• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Bokhylla: trist att vänta på telefonsamtal men tyvärr är det svårt för dem att hålla det. De har ju en viss tid bokad för telefonrådgivning och ibland tar varje samtal längre tid så det drar ut på tiden och ibland får de akuta patienter som de måste ta så tyvärr kan man inte riktigt lita på att de ringer precis den tiden. Tyvärr. :( trist att vänta men i detta läge måste jag nog försvara läkarna ;€

• LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-17 16:00:00 följande:
    Bokhylla: trist att vänta på telefonsamtal men tyvärr är det svårt för dem att hålla det. De har ju en viss tid bokad för telefonrådgivning och ibland tar varje samtal längre tid så det drar ut på tiden och ibland får de akuta patienter som de måste ta så tyvärr kan man inte riktigt lita på att de ringer precis den tiden. Tyvärr. :( trist att vänta men i detta läge måste jag nog försvara läkarna ;€
    Akuta fall kan inte min läkare behövt ta eftersom han jobbar på allergimotagningen och sitter med bokade besök och telefonsamtal. Förstår ju att en del samtal tar längre tid än beräknat, men han hade bara em idag till samtal (mottagning fm enl sköterskan). Så hur han lyckats med en tidsförskjutning på 1,5 timmar på bara en em tycker jar är konstigt.....Men men...nu ringde han ju i alla fall tillslut.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ELI 79

Lillskruttet: de lyckas med mycket som man inte tror är möjligt ;€

• Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 15:53:00 följande:
    Bara för att jag skrev att läkaren inte hört av sig så ringde ju telefonen....

Han sade att det var i huvudsak mjölk och ägg vi skulle undvika, ja och jordöt förstås men det ger vi ju inte. Dock menade han att vete skulle vi inte utesluta om vi inte märkte en reaktion på det. Svårt att säga ibland dock, eftersom eksemen kan komma och gå av andra anledningar än att han fått i sig något olämpligt. Nu är hans t ex förkyld och då blossar ju eksemen upp värre.
    Han skulle skicka en broschyr om äggallergi så vi hade lite att gå på. Sen skulle vi boka återbesök om 1-2 månader för att stämma av lite. Han sade inget om dietist eller något, jag nämnde det inte heller. Visste inte riktigt vad jag skulle motivera det med när han skickar information om äggallergi, och att sonen fortfarande är så liten att han inte äter så mycket fast föda ännu.
    Läkaren sade också att det fanns förhoppningar om att allergierna växer bort tidigare än vad man brukar säga, eftersom han var så liten när det upptäcktes....

jaja, rådet var i alla fall att fortsätta som tidigare (mjölkfritt) samt utesluta ägg också fortsättningsvis. Vilket antagligen reducerar antalet barnmatsbrukar man kan köpa i affären ytterligare eftersom pasta kan innehålla ägg(utesluter idag också tomat och morot, då han fick nässelutslag av morot) Skulle fortsätta ge EnaGo's gröt trots havre och vete.

Fortfarande en del frågetecken efter samtalet med läkaren. Han lät som om det inte var någon big deal att sonen är allergisk. Visst, han jobbar med det, men för mig blir det en massa tankar och funderingar.
    Är du säker på att eksemen kommer av andra anledningar än allergi? Min dotter har "alltid" haft eksem som särskilt blossat upp när hon har varit förkyld. MEN sedan vi fick bort allt hon är allergisk mot har hon inte några eksem alls, inte ens när hon är förkyld!. Jag vet att man kan ha eksem utan att det är allergi men jag tycker inte man ska nöja sig med det svaret utan att försöka ta reda på att det verkligen är så. Men det är min åsikt Glad
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-02-17 16:23:07 följande:
    Är du säker på att eksemen kommer av andra anledningar än allergi? Min dotter har "alltid" haft eksem som särskilt blossat upp när hon har varit förkyld. MEN sedan vi fick bort allt hon är allergisk mot har hon inte några eksem alls, inte ens när hon är förkyld!. Jag vet att man kan ha eksem utan att det är allergi men jag tycker inte man ska nöja sig med det svaret utan att försöka ta reda på att det verkligen är så. Men det är min åsikt Glad
    Där ser man! Tja, jag grundar väl det på att maken och hans mamma båda lidit myket av eksem som barn. Men å andra sidan testades inte de med blodprover som spädisar. Maken konstaterade nu när vi hörde om sonens allergier, att han antagligen också hade de allergierna, eftersom han blev mycket bättre lagom till skolåldern (typ då när äggallergi vanligen växt bort enl läkaren)....
    Så egentligen kanske eksemen bara är allergigrundade....Maken vill ha ett blodprov på dottern också. Hon har gjort pricktest bara och det visade på allergi mot hund, björk och hasselnöt. Hon har också eksem, men betydligt mindre än sonen haft, därför har man aldrig tagit födoämnestest via blodprov. Men misstankarna växer sig ju starkare efter att fått tydligt att sonen är så allergisk. Kanske därför vi aldrig får dottern helt eksemfri heller.....
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-17 16:22:04 följande:
    Lillskruttet: de lyckas med mycket som man inte tror är möjligt ;€
  • Miralicia
    Bokhylla skrev 2011-02-17 15:39:21 följande:
    Jooo, varför inte Ricedream. Den som dietisten rekommenderade vid telefonkontakt?
    Orkar inte skriva så jag citerar det de skriver i produktinformationen på allergimat.com om RiceDream:

"Följande kan ha betydelse för ett fåtal extremt allergiska personer: Vid framställningen av rice dream används ett enzym som utvinns ur kornprotein. Mängden är mindre än 20 ppm (0,002%) vilket är under gränsen för naturligt glutenfritt. Proteinet bryts ner under processen men det kan inte helt uteslutas att det kan finnas någon mikromängd kvar. Det anges på förpackningen att den KAN innehålla spårmängder (vilket inte är detsamma som att den alltid gör det). Detta anges för att informera EXTREMT allergiska personer för vilka detta eventuellt kan ha betydelse."

---

Tidigare så var RiceDreams förpackningar märkta med att de kan innehålla spår av korn, men den märkningen tog de bort efter det att de med sina tester inte kunde påvisa några halter av korn/gluten som överskred gränsvärdet för att det skulle få räknas som glutenfritt. Obestämd

Det finns flera vete-/sädesslagsallergiker bland oss här i trådarna som reagerar på RiceDreams produkter.
    Däremot så fungerar Carlshamns risdryck utan problem och de har inte med något korn eller de andra sädesslagen i tillverkningen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LillSkruttet

Glömde fråga: Hur gör BVC vid 18-månadersvaccinationen? Den innehåller ju äggprotein....får barnet inte det vaccint då eller ger man något annat, alt står redo vid ev reaktion??

• Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 16:59:56 följande:
    Glömde fråga: Hur gör BVC vid 18-månadersvaccinationen? Den innehåller ju äggprotein....får barnet inte det vaccint då eller ger man något annat, alt står redo vid ev reaktion??
    Beror väl lite på hur kraftig äggallergi det handlar om, men de allra flesta barn kan vaccineras som vanligt på BVC.
    Är man orolig och har väldigt kraftig äggallergi så brukar man kunna få ta vaccinet på allergi/barnmottagningen där det finns bättre beredskap än på bvc om något skulle hända.
    Är det väldigt kraftig äggallergi så kan man ibland göra så att man pricktestar med vaccinet innan man ger det och man kan även ge vaccinet uppdelat i två stick med en paus emellan för att se så att det går bra med första halvan av dosen innan man ger hela mängden.
    Men det är väldigt sällan som man brukar behöva ta till såna åtgärder, de flesta kan ta det som vanligt utan problem.

Läkemedelsverketss rekommendationer ang MPR-vaccin till äggallergiska barn:
    www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/vaccination.pdf
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-02-17 17:07:31 följande:
    Beror väl lite på hur kraftig äggallergi det handlar om, men de allra flesta barn kan vaccineras som vanligt på BVC.
    Är man orolig och har väldigt kraftig äggallergi så brukar man kunna få ta vaccinet på allergi/barnmottagningen där det finns bättre beredskap än på bvc om något skulle hända.
    Är det väldigt kraftig äggallergi så kan man ibland göra så att man pricktestar med vaccinet innan man ger det och man kan även ge vaccinet uppdelat i två stick med en paus emellan för att se så att det går bra med första halvan av dosen innan man ger hela mängden.
    Men det är väldigt sällan som man brukar behöva ta till såna åtgärder, de flesta kan ta det som vanligt utan problem.

Läkemedelsverketss rekommendationer ang MPR-vaccin till äggallergiska barn:
    www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjuk...
    Tack! Kom på der just för att sköterskan på BVC tidigare sade det att det vore bra att man kollar så inte lillkillen har en äggallergi också, utöver mjölken. Och nu var det ju så. Ingen animg hur allvarlig allergi det är, men tydligenm gav det mer utslag än mjölken enl läkaren....det låg på typ 20? Vad innebär det?
Svar på tråden Allergitråden