• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Ang vaccin. Dottern är ju troligen allergisk mot ägg, men inte superallergisk så jag tog faktiskt inte ens upp det på vc när vi tog influensavaccinet. De reaktioner hon får av ägg är ju dålig mage och eksem (har bara provocerat 1 ggr så är inte helt säker) och om hon skulle få det av vaccinet gör inte så mycket tycker vi. Fördelen med vaccinet vinner över risken för reaktion för hennes del.
    Så resonerade vi, sen om det är rätt eller inte vet inte jag

• Kavat

Min son som vi vet är äggallergisk och har snabba reaktioner har tagit alla sprutor på bvc utan problem. Vi har fått vänta kvar en halvtimme.
    Men sen snackas det massor om att det är odlat i ägg, men jag vet ärligt talat inte om det är det längre?

Vi har inte tagit influensasprutorna däremot.

• lillasysteryster

Svininfluensaprutan tog vi på allergimottagningen efter pricktest med innehållet först. Inget hände.
    Men härmed 18månaders sprutan är det ju inte jag som är orolig utan bvc Så jag har liksom inget val än att vänta.

• Kavat
    Tibell skrev 2011-02-08 12:30:15 följande:
    Vad finns det för akut medicin att ha hemma ? Och är det bara vid höga rastvärden sådant skrivs ut?

Eftersom lilla hönan antagligen reagerade luftburet ( vi är inte helt säkra men allt tyder på det, och vi kommer inte våga testa att ha nötter framme igen) på cashewnötter skulle det vara rätt skönt att veta att hjälp finns om det skulle bli fel någon gång.
    Men hon hade ju inte höga värden på rast!
    Min oro grundar sig lite i att vi bor väldigt avlägset och det tar 45 min in till närmsta sjukhus.

Sen måste jag får lov att erkänna att det är sååå skönt att mjölkallergin visade sig på blodprovet!
    Hela första året med lilla hönan försökte läkaren dumförklara mig och trodde absolut inte hon var allergisk! Detta var hennes gamla läkare skall tilläggas!
    Detta kändes lite som en bekräftelse på något sätt. Är jag knäpp som tänker så?
    Nu ska jag bara se om läkaren vill skriva remiss till lapptest så vi kanske kan få något utav de andra allergierna bekräftade!
    Det här skrev Miralicia för ett tag sedan. Ibland sparar jag gobitarna.
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1292489.html

Vi har aerius och betapred hemma. Läkaren tyckte inte det var befogat att ha anapen för han är för liten och har inte dokumenterad andnöd (han har aldrig fått i sig ägg förutom vid amning) och annars skulle man ha spruta och dosera vid varje tillfälle... Och vårt behov är inte hemma (vi har inte ägg här) utan på dagis och då är det bättre att de ringer ambulans ansåg hon än att vela med en massa sprutor, flaskor och så..
  • Tibell

Nä spruta känns väl lite överkurs för hönans del med. Men eftersom vi inte vet hur hon skulle reagera av att få det i eller på sig blir man ju lite orolig av att inte ha något alls hemma, även om inte blodprovet var alarmerande högt! Och eftersom hon har astma med blir man kanske lite extra nojjig. Ska ta upp det med läkaren nästa gång vi talas vid ...

• ViFrånLandet

Tack för alla snabba svar om vaccin! Tror inte vi behöver vara oroliga då, han överlevde ju trots allt svininfluensavaccinet Flört Visserligen vet vi inte om han reagerade på det, han var ju allmänt kass i både luftvägar och mage, hade utslag till och från etc. vid tillfället eftersom det var långt innan vi fattade att han hade några allergier överhuvudtaget.

Känns dock lite skönt att vara på barnmottagningen om han mot förmodan skulle reagera, borde ju vara väldigt små mängder ägg i den lilla dos de ger, om det nu överhuvudtaget innehåller något alls.

En annan fråga: Hur vanligt är det att man reagerar på broccoli? Vi har precis introducerat det här hemma och lilleman är som sagt inne i en hemsk period just nu. Tror inte det är det som gör det men skulle vara intressant att veta om det finns några här inne som är/har barn som är allergiska mot det. Likaså blomkål, det är nämligen nästa grej att utöka menyn med...

• Mamsie
    Blå Flygare skrev 2011-02-07 21:15:30 följande:
    Stort Hjärta till Kavat och Mamsie som orkar stå upp och ta fighten för sina grabbar!
    Tack Myran o ni andra. Känns skönt. Hoppas pengen trillat ner. Åtminstone lite??? 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-02-08 14:43:44 följande:
    En annan fråga: Hur vanligt är det att man reagerar på broccoli? Vi har precis introducerat det här hemma och lilleman är som sagt inne i en hemsk period just nu. Tror inte det är det som gör det men skulle vara intressant att veta om det finns några här inne som är/har barn som är allergiska mot det. Likaså blomkål, det är nämligen nästa grej att utöka menyn med...
    Inte så värst vanligt skulle jag vilja säga. Såväl broccoli som blomkål brukar ingå om man har en lite utökad baskost, dvs en kost fri från mjölk, ägg, soja, ärtor, bönor, jordnötter, spannmål, kyckling, fisk, nötter, stenfrukter (mandel, äpple, persikor, nektariner, plommon etc), konserveringsmedel och konsistensmedel samt även utan en del vanliga livsmedel som ofta orsakar reaktioner av ena eller andra orsaken (allergireaktioner, histaminreaktioner etc) som tex tomat, citrus, jordgubbar, kiwi.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79

Kavat: han fick inte äta upp yoghurten, jag slängde 3 hela 500 g alpro soya.

Mamsie: han gör inte saker bakom min rygg men han tänker sig inte för men vi har sagt att vi ska ge det 3 v nu med strikt och ser vi ingen förbättring då så tänker vi kontakta läkaren igen enl överenskommelse. Förstår att det inte kommer vara helt bra efter 3 v men vi vill se en positiv tendens.

E sover ju ofta bra i 2 v när vi tagit bort något o sen kommer det tillbaka igen.

• Kavat
    Från Semper, tog bara 4 veckor att få svar...

"Fruktosen i våra flingor Flakes and Fibre kommer från majs. Flingorna är naturligt fria från gluten."

Undrans då vad jag och sonen fick i oss...? Fibrer? Hopp, men det var ju ett bra svar *glad*
Svar på tråden Allergitråden