• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Har en bebis som fontänkräks nu i kväll Men är glad och övar glädje tjut. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Tibell

3busfrön : usch :( har han fått i sig fel mat ? Skönt att humöret är på topp i allafall!

Den 22:à ska vi upp till Göteborg och få träffa en allergiläkare. Så håll nu alla tummar ni har att hon vill skriva remiss till ett efterlängtat patchtest ! Ska även be dem ta rast för övriga nötter . Kan ju vara bra att veta om det finns fler hon inte tål!

• Agnes72
    Blå Flygare skrev 2011-02-14 20:53:44 följande:
    Er dietist kan säkert få dagis på andra tankar om ni bara får intyg av dem. Vår dietisk lämnar gärna ut sitt nummer till dagis i sånna situationer, och så har hon skrivit intyg på vad S ska ha samt tips och råd. Dagis ville först inte ge t.ex. sylt i fil eftersom barn idag får i sig för mycket socker. Ett samtal och intyg senare blandar de i maxijul (maltodextrin=snabbare kolhydrater än socker, fast inte söt i smaken)  den röda mjölken, ger nyponsoppa (med extra energi och näringsämnen) till frukost och mellis, erbjuder sig blanda sylt och socker i gröt och yoghurt (men S gillar inte det ändå) ... Och nu ska jag ge dem näringsdrycker att portionera ut med. En dietist råd slår bra mycket högre än en mammas ord. Kanske t.o.m. dietisten kan komma ut och informera om det visar sig vara riktigt svårt att få dem på banan.
    Jag hoppas på mycket nu med dietisten, men hon har inte varit så stark tidigare utan vår läkare styr. Vi skriver än en gång matlista för fyra dagar, förstår att detta är bra underlag för henne att jobba på.
    Lite förvånad bara när jag läser vad förskolan skrivit idag. Verkligen en toppendag mot vad de återger i vanliga fall.

Tycker det samtidigt är fel att bara titta på totala intaget under ett dygn, känns som att det finns en gräns hur många timmar barnet ska gå utan att få energi/näring.

Usch, känner att jag skriver alldeles för långa inlägg. Men det är så mycket som är påverkat. Förskolan tar upp saker om vår pojke, utan att jag tycker de tar hänsyn till att han mår dåligt av problem med mage och kanske rentav utslag av blodsockerfall.

Vill tacka för att råd och ert stöd.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-02-14 21:02:30 följande:
    3busfrön : usch :( har han fått i sig fel mat ? Skönt att humöret är på topp i allafall!

Den 22:à ska vi upp till Göteborg och få träffa en allergiläkare. Så håll nu alla tummar ni har att hon vill skriva remiss till ett efterlängtat patchtest ! Ska även be dem ta rast för övriga nötter . Kan ju vara bra att veta om det finns fler hon inte tål!
    Något måste det vara men jag kan inte komma på vad.

Det enda som han fått idag som  han inte fått tidigare är Hipps potatis, majs och kalkon.
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-02-14 21:06:20 följande:
    Något måste det vara men jag kan inte komma på vad.

Det enda som han fått idag som  han inte fått tidigare är Hipps potatis, majs och kalkon.
    Oj vad jobbigt. Hans mage kanske är lite känslig för "riktig" mat ?
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-02-14 21:12:22 följande:
    Oj vad jobbigt. Hans mage kanske är lite känslig för "riktig" mat ?
    Kalopsen igår var inga problem
  • 2små2stora

Mosad banan fick han också ca 1 msk av det ha han bara fått ca 1 tsk av tidigare,

• t0va

I min feberdimma så räknade jag fel på antal burkar profylac som vi hade kvar, så jag glömde beställa i tid och nu hinner vi inte få dem innan vi åker iväg för sonens dop till helgen. Så vi har provat att gå över till nutran vi hade hemma och det har gått kanonbra, ingen förstoppning den här gången. 

Såg att det finns nutra från 6månader, är det bättre än att fortsätta på profylac? Han äter inte vanlig mat än utan enagos gröt och välling och havregrynsgröt är avklarat. Vi ska börja lite smått med potatis och sånt igen. Så nu verkar hans mage ha mognat till.   

• Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-14 20:34:15 följande:
    Tack!

Nån som har tips på bra, matnyttiga mellanmål?
    Brukade ge 2 mellanmål om dagen, lite fruktpure och ersättning.
    Känner mig inte helt bekväm i att ge henne "förlite" mat eftersom hon ökar så dåligt i vikt och står stilla på länge.
    Har ni provat avokado? Mycket näringsämnen och kcal.
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-02-14 21:20:40 följande:
    Mosad banan fick han också ca 1 msk av det ha han bara fått ca 1 tsk av tidigare,
    Vår dotter tålde inte banan när hon var bebis. Kräktes, fick utslag och diarré. 
Svar på tråden Allergitråden