• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

La in bilder i galleriet på dagens datum. Om han blir såhär röd och fått så dåligt humör då borde han fått i sig rätt mkt tycker man?!?!?! Eller vad tror ni?
    Ska höra med mannen när han kommer hem om han gett E något han inte borde...

• Miralicia
    2små2stora skrev 2011-02-17 19:27:29 följande:
    Sempers 6 mån välling som är mjölkfri var tidigare risbaserad dvs glutenfri. den kan du ge istället för ersättningen. 
    Den är fortfarande risbaserad, ungefär som tidigare har jag för mig, ris och sen med sojalecitin. Snabbkikade på den härom dagen i affären
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:22:12 följande:

Jag måste bara fråga, hur kände alla ni andra precis i början med misstanke om allergi?
    Hur blev ni bemötta av era nära?

K Kavat: Ja, jag har nog bestämt mig för att jag absolut måste ha ersättning. Hon äter ju på natten fortfarande och så mellanmålen tycks inte mätta med bara lite smörgås och fruktpure. Om det nu är det som gör det men dagen har varit hemsk. Hon har varit klängig och skrikig hela dagen, om man bortser från när vi var på sjukhuset. då var hon överförtjust i allt hon såg. Vet bara inte vilken man ska välja. Nutramigen hade vi till sonen och för honom var det inga problem. Måste till apoteket imorn och köpa något för hon ska ha sitt första ersättningsmål redan vid 10. Vilken rekomenderar ni?

vet inte om det kan ge resultat direkt, men jag kan ju meddela att hon slukade sin Enago välling ikväll och inte en enda gång sparkade hon eller vred sig. Hon började lite direkt när jag gav henne flaskan men efter bara några sekunder slappnade hon av och åt resten lugnt. Kan ju vara ren tillfällighet men jag ser det som ett gott tecken. från och med imorgon börjar vår första helt mjölkfria dag.

tack för all hjälp och svar på alla hopplösa frågor.

vi är och var "betrodda" av min mamma dirket, inga problem. Hon är otroligt noga och hon är väldigt intresserad och letar recept och testar hemma fast vi bor 45 mil bort men IFALL vi kommer på besök någon gång hihi

Min sambos mamma däremot tror inte riktigt på detta: tror han är lite känslig bara och bryr sig inte alls om att engagera sig i allergin å andra sidan träffar vi henne MAX 1 gång/år så det gör inte så mycket.

De flesta nära oss har märkt att det är något "fel" på E så jag tror inte de är så förvånade. Han har alltid varit väldigt "speciell"...
    Vänner och så tycker mest synd om honom och oss, men vi får alltid ta med oss fika och mat om vi äter borta då hans allergi  är relativt avancerad när man ska laga mat. Inte så många som har naturligt glutenfria OCH mjölkfria alternativ hemma direkt
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-02-17 19:33:34 följande:
    Den är fortfarande risbaserad, ungefär som tidigare har jag för mig, ris och sen med sojalecitin. Snabbkikade på den härom dagen i affären
    vad är sojalecitin?
    Är det som det låter en soja produkt?

3busfrön: tack för tipset!

ELI 79: skönt att de tagit det på allvar.

Alla jag pratat med idag om detta säger att det bara är onödigt att mixtra och att jag ska lyssna på läkarens råd. alla förutom min mamma, hon är helt inne på samma spår som mig själv.. Hon säger att man alltid märkt att något inte stämmer med amanda. eftersom hon är så lättstörd när hon sover, att hon aldrig kan vara still och att hon har en olustkänsla vad hon än gör. Är så tråkigt och man blir så förvirrad och splittrad när alla försöker tala emot ens beslut.
    Min sambo låter mig bestämma i slutändan men han tycker det känns onödigt eftersom hon inte spyr likamycket sen vi slutade med ersättningen. Han säger att jag trodde det var allergier på sonen också men att de inget hittade så det är säkert likadant igen. Men jag får stå på mig. vad gör det om det inte är något fel på henne.. då vet man ju iaf att man gjort allt man kan för att ta reda på det istället för att ge henne mjölk i flera mån till och sen upptäcka att hon inte tål det.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    Miralicia skrev 2011-02-17 19:33:34 följande:
    Då bör den funka för mithrandils dotter. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:42:05 följande:
    vad är sojalecitin?

Alla jag pratat med idag om detta säger att det bara är onödigt att mixtra och att jag ska lyssna på läkarens råd. alla förutom min mamma, hon är helt inne på samma spår som mig själv.. Hon säger att man alltid märkt att något inte stämmer med amanda. eftersom hon är så lättstörd när hon sover, att hon aldrig kan vara still och att hon har en olustkänsla vad hon än gör. Är så tråkigt och man blir så förvirrad och splittrad när alla försöker tala emot ens beslut.
    Min sambo låter mig bestämma i slutändan men han tycker det känns onödigt eftersom hon inte spyr likamycket sen vi slutade med ersättningen. Han säger att jag trodde det var allergier på sonen också men att de inget hittade så det är säkert likadant igen. Men jag får stå på mig. vad gör det om det inte är något fel på henne.. då vet man ju iaf att man gjort allt man kan för att ta reda på det istället för att ge henne mjölk i flera mån till och sen upptäcka att hon inte tål det.
    {#emotions_dlg.flower}   till dig!

Sojalectin tål även de flesta sojaallergiker, så det bör funka.
  • mithrandil

Så ni tycker välling istället för ersättning?

tack för blomman kavat!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:22:12 följande:

Jag måste bara fråga, hur kände alla ni andra precis i början med misstanke om allergi?
    Hur blev ni bemötta av era nära?

K Kavat: Ja, jag har nog bestämt mig för att jag absolut måste ha ersättning. Hon äter ju på natten fortfarande och så mellanmålen tycks inte mätta med bara lite smörgås och fruktpure. Om det nu är det som gör det men dagen har varit hemsk. Hon har varit klängig och skrikig hela dagen, om man bortser från när vi var på sjukhuset. då var hon överförtjust i allt hon såg. Vet bara inte vilken man ska välja. Nutramigen hade vi till sonen och för honom var det inga problem. Måste till apoteket imorn och köpa något för hon ska ha sitt första ersättningsmål redan vid 10. Vilken rekomenderar ni?

vet inte om det kan ge resultat direkt, men jag kan ju meddela att hon slukade sin Enago välling ikväll och inte en enda gång sparkade hon eller vred sig. Hon började lite direkt när jag gav henne flaskan men efter bara några sekunder slappnade hon av och åt resten lugnt. Kan ju vara ren tillfällighet men jag ser det som ett gott tecken. från och med imorgon börjar vår första helt mjölkfria dag.

tack för all hjälp och svar på alla hopplösa frågor.

Hade jag fått välja hade jag valt Pepticate då den smakar mest likt vanlig mjölk. Lättare att byta sedan när mjölk funkar och lättare att vänja dem vid den.
    Andra alternativet är Althéra. Av samma anledning. Den innehåller laktos, och det är ingen nackdel alls om man inte misstänker laktosintolerans.
    Sen vete katten...

Jag slår återigen ett slag för ersättning. Av många anledningar. Man har något som funkar i all gröt och all välling och ersätter bröstmjölk bra som måltidsdryck. Sen när man får det på livsmedelshänvisning så blir det billigare än att köpa snordyra mjölkfria gröter lite beroende på hur man gör gröterna själv.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:42:05 följande:
    vad är sojalecitin?

Jag pratade inte med så många om att vi misstänkte allergi förrän vi visste själva hur vi skulle göra. Just för att de flesta jag känner ändå inte har något erfarenhet av allergier. Med tiden när vi har testat oss fram vad hon mer reagerar på så har jag visseligen pratat med folk men inte lyssnat på vad de har att säga. Vi känner vår dotter bäst och ser att något har varit fel. Och vi hade ju rätt Skrattande. Våga lita på din magkänsla. Är det inte allergier, so what! Då har du i alla fall gjort vad du kunnat. Att ta bort mjölk ur maten är knappast något som kan ge några biverkningar så även om hon inte är allergisk så mår hon ju inte sämre av att vara mjölkfri ett tag
Svar på tråden Allergitråden