• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2011-02-14 19:23:32 följande:
    Älsklingen: Jo det går bra faktiskt, vi har tagit tusen prover men allt är bra, det är ingen sjukdom på tarmen iaf! Antagligen har hon haft någon väldigt envis bakterie bara... kinderna är fortfarande röda men eftersom hon även är väldigt torr i hyn och har massa eksem tror vi att hon helt enkelt har känslig hy. Konstigt nog har hennes astma (som varit väldigt "dålig" under perioder) helt försvunnit.
    Vad får hon eksemen av då? Eller hänger jag inte med? Låter ju som en till veteallergiker ,ed röda kinder här i tråden. Skämt åsido, men kan det inte vara mer allergier eller mår hon helt ok nu i övrigt? Eksem brukar man ju ha av en orsak *nitisk, men vill väl*

Skönt med astman!
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2011-02-14 19:54:50 följande:
    Vår förskola vägrar att ge honom något annat. Frånsett då att de tar hänsyn till mjölkprotein och sädesslag restriktioner.
    De säger bara att inga barn svälter frivilligt.

Han har säkert svårt att ta sig tid att äta, idag åt han 1 tsk päron till mellanmål. Hemma tycker han om päron och kan äta 1/2.
    OM ni vill att de ska ge något annat. Prata med läkare och dietist och be om intyg, då måste de tänja lite på sina gränser... Demon

Men tråkigt om han inte ens äter sådant som han gillar hemma....
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-14 20:20:45 följande:
    Hjälp.... Suck!

Ja, försök få hjälp på annat håll. Klart ni ska fortsätta med välling om det gillas av alla. Gäller bara att få tag i en som funkar. Men barnmottagningen är ett bra tips för vidare utredning.

Testa Enago kanske (hm, är den från 6 eller 8 månader?)  som 3busfrön skriver eller nu har väl ändå Semper släppt sin? Bara det inte blir för många havre/glutenmål per dag!
    Tack!

Nån som har tips på bra, matnyttiga mellanmål?
    Brukade ge 2 mellanmål om dagen, lite fruktpure och ersättning.
    Känner mig inte helt bekväm i att ge henne "förlite" mat eftersom hon ökar så dåligt i vikt och står stilla på länge.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    FrökenLindström skrev 2011-02-14 19:23:32 följande:
    Älsklingen: Jo det går bra faktiskt, vi har tagit tusen prover men allt är bra, det är ingen sjukdom på tarmen iaf! Antagligen har hon haft någon väldigt envis bakterie bara... kinderna är fortfarande röda men eftersom hon även är väldigt torr i hyn och har massa eksem tror vi att hon helt enkelt har känslig hy. Konstigt nog har hennes astma (som varit väldigt "dålig" under perioder) helt försvunnit.
    Håller med kavat. Både hennes och min son får röda kinder av vete. kolla in mitt bildgalleri...
    Sonen har jättefina kinder när han inte äter vete. Visst har han känsliga kinder PGA veten även i andra tillfällen som kyla, värme etc men de röda kinderna kommer helt klart av vete.
    Testa att ta bort.
    Sonen blir på gräsligt humör när han får vete och blir sådär röd om kinderna.
  • AAEV
    Kavat skrev 2011-02-14 20:25:18 följande:
    Vad får hon eksemen av då? Eller hänger jag inte med? Låter ju som en till veteallergiker ,ed röda kinder här i tråden. Skämt åsido, men kan det inte vara mer allergier eller mår hon helt ok nu i övrigt? Eksem brukar man ju ha av en orsak *nitisk, men vill väl*

Skönt med astman!
    Vi vet inte varför hon får eksemen, men det ser inte ut som "allergiska" eksem. Vi har mkt eksem i släkten, så vi avvaktar.
    Grejen är den att hon mår jättebra, hon går upp fint i vikt, hon växer på längden, hon äter jättefint och sover jättebra. Det enda är att hon är lös i magen och så just kinderna. Nu händer det så mkt med inskolning och det så vi ska avvakta ett tag för att se om det blir bättre/sämre. Vi för matdagbok och ska träffa en dietist om ett tag för att se om hon tycker det är något vi ska ta bort
  • Jelenas

Vi fick provsvaren idag och det visar inte på allergi så jag lämnar denna tråd.
    :)

• Kavat
    Jelenas skrev 2011-02-14 20:39:43 följande:
    Alltså bara för att provsvaren visar att han inte är allergisk så betyder det inte att han är allergisk!!!

Speciellt eksem och magont är sena reaktioner som SÄLLAN visar på blodprov. Sa inte läkaren det????
  • Tibell

FrökenLindström : vad skönt att hon mår bra i allafall :) min lilla har med eksem ibland men mår hon bra i övrigt brukar vi inte grunna på vad det kan bero på.
    Ni märker inget samband med de röda kinderna och visst intag av föda ?

Jelenas : fast det måste inte alltid visa på proverna.. Var det rast ni gjort ?
    Min dotter är multiallergisk och visar bara positivt på mjölk och casewnötter . Så märker ni att han/hennes besvär minskar när ni uteslutit misstänkt födoämne tycker jag ni ska fortsätta i samma bana ändå . Vet flera barn här inne som visar neg på prover men som är allergiska ändå !

• ELI 79
    Jelenas skrev 2011-02-14 20:39:43 följande:
    vår son verkar väldigt känslig mot vete men han visar inget på varken prick eller RAST så lita inte på testerna!
  • Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2011-02-14 19:54:50 följande:
    Vår förskola vägrar att ge honom något annat. Frånsett då att de tar hänsyn till mjölkprotein och sädesslag restriktioner.
    De säger bara att inga barn svälter frivilligt.

Han har säkert svårt att ta sig tid att äta, idag åt han 1 tsk päron till mellanmål. Hemma tycker han om päron och kan äta 1/2.
    Er dietist kan säkert få dagis på andra tankar om ni bara får intyg av dem. Vår dietisk lämnar gärna ut sitt nummer till dagis i sånna situationer, och så har hon skrivit intyg på vad S ska ha samt tips och råd. Dagis ville först inte ge t.ex. sylt i fil eftersom barn idag får i sig för mycket socker. Ett samtal och intyg senare blandar de i maxijul (maltodextrin=snabbare kolhydrater än socker, fast inte söt i smaken)  den röda mjölken, ger nyponsoppa (med extra energi och näringsämnen) till frukost och mellis, erbjuder sig blanda sylt och socker i gröt och yoghurt (men S gillar inte det ändå) ... Och nu ska jag ge dem näringsdrycker att portionera ut med. En dietist råd slår bra mycket högre än en mammas ord. Kanske t.o.m. dietisten kan komma ut och informera om det visar sig vara riktigt svårt att få dem på banan.
Svar på tråden Allergitråden