• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    JPL skrev 2011-02-09 12:15:24 följande:
    Ursäkta men det låter lite manipulativt tycker jag. 
    Du menar min mamma nu va? Drömmer
  • saffe
    Tibell skrev 2011-02-09 17:16:05 följande:
    Finns det prickikorv utan allt ?
    Scan har en prickig korv som borde funka!
  • Tibell

Lilla hönan är inte alls fin i huden =/ Dagis fröken sa det när jag hämtade henne att " B är väldigt eksemig på magen " och när de märker det syns det väl ;)
    Förutom eksem på mage, rygg, och ben har hon sina ca 10 små runda torra fläckar sedan tidigare ( haft dessa fläckar några dagar, övriga eksem än nytt )..så hon är med andra ord inte alls fin ! Hon hade även sovit dåligt på dagis och varit lite gnällig. Har INGEN aning om vad det kan bero på.
    Ser precis ut som soja eller mjölkeksemen hon får.
    Dagispersonalen nämnde igår att hon älskar prickikorven hon får till frukost ( därav min fråga ).
    Sen nämde sambon att hon ätit smulor från ett hamburgare bröd som legat på bordet.
    Brödet innehöll vete ( får hon ej eksem av ) Havre (har hon fått eksem av, dock inte mycket ) rågmjöl ( vet ej om hon får eksmen där, har ju aldrig gjort en medveten provicering ) och spår av sesamfrön.
    Men jag har svårt att tro att det ska bero på smulorna för de var sååå små, knappnåls stora och hon åt kanske 2-3 st. Inga mängder alls med andra ord.
    Ska nog kolla med dagis vad den där prickikorven innehåller.

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-02-09 19:31:36 följande:
    Lilla hönan är inte alls fin i huden =/ Dagis fröken sa det när jag hämtade henne att " B är väldigt eksemig på magen " och när de märker det syns det väl ;)
    Förutom eksem på mage, rygg, och ben har hon sina ca 10 små runda torra fläckar sedan tidigare ( haft dessa fläckar några dagar, övriga eksem än nytt )..så hon är med andra ord inte alls fin ! Hon hade även sovit dåligt på dagis och varit lite gnällig. Har INGEN aning om vad det kan bero på.
    Ser precis ut som soja eller mjölkeksemen hon får.
    Dagispersonalen nämnde igår att hon älskar prickikorven hon får till frukost ( därav min fråga ).
    Sen nämde sambon att hon ätit smulor från ett hamburgare bröd som legat på bordet.
    Brödet innehöll vete ( får hon ej eksem av ) Havre (har hon fått eksem av, dock inte mycket ) rågmjöl ( vet ej om hon får eksmen där, har ju aldrig gjort en medveten provicering ) och spår av sesamfrön.
    Men jag har svårt att tro att det ska bero på smulorna för de var sååå små, knappnåls stora och hon åt kanske 2-3 st. Inga mängder alls med andra ord.
    Ska nog kolla med dagis vad den där prickikorven innehåller.
    Nästan all prickigkorv är det mjölk i.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-02-09 17:16:05 följande:
    Finns det prickikorv utan allt ?

http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=6308&cat=1&ref=1&pageId=1380

http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=6235&cat=1&ref=1&pageId=1380
  • Tibell

Jag har ju ingen aning om vilken de använder på dagis! De har nog bara gett henne den idag och igår tror jag! För innan har hon nog inte haft något pålägg ?
    Vi har aldrig prickigkorv hemma eftersom hav alltid trott att alla innehåller mjölk!
    Men något knas har hon ju fått i sig tyvärr :( de röda torra runda har hon haft ett par dagar.. Men all annan eksem är nya :( får fråga imorgon !

• Kavat
    Tibell skrev 2011-02-07 18:21:40 följande:
    Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?
    Tibell skrev 2011-02-09 20:36:40 följande:
    Jag har ju ingen aning om vilken de använder på dagis! De har nog bara gett henne den idag och igår tror jag! För innan har hon nog inte haft något pålägg ?
    Vi har aldrig prickigkorv hemma eftersom hav alltid trott att alla innehåller mjölk!
    Men något knas har hon ju fått i sig tyvärr :( de röda torra runda har hon haft ett par dagar.. Men all annan eksem är nya :( får fråga imorgon !
    Det låter som att hon reagerar luftburet på ägg. Äter de ägg på dagis? Äter de såser av ägg. På mina barns dagis är de så himla duktiga på att poängtera att de minsann tagit bort ägg nu och ingen äter kokt ägg.
    Men kokt ägg är ju inte alls lika "farligt" som de kalla majonäsbaserade såserna de brukar ha då och då...

(De har inte enbart tagit bort för vår skull, för det var en till som reagerade med astma när de ätit ägg. Jag tycker dock det låter konstigt att han reagerar mer (om han nu gör det) luftburet på kokt ägg än på majonässås?
  • Tibell

Ja ägg har ju varit lite min tanke eftersom vi ätit ägg nästan varje dag de senaste dagarna. Och det kom fler fläckar den dagen vi hade stekt ägg.. Inte lika mycket som kokt!
    Så det tror jag hennes runda illröda och torra fläckar beror på. Och nu när du säger det vet jag att de andra barnen åt ägg till mellamål igår . Men tror inte hon fått i sig något. Känns som för mycket eksem för luftburet! Är nyfiken på vad prickigkorven innehåller .. Misstänker starkt mjölk :(

• crazy hannah

Hej...

Nu när äntligen barnen blivit allergi fria så är det kanske min tur SUCK,,,

Lite frågor om glutenintolerans...  Skall på måndag göra en sigmoideoskopi för att utreda mina symptom=

diarre i över fyra veckor ca 3-5 gr per dag med något undantag
    viktnedgång utan anledning ca 7 kg på 3 månader och 13 på 9 månader
    nedstämdhet
    trötthet
    uppblåst mage sedan diarrerna startade
    magkramp
    ont i magen mer efter mat (med gluten i) tills jag gått på to eller till jag f¨tt pruttat klart

har säkert glömt nått men ändå--

Igår testade jag själv att äta helt glutenfritt och upplevde förbättring med en gång var det bara en slump d¨det kändes som att problemen snabbt gick över eller kan det faktiskt ha hjälpt så snabbt. Jag bajsade endast en gång i går och då var det n'stan normalt, hade bara lite ont i magen precis innan jag gick på toa på kjvällen. visserligen var det D imorse...

Nån som vet hur snabbt en glutenfri kost kan hjälpa samt utreds glutenintolerans vi sigmoidseoskopi? eller tror läkarna kasnke mer på ibs eller nått liknande.. ?

TAcksam för svar/förslag/råd/

//Hannah

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
Svar på tråden Allergitråden