• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Bläää vad trött jag är på dessa jävla skit allergier :(
    Igår var dottern äntligen bra i sin astma... Något hon inte varit sen början på december!
    Vad tror ni då händer? Jo ungen hittar en liten bit lera ( typ en halv 50 örings stor bit ) som hon äter upp. Gissa vem som började bli flåsig och snabbandan igår kväll och Alm vaknar upp och hostar som en tok ??? Bajs också!
    Får väl trösta mig med att hon inte fontänkräktes i allafall...

Vi har slängt all lera, all vetemjöl mm men så lyckas hon hitta en liten liten bit under storasysters säg... *muttrar*

• ELI 79

Ska testa att ta bort sojayoghurten som var glukossirap i och ge honom carlshamns ist. Det är väl ingen glukossirap i?

Kanske är den som strulat?

• ELI 79

Nu har jag gett mig fanken på att göra ett (sista) desperat försök att få till detta. Ska göra allt superstrikt och ta bort minsta risk för kontamination. Here we go!

• t0va
    ELI 79 skrev 2011-02-07 16:51:07 följande:
    Nu har jag gett mig fanken på att göra ett (sista) desperat försök att få till detta. Ska göra allt superstrikt och ta bort minsta risk för kontamination. Here we go!
    Lycka till. :) 

Här blev magen bättre några timmar efter att jag frågade om glutenreaktion, så det var nog bara influensan som spökade. Men tack för tipsen k kavat :)  
  • Tibell

Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?

Hon visade heller inget på katt eller hund så våra katter klarade sig ;)
    Däremot visade hon positivt på komjölk och cashewnötter. Inte jätte högt tydligen men ändå positivt!
    Just mjölken känns faktiskt rätt skönt...då har jag med andra ord haft rätt ända sedan hon var liten bebis.
    Cashewnötterna var väl lite onödigt dock =(
    Men jag hade ju mina misstankar efter att hon sett ut såhär av att det stod en skål med cashewnötter på ett bord ( hon åt inga men reagerade antagligen luftburet )

Så nu till min fråga. Kan man reagera luftburet även om proverna inte visar på farligt höga värden ??
    För de var ju trots allt positiva och jag vet till 100% att hon inte åt något konstigt den dagen...
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2011-02-07 18:21:40 följande:
    Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?

Hon visade heller inget på katt eller hund så våra katter klarade sig ;)
    Däremot visade hon positivt på komjölk och cashewnötter. Inte jätte högt tydligen men ändå positivt!
    Just mjölken känns faktiskt rätt skönt...då har jag med andra ord haft rätt ända sedan hon var liten bebis.
    Cashewnötterna var väl lite onödigt dock =(
    Men jag hade ju mina misstankar efter att hon sett ut såhär av att det stod en skål med cashewnötter på ett bord ( hon åt inga men reagerade antagligen luftburet )

Så nu till min fråga. Kan man reagera luftburet även om proverna inte visar på farligt höga värden ??
    För de var ju trots allt positiva och jag vet till 100% att hon inte åt något konstigt den dagen...
    INTE provocera ägg!!!!!
  • Blå Flygare

ELI: Vi hade också kollat så det inte var vete i S saker. Hon reagerade på makens schampo *suck* inte så konstigt när de petar i ganske stora mängder rent veteprotein för att ge effekt på hår-volymen.

• Mela78
    Tibell skrev 2011-02-07 18:21:40 följande:
    Skulle nog inte provocera ägg jag heller, är ju så otroligt allergent.
    Pass också på andra nötter, cachew och pistage är släktingar, kan även reagera på mango och rosepeppar.
  • ELI 79

Ikväll har jag sanerat hela köket! Städat jättenoga, slängt ut Alpro soja yoghurtarna och köpt carlshamns utan glukossirap i stället.
    Ska prata med mannen och se till att vi är på samma linje nu så han inte ger sonen något galet.
    När jag tittar tillbaka på de 5 veckor som varit så verkar han ju faktiskt bara sovit de gånger han fått i sig nåt han inte ska; lera, kaka, risifrutti, godis, havreflingor...så det kanske stämmer trots allt...

• Mela78
    ELI 79 skrev 2011-02-07 21:12:39 följande:
    Ikväll har jag sanerat hela köket! Städat jättenoga, slängt ut Alpro soja yoghurtarna och köpt carlshamns utan glukossirap i stället.
    Ska prata med mannen och se till att vi är på samma linje nu så han inte ger sonen något galet.
    När jag tittar tillbaka på de 5 veckor som varit så verkar han ju faktiskt bara sovit de gånger han fått i sig nåt han inte ska; lera, kaka, risifrutti, godis, havreflingor...så det kanske stämmer trots allt...
Svar på tråden Allergitråden