• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Agnes72
    2små2stora skrev 2011-02-13 20:51:41 följande:
    Äter han korv, köttbullar, fisk och potatis så är inte det helt fel.  Vad gör man inte för att de ska få i sig. Vi har matat dockor aplåderat osv. Hon har sondmatats i perioder då hon slutat äta och dricka.

Min snart 4 åring äter numera  kall korv, pasta, ketchup köttfärs, pannkakor, fisk och glass. Det är det som vi vet att hon äter sedan kan hon slå till med något annat ibland. 

Oftast äter hon bra 1 gång/dag. 
    Men orkar hon med förskolan?

Tidigare har jag tänkt ok, han överlever, en dag kanske det släpper, men nu när han gråter och säger han är hungrid hela dagen, brast det helt för mig. Då i kombination med hans totala vägran att stoppa något i munnen och smaka.
    Frånsett ovan
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-13 20:56:52 följande:
    min son har aldrig druckit välling...vi hade lite ersättning ett tag som välling men det var väldigt sällan
    Vet i tusan hur vi skulle kunna sluta med välling. vår dotter har alltid ätit ersättning och fått välling morgon och kväll sen 6mån. Tror hon har sin flaska välling likamycket för trygghet som för mättnad.
    Vad äter er kille istället för välling?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    Agnes72 skrev 2011-02-13 21:05:09 följande:
    Men orkar hon med förskolan?

Tidigare har jag tänkt ok, han överlever, en dag kanske det släpper, men nu när han gråter och säger han är hungrid hela dagen, brast det helt för mig. Då i kombination med hans totala vägran att stoppa något i munnen och smaka.
    Frånsett ovan
    Hon äter mycket frukt. Och oftast så äter hon faktiskt på dagis. Om inte annat potatis. Jag hämtar henne 13:45 på dagarna så det är hem och äta mellis, vilket oftast blir glass med frukt. Just nu kör vi på principen att alla kalorier är bra. 

Vi tjatar inte på henne leka i henne mat kan vi göra. Det är inte helt ovanligt att vi har en "hund" som ska sitta/ligga etc.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Agnes72
    2små2stora skrev 2011-02-13 21:11:12 följande:
    Hon äter mycket frukt. Och oftast så äter hon faktiskt på dagis. Om inte annat potatis. Jag hämtar henne 13:45 på dagarna så det är hem och äta mellis, vilket oftast blir glass med frukt. Just nu kör vi på principen att alla kalorier är bra. 

Vi tjatar inte på henne leka i henne mat kan vi göra. Det är inte helt ovanligt att vi har en "hund" som ska sitta/ligga etc.
    Vi har försökt med ett lejon

Vår son har längre dagar, han äter inte mycket till mellis heller. Ett/två bett på en macka eller knäcke utan smör.
    Det blir långa dagar, vi är hemma ca kl 16
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-13 21:07:56 följande:
    Vet i tusan hur vi skulle kunna sluta med välling. vår dotter har alltid ätit ersättning och fått välling morgon och kväll sen 6mån. Tror hon har sin flaska välling likamycket för trygghet som för mättnad.
    Vad äter er kille istället för välling?
    ingenting
    han äter middag kanske vid 18 och sedan lägger han sig vid 19:30 tiden, på morgonen så får han frukost när vi andra äter.
    han är rätt rund så han behöver det inte för mättnadens skull. han äter bra under dagen.
    han äter frukost, lunch middag och sedan är det mellis 1-2 ggr/dag
  • 2små2stora
    Agnes72 skrev 2011-02-13 21:14:35 följande:

Vår son har längre dagar, han äter inte mycket till mellis heller. Ett/två bett på en macka eller knäcke utan smör.
    Finns det någon frukt som han gillar?
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-13 21:04:04 följande:
    Vi har växlat mellan att göra enago men blanda med havredryck istället för vatten och göra egen på skrädmjöl och havredryck.
    Okej.. tack.
    Antar vi får testa oss fram.
    tycker detta känns krångligt och förvirrande. Allt ställs lite upp och ner. Men minns från när vi testade detta på sonen att man kom in i det ganska snabbt.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-13 21:18:38 följande:
    Okej.. tack.
    Antar vi får testa oss fram.
    tycker detta känns krångligt och förvirrande. Allt ställs lite upp och ner. Men minns från när vi testade detta på sonen att man kom in i det ganska snabbt.
    Det enklaste är att blanda enago med havredryck, då blir det som vanlig sempervälling.
  • tes 75
    Agnes72 skrev 2011-02-13 21:14:35 följande:

men, finns det något han äter med ok aptit? oavsett om det är varm eller kall mat, flytande eller fast. de skulle ju isf kunna ge bara det på dagis ett tag, så han får energi iaf. blåbärssoppa är något vår son alltid får i sig, ICAs eller Sagolikas.
  • mithrandil

Pratade med bvc idag om lilltjejens problem och reaktion på ersättningen från herromdagen.
    De tyckte jag skulle försöka ge henne en ersättning som var "bra" för magen..
    är dom dumma eller är det jag som överregerar?
    Finns det någon annanstans man kan vända sig och få hjälp ifrån?

Svar på tråden Allergitråden