• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-02-14 21:43:51 följande:
    Har ni provat avokado? Mycket näringsämnen och kcal.
    Nej det har jag aldrig gjort. Är ju värt att testa om det är bra.
    Är det mättande?

Det värsta är att hon äter mat så dåligt, kom igång så sent med att ge henne "riktig" mat för att hon hela tiden blev dålig i magen av allt vi provade. Hon kan tex inte äta smörgås och sådär ännu för det har vi precis börjat ge henne så hon tar inga stora mängder. vill helst inte äta middagsmaten heller.
    Gröt och välling och ersättning är egentligen det enda hon verkligen äter och tycker om. resten måste man tvinga i henne. Fruktpureer går också ganska så bra.

Kom på nu, vad tusan ska jag ge henne i natt?
    Hon har alltid ätit ersättning när hon vaknar på natten, välling kan man väl inte ge eftersom hon äter välling morgon och kväll + ett mål gröt? Kanske måste till apoteket imorn och hoppas på att hon godtar nutramigen?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-14 21:51:30 följande:
    Är det mättande?

Det värsta är att hon äter mat så dåligt, kom igång så sent med att ge henne "riktig" mat för att hon hela tiden blev dålig i magen av allt vi provade. Hon kan tex inte äta smörgås och sådär ännu för det har vi precis börjat ge henne så hon tar inga stora mängder. vill helst inte äta middagsmaten heller.
    Gröt och välling och ersättning är egentligen det enda hon verkligen äter och tycker om. resten måste man tvinga i henne. Fruktpureer går också ganska så bra.

Hon har alltid ätit ersättning när hon vaknar på natten, välling kan man väl inte ge eftersom hon äter välling morgon och kväll + ett mål gröt? Kanske måste till apoteket imorn och hoppas på att hon godtar nutramigen?
    Avokade bör nog vara mättande pga fettinnehållet.

Du kan ge välling nu inatt och sedan prova med ersättning när du köpt det. En enstaka dag eller två med "för många glutenmål" gör varken till eller från. Hon måste ju få mat!  
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-14 21:51:30 följande:
    Är det mättande?

Är inte det mest en rekommendation om 3 mål med gluten?
    Jag hade nog gett välling. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • trållmor
    Agnes72: våran förskola sa hela tiden nej, nej, nej till våra förslag om mat till minstingen. Det var typ "så här är det här, och så ska det vara" Tills vi fick brev från dietisten om hur Neelah ska äta, och vi tog med det till förskolan, två dagar senare hade vi informationsträff för alla inblandade kring våra barn och visst ser du De gör som dietisten skriver!!! De sa innan att de ALDRIG ger ersättning på förskolan tex, och de ger inte mellanmål på förmiddagen, men numer gör de det till Neelah Trägen vinner...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-14 21:56:00 följande:
    Är inte det mest en rekommendation om 3 mål med gluten?
    Jag hade nog gett välling. 
    jag vet egentligen inte hur det ligger till med det där.
    Vår bvcsköterska har sagt att jag kan ge hur många mål välling/gröt jag vill men här på fl läser man ju konstant om max 3 mål och eftersom jag har dåligt förtroende för vår bvc sköterska så har jag lyssnat på vad som skrivs här.

mela78: tack.. får bli välling inatt då.

Någon som kan svara på varför hon inte tycks reagera på vällingen?
    Hade hon varit mjölkallergisk borde hon väl reagera lika mycket på det som på tex gröt och ersättning?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-14 22:09:59 följande:
    Vår bvcsköterska har sagt att jag kan ge hur många mål välling/gröt jag vill men här på fl läser man ju konstant om max 3 mål och eftersom jag har dåligt förtroende för vår bvc sköterska så har jag lyssnat på vad som skrivs här.

Hade hon varit mjölkallergisk borde hon väl reagera lika mycket på det som på tex gröt och ersättning?
    Jag har suttit en bra stund och letat och har inte hittat någonting om att det bara ska vara max 3 mål/dygn. Funderar på om de har tagit bort den rekommendationen

det gäller att ta saker som max si eller så med en nypa salt när det står på FL
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-14 22:09:59 följande:

Tog förgivet att du menade att du endast hade mjölkfri välling hemma men ingen mjölkfri ersättning när jag svarade att välling på natten är ok. 
    Har ni börjat med mjölkfritt idag? 
  • ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-02-14 20:46:27 följande:
    vår son verkar väldigt känslig mot vete men han visar inget på varken prick eller RAST så lita inte på testerna!
    Vår son är allergisk mot 10-11 födoämnen plus katt och hund och ingenting visar på varken prick eller rast, så man kan vara allergiskt ändå!!!
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-02-14 22:12:21 följande:
    Jag har suttit en bra stund och letat och har inte hittat någonting om att det bara ska vara max 3 mål/dygn. Funderar på om de har tagit bort den rekommendationen

det gäller att ta saker som max si eller så med en nypa salt när det står på FL
    Kollade nu på slv.se, det verkar som att de tagit bort den rekomendationen. 
Svar på tråden Allergitråden