• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    ELI 79 skrev 2011-02-07 21:12:39 följande:
    Ikväll har jag sanerat hela köket! Städat jättenoga, slängt ut Alpro soja yoghurtarna och köpt carlshamns utan glukossirap i stället.
    Ska prata med mannen och se till att vi är på samma linje nu så han inte ger sonen något galet.
    När jag tittar tillbaka på de 5 veckor som varit så verkar han ju faktiskt bara sovit de gånger han fått i sig nåt han inte ska; lera, kaka, risifrutti, godis, havreflingor...så det kanske stämmer trots allt...
    {#emotions_dlg.flower}
  • Blå Flygare

Stort Hjärta till Kavat och Mamsie som orkar stå upp och ta fighten för sina grabbar!

• ViFrånLandet
    Blå Flygare skrev 2011-02-07 21:15:30 följande:
    Stort Hjärta till Kavat och Mamsie som orkar stå upp och ta fighten för sina grabbar!
  • ELI 79
    ELI 79 skrev 2011-02-07 21:12:39 följande:
    Ikväll har jag sanerat hela köket! Städat jättenoga, slängt ut Alpro soja yoghurtarna och köpt carlshamns utan glukossirap i stället.
    Ska prata med mannen och se till att vi är på samma linje nu så han inte ger sonen något galet.
    När jag tittar tillbaka på de 5 veckor som varit så verkar han ju faktiskt bara sovit de gånger han fått i sig nåt han inte ska; lera, kaka, risifrutti, godis, havreflingor...så det kanske stämmer trots allt...
    sovit dåligt ska det ju vara förstås!
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-02-07 21:04:12 följande:
    INTE provocera ägg!!!!!
    Håller med, absolut inte provocera ägg!!!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-07 18:21:40 följande:
    Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?

Hon visade heller inget på katt eller hund så våra katter klarade sig ;)
    Däremot visade hon positivt på komjölk och cashewnötter. Inte jätte högt tydligen men ändå positivt!
    Just mjölken känns faktiskt rätt skönt...då har jag med andra ord haft rätt ända sedan hon var liten bebis.
    Cashewnötterna var väl lite onödigt dock =(
    Men jag hade ju mina misstankar efter att hon sett ut såhär av att det stod en skål med cashewnötter på ett bord ( hon åt inga men reagerade antagligen luftburet )

Så nu till min fråga. Kan man reagera luftburet även om proverna inte visar på farligt höga värden ??
    För de var ju trots allt positiva och jag vet till 100% att hon inte åt något konstigt den dagen...
    Aoutch! Ja. Uppenbarligen.
    Men jo, det kan man absolut.
  • ELI 79

Ursäkta att jag skriver 1000 ggr per dag men jag vet att ni här har varit med om liknande saker och förstår!

Jag är så förbannat less på att aldrig få sova! Han är 2 år och 2 månader och sover aldrig mer än 2 v hela nätter och varje gång hoppas man att man löst problemet, men icke då! Så kommer månader av dålig sömn ist. Så less!! Jobbigt att ha 12-13 timmars dagar och endast sovit 3-4 timmar!! Blä!!

• Tibell

Eli : fy vad tufft :( fick ni inte sova inatt? Kan han ha fått i sig något igår ?
    Skickar en stor kram och hoppas allt löser sig

• ELI 79

Älsklingen: han vaknade halv ett i natt och var HELT hysterisk, men det var nog ett av hans nattskräck "anfall" - var vaken en timme, vaknade vid 05 igen. Hade ju jättesvårt att somna i går.

Han fick ju alpro soja yoghurten i går morse eftersom jag köpte ny i går kväll..så det är väl det iaf.

• ELI 79

Undrar föresten om nattskräcken kan ha samband med att han haft dåliga nätter så länge och eg är utpumpad??

Svar på tråden Allergitråden