte har ADHD eller liknande och jag tycker absolut att ni ska utreda det för att få hjälp. Men som du också skriver, han är lite liten kanske för att få diagnos.

Sen skriver du att han ätit helt fritt i 4-5 månader. Har det inte skett några som helst misstag under dessa månader? Bakats på dagis, slickats på någon leksak osv. Det är inte många spår min son behöver för att han ska vara vaken på nätterna...

Sen förstår jag att du tvekar och tvivlar, men ni har ju tydligt sett hur bra han mått nu när ni tagit bort mjölk och sädesslag. Eller? Sen blev han dålig av lekleran och så av mjölken. För mig är det klockrent, men jag läser ju bara det du skrivit här, någon annan info har ju inte jag..

Jag skulle också föreslå en väldigt komplett matdagbok om ni nu tror det är något mer? Jag tror att alla missar ställer till det mer och längre tid än vad ni tror och jag tror också att det missas att han fått i sig saker (alltså han slickar obemärkt på en leksak på dagis osv) Sådant som inte en vanlig människa kan få total koll på under några omständigheter om ni inte övervakar honom ständigt och sätter honom i en glasbur. Men det är inte mänsligt så då får man lära sig att acceptera att han är känslig och göra det bästa man kan för att det ska undvikas.

Vi har ju t.ex märkt att han oftast är superbra här hemma och så fort vi åker iväg någonstans så blir han dålig. Sedan han började dagis har han överlag varit mycket sämre och då går han bara 15 h/v och varit ung halva den tiden på dagis. Men på något sätt måste man överväga vad som är värt vad. Alltså hade han börjat vakna varje natt och inte sova, ja, då måste man ju göra något åt saken... Vad man kan och vad som funkar är en helt annan sak att ta reda på...
    Jo visst kan det vara så- han har ju oftast reagerat efter något han ätit och de gånger vi inten vet vad det är så kan han ju reagerat på något vi inte vet vad, men som du säger, man kan ju inte sätta honom i glasbur och som det verkar så är han ju APKÄNSLIG! Om han vaknar och är vaken i TIMMAR nattetid för något så litet så kommer man ju aldrig kunna hålla honom helt fri.

Tänker på den där soja yoghurten, kanske är glukossirapen i yoghurten men det är ju för sjutton gubbar glukossirap i allt blir så trött!!
  • Tibell

Eli : men samtidigt har han ju ätit vete/mjölk utan att ha reagerat och det talar ju mot att han skulle vara superduper känslig ?
    Men det är verkligen skit svårt med dessa allergier :(

Svar på tråden Allergitråden