• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bokhylla

Hej alla kunniga.
    Jag har panik! Mitt barn är allergisk mot mjölk, ägg, fisk, soja, baljväxter, jordnöt, havre, vete och majs.
    Vad vi vet nu. Är fortfarande under utredning. Jag helammar, för dietisten har inte hittat en ersättning han tål än.
    VAD kan jag äta, tips och ideer mottages tacksamt.

• Miralicia
    Bokhylla skrev 2011-02-17 14:51:33 följande:
    Hej alla kunniga.
    Jag har panik! Mitt barn är allergisk mot mjölk, ägg, fisk, soja, baljväxter, jordnöt, havre, vete och majs.
    Vad vi vet nu. Är fortfarande under utredning. Jag helammar, för dietisten har inte hittat en ersättning han tål än.
    Är på väg för att hämta hem barn från dagis just nu så jag hinner inte skriva så mkt just nu, men kika in i min blogg utanallt.blogspot.com så kan du kanske få lite inspiration så länge.
    (visserligen lite majs i olika former här och var, men i övrigt är alla recept fria från mjölkprotein, ägg, soja, jordnötter och andra baljväxter, nötter, gluten/vete, råg, korn, havre - förutom ett recept som jag klistrat in från en kompis med havredryck).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-02-17 14:51:33 följande:
    Hej alla kunniga.
    Hej, välkommen! Du har hittat rätt!
    Lite nyfiken på hur du vet att han inte tål det du räknar upp. Visade det på blodprov? Har själv en liten på 6 månader som är allergisk/överkänslig mot samma saker (plus lite till troligtvis...)

Hur gammal är han?

Var hos dieitsten igår och hon sa trots att jag misstänker att han är känslig mot majs att Neocate är den enda ersättning som funkar typ. Den är gjord av glukossirap av majs men det är efter lite efterforskningar 3 majsallergiska /överkänsliga barn som tål Neocate. Och det ska inte vara några proteiner kvar i... (men är man suuuuperkänslig funkar ju inte det heller) Så om jag var du hade jag testat den först.

Kolla utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost (finns med majs, men även saker utan) även i mina bloggar osv.

Men här funkar OLW lättsaltade potatischips, grillchips Icas pommes stripes (hoppas jag inte säger fel sort nu men det finns fler som är utan druvsocker och annat "skit" de tillsätter.
    Min lille verkar klara Plamills choklad (spår av soja) och annars så görs det chokladbollar i oändlighet.

Det enda halvfabrikat som jag äter är lithells korv (scan bör också funkar) och mamma scans köttbullar. Men jag tror som sagt inte att min kille är superkänslig mot majs för druvsocker, glukossirap osv från dem är majsbaserat.

Annars är det rent kött, nötfärs osv och rena kryddor som salt och peppar t.ex.

Till frukost äter jag egen musli (kolla sädesslagsbloggen) eller Sagogröt på CARLSHAMNS risdryck (ricedream funkar ej!!!!)
    Tål han frukter och bär så har Sagolika nyponssoppa och blåbärssoppa och Ekströms har en del färdiga krämer som är utan guarkärnmjöl (ej i pulver har jag för mig?)

Fråga gärna om du har frågor, vet inte vad du vet, inte vet osv. Och kolla gärna i sädesslagsallergitråden också!
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-17 15:07:55 följande:
    Var hos dieitsten igår och hon sa trots att jag misstänker att han är känslig mot majs att Neocate är den enda ersättning som funkar typ. Den är gjord av glukossirap av majs men det är efter lite efterforskningar 3 majsallergiska /överkänsliga barn som tål Neocate. Och det ska inte vara några proteiner kvar i... (men är man suuuuperkänslig funkar ju inte det heller) Så om jag var du hade jag testat den först
    Glukossirapen i Neocate ska ju dessutom vara hydrolyserad om jag inte minns fel av vad jag fick för besked när jag frågade nutricia om det för ett tag sedan, så förutom att det är väldigt lite proteiner i glukossirap så är de dessutom hydrolyserade.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-02-17 14:07:08 följande:
    Alla allergier kan växa bort, men vilka som gör det eller inte är osäkert. Vad jag har hört är att ju fler allergier man har och ju känsligare man är desto större risk att de kvarstår.. Alltså har man bara ägg och mjölk är det vanligt att de växer bort.
    Jordnöt är väl vanligare att det finns kvar eller att man får som äldre. Vete, ja, vad jag har fattat så växer väl det också bort på vissa men inte på andra. Vad som gör vad vet jag inte. Men ofta kvarstår vete åtminstonde till skolåldern 6-8 år innan det växer bort.
    Har jag fel så får ni andra rätta mig!

Kom in i sädesslagsallergitråden också och kolla, där är väl mer preciserat till vete/havre-frågor.
    Spontant med din son allergi så skulle jag avråda helt från allt vad soja och sojasläktingar heter ett tag framöver åtminstonde...
    Risken att utveckla sojaallergi när man har mjölkproteinallergi är stor. Har man även äggallergi så är det en vanlig kombination. Dessutom är jordnöt en baljväxt - sojasläkting så riskerna är nog rätt stora för att han är allergisk eller utvecklar allergi även mot det. Och tänk lite extra på guarkärnmjöl mm som finns i många glutenfria produkter, läs mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Sen veteallergin, innan ni vet hur känslig han är så hade jag nog kört nolltolerans på råg, korn och havre också faktiskt... Vet inte om du varit i kontakt med dietist eller så men nästan alla här som är allergiska mot vete är väldigt allergiska mot vete och då varken råg eller korn finns utan risk att det är kontaminerat med vete så funkar inte det. Kolla in i sädesslagstråden, skrev just ett inlägg där om det.

Och du, även om det känns skit, så kommer det bli bra när man väl kommer in i det och ser att ens barn mår bra. Kram!
    Fick på förmiddagen idag reda på allergierna när jag ringde allergimottagningen och efterlyste provsvaren på proverna som togs för 14 dagar sedan. Fick en telefontid med läkare 14:15 idag, men han har fortfarande inte ringt. Blir lite sur faktiskt.
    HOppades att han skulle ringa och försöka fixa en tid till dietist för hjälp med allt nu, men han har alltså inte ens mage att ringa på den telefontid jag fått......Vet att jag låter grinig nu, men på fm var jag riktigt ledsen över allt det här med allergierna och tänkte att bara jag får prata med läkaren nu så jag vet hur vi går vidare.....och så hör han inte av sig trots att han är inbokad att ringa mig.

Ska kika i sädesslagstråden också. Tänkte också på det där med de andra sädesslagen, att jag ska undvika dem. Jag har ju fram till nu (pga misstanken om mjölkallergin) gett lillkillen EnaGo's banangröt, men såg nu att den innehåller både vete och havre. Så den blir ju att ta bort...... Finns det några färdiga pulvergröter eller vällingar som man kan ge vid dessa allergier eller är det bara hemlagat som gäller framöver??

Hoppas få lite fler svar från läkaren när jag väl har honom på tråden.... funderar starkt på att ringa mottagningen igen nu och tala in ett meddelande och undra varför de inte hör av sig.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Bokhylla

tack för att ni svarar så fort :)
    pricktest och blodprov visade mjölk, ägg, soja, jordnöt, fisk.
    Fört matdagbok och lagt "pussel" ang det andra. Vill att dom ska ta mer tester men det vi fick som svar var "återbesöks tid om 3 månader, du är satt på väntelista till en dietist. Du får nog en kallelse om en månad"

Har gett han vid olika tillfällen havre, majs och själv ätit mycket sån för att kolla reaktionen. Han reagerar med röda väldigt kliande utslag i pannan i huvudet. Senast idag.

Har provat neocate, men efter en halvtimme så är han kanonröd och kliar som bara den.
    Samma sak med Nutramigen AA.
    Blir tokig på det här, äter som en kratta,  mjölken håller på sina och jag får amma han ca 10 ggr per natt.
    Han är 7 månader.

Ska genast lusläsa era bloggar!

Jooo, varför inte Ricedream. Den som dietisten rekommenderade vid telefonkontakt?

• Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 15:30:03 följande:
    Fick på förmiddagen idag reda på allergierna när jag ringde allergimottagningen och efterlyste provsvaren på proverna som togs för 14 dagar sedan. Fick en telefontid med läkare 14:15 idag, men han har fortfarande inte ringt. Blir lite sur faktiskt.
    HOppades att han skulle ringa och försöka fixa en tid till dietist för hjälp med allt nu, men han har alltså inte ens mage att ringa på den telefontid jag fått......Vet att jag låter grinig nu, men på fm var jag riktigt ledsen över allt det här med allergierna och tänkte att bara jag får prata med läkaren nu så jag vet hur vi går vidare.....och så hör han inte av sig trots att han är inbokad att ringa mig.

Ska kika i sädesslagstråden också. Tänkte också på det där med de andra sädesslagen, att jag ska undvika dem. Jag har ju fram till nu (pga misstanken om mjölkallergin) gett lillkillen EnaGo's banangröt, men såg nu att den innehåller både vete och havre. Så den blir ju att ta bort...... Finns det några färdiga pulvergröter eller vällingar som man kan ge vid dessa allergier eller är det bara hemlagat som gäller framöver??

Hoppas få lite fler svar från läkaren när jag väl har honom på tråden.... funderar starkt på att ringa mottagningen igen nu och tala in ett meddelande och undra varför de inte hör av sig.
    Sinlac innehåller sojasläktingar och mycket av dem så den avråder jag från.
    Vet inte innehållet på Sempers nya risprodukter, men ev. kan de funka?

Tror inte läkaren har så mycket svar till dig om jag ska vara ärlig... Men vi har.
    Skit att man ska behöva ta reda på allt själv, men här har du rätt mycket kunskap i trådarna. Så det är bara att fråga på!
  • ELI 79

För er som inte man min historia måste jag bara råda er som blir bemötta med misstro och nonchalans från läkare att stå på er. Byt läkare, byt sjukhus! Det finns något som heter valfrihet. Det FINNS bra läkare.

Jag sökte säkert 3-4 ggr med sonen tills jag fick komma till en allergiexpert, överläkare på barn på ett universitetssjukhus. Tänkte att NU ska jag äntligen få hjälp med sonen. Vad hände?

Jo han mer eller mindre hånskrattade åt mig och sa att det inte verkade vara nåt fel på sonen. Han undersökte honom inte ens utan tittade på honom i 5 min...
    Han sa att han inte kunde vara allergisk för han hade inte diarré, proverna visade inget och han var rund och go'????!!! Kinderna (ni har ju sett binderna) var pga att det var lite kyligt. Smörj dem bara!!?

Gav mig inte, sökte annat sjukhus, träffade en underbar läkare. Ingen expert på allergier och jag kan mer än honom om allergier MEN han lyssnar och han tror på mig. Han har fixat en underbar dietist och vi har nu efter 2 år äntligen fått hjälp!

Han är allergisk mot vete (så känslig att han inte kan äta nåt sädesslag, reagerar på minimala mängder) samt mjölk.

Så ge er inte! Som min läkare och dietist säger: mamma har oftast rätt!!

• LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-02-17 15:43:09 följande:
    Sinlac innehåller sojasläktingar och mycket av dem så den avråder jag från.
    Vet inte innehållet på Sempers nya risprodukter, men ev. kan de funka?

Tror inte läkaren har så mycket svar till dig om jag ska vara ärlig... Men vi har.
    Skit att man ska behöva ta reda på allt själv, men här har du rätt mycket kunskap i trådarna. Så det är bara att fråga på!
    Bara för att jag skrev att läkaren inte hört av sig så ringde ju telefonen....

Han sade att det var i huvudsak mjölk och ägg vi skulle undvika, ja och jordöt förstås men det ger vi ju inte. Dock menade han att vete skulle vi inte utesluta om vi inte märkte en reaktion på det. Svårt att säga ibland dock, eftersom eksemen kan komma och gå av andra anledningar än att han fått i sig något olämpligt. Nu är hans t ex förkyld och då blossar ju eksemen upp värre.
    Han skulle skicka en broschyr om äggallergi så vi hade lite att gå på. Sen skulle vi boka återbesök om 1-2 månader för att stämma av lite. Han sade inget om dietist eller något, jag nämnde det inte heller. Visste inte riktigt vad jag skulle motivera det med när han skickar information om äggallergi, och att sonen fortfarande är så liten att han inte äter så mycket fast föda ännu.
    Läkaren sade också att det fanns förhoppningar om att allergierna växer bort tidigare än vad man brukar säga, eftersom han var så liten när det upptäcktes....

jaja, rådet var i alla fall att fortsätta som tidigare (mjölkfritt) samt utesluta ägg också fortsättningsvis. Vilket antagligen reducerar antalet barnmatsbrukar man kan köpa i affären ytterligare eftersom pasta kan innehålla ägg(utesluter idag också tomat och morot, då han fick nässelutslag av morot) Skulle fortsätta ge EnaGo's gröt trots havre och vete.

Fortfarande en del frågetecken efter samtalet med läkaren. Han lät som om det inte var någon big deal att sonen är allergisk. Visst, han jobbar med det, men för mig blir det en massa tankar och funderingar.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Bokhylla

Lillskruttet ... förstår din frustration och att du blir less och besviken.. Upplever det som jag och E bara blir bollad hit och dit, inte blir tagen på allvar.
    När man söker råd och hjälp vill man ha respons. Tycker absolut att du ska ifrågasätta varför han inte ringer på avtalad tid. Förhoppningsvis finns det en rimlig godtagbar förklararing som gör att ilskan lägger sig.
    Kram på dig!

Svar på tråden Allergitråden