• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

FrökenLindström : hur går det för er och lillan ? Minns att hennes mage strulade sist du kikade in. Hoppas ni fått bukt på det !

• AAEV

Älsklingen: Jo det går bra faktiskt, vi har tagit tusen prover men allt är bra, det är ingen sjukdom på tarmen iaf! Antagligen har hon haft någon väldigt envis bakterie bara... kinderna är fortfarande röda men eftersom hon även är väldigt torr i hyn och har massa eksem tror vi att hon helt enkelt har känslig hy. Konstigt nog har hennes astma (som varit väldigt "dålig" under perioder) helt försvunnit.

• Tibell

Vad härligt att magen är bättre :) vilka allergier har hon ?

Oj så skönt med astman :) medicineras hon inte alls nu då?
    Min lillas blir bara sämre känns det som :( inhaleras 3 ggr om dagen (1-2 airomir och 2 pulmicort ) + singulair och ändå rosslar hon massa och hostar. Och det både piper och viner om lungorna titt som tätt. Men snart hoppas vi på vår och friskare tider :)
    Vilka besvär hade hon av astman?

• AAEV

Vi vågar inte chansa så när hon blir förkyld får hon direkt 2*2 av båda medicinerna, men annars får hon ingenting!
    Hon var väldigt rosslig och tungandad...

Hon tål inte ägg,soja o mjölk. Och baljväxter! (glömmer alltid det)

• Agnes72
    tes 75 skrev 2011-02-14 07:53:37 följande:
    men, finns det något han äter med ok aptit? oavsett om det är varm eller kall mat, flytande eller fast. de skulle ju isf kunna ge bara det på dagis ett tag, så han får energi iaf. blåbärssoppa är något vår son alltid får i sig, ICAs eller Sagolikas.
    Vår förskola vägrar att ge honom något annat. Frånsett då att de tar hänsyn till mjölkprotein och sädesslag restriktioner.
    De säger bara att inga barn svälter frivilligt.

Han har säkert svårt att ta sig tid att äta, idag åt han 1 tsk päron till mellanmål. Hemma tycker han om päron och kan äta 1/2.
  • Tibell

FrökenLindström : tål hon sädesslagen eller sojasläktingar ? Kanske kan vara något sådant som ger henne eksemen ?

• Kavat
    lillasysteryster skrev 2011-02-14 18:17:59 följande:
    Söker lite råd hos alla er snälla. Hilmer 1.5år äter ägg och mjölkproteinfritt men hans mage verkar reagera på nåt mer. Som idag tex fyra riktigt lösa och frätande bajsar på förskolan.
    När han äter tomat blir han rödflammig i ansiktet och på händerna. Kan det vara nåt som även sätter sig i magen?.
    Banan har vi undvikit i omgångar för vi trott att han blivit lös av det men när jag läsar i min blogg skriver jag på nåra stället att nu har han ätit banan och inget hänt.
    Det senaste är att han äter soya yogurth på förskolan (plus en hel del mer äpple än när han var hemma förstås :).
    Vad borde vi prova? (han är testad för soya och fisk vilket visat negativt)  Soyafritt, tomatfritt? Inte testa nåt alls?....
    Har en ny tid hos allergiläkaren den 7/3, då ska jag be om glutenprov också va?
    Säger som de andra, bort med sojan.
    Men sen tycker jag det låter lite som äggfläckar.... Kan man få luftburet av ägg, då blev mina barns röda för att sedan bli vita och fjällande. När de väl var borta och de inte fått ägg i sig eller på sig så har de inga äggfläckar och reager heller inte luftburet med fläckar... Och ägg kan luftburet sätta sig genom diarré.

Dagis brukar tydligen ha majonäsbaserade såser och det är ju rått ägg, så kolla vad de andra ätit också.

Tomat hade jag också tagit bort tillfälligt för att se om magen blir bättre och sedan testat med tomat hemma i lugn och ro, alternativt att ni har koll och får reda på när dagis gett tomat.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-14 09:34:34 följande:
    typ Nan HA eller liknande.
    Hjälp.... Suck!

Ja, försök få hjälp på annat håll. Klart ni ska fortsätta med välling om det gillas av alla. Gäller bara att få tag i en som funkar. Men barnmottagningen är ett bra tips för vidare utredning.

Testa Enago kanske (hm, är den från 6 eller 8 månader?)  som 3busfrön skriver eller nu har väl ändå Semper släppt sin? Bara det inte blir för många havre/glutenmål per dag!
  • Kavat
    JPL skrev 2011-02-14 11:40:32 följande:
    Här finns en rätt intressant och faktabaserad sammanställning om kunskapsläget kring allergier:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/04/05/svart...
    Intressant!
    Vi har katter och djur i vår närhet (mamma och pappa har hund, grannen hästar osv) men ingen astma eller pollen/djurallergier än. Peppar peppar. Däremot en herrans massa mat som inte funkar...
Svar på tråden Allergitråden