• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Eli : usch som han ser ut! Men det ser inte direkt eksemigt/torrt ut utan mer bara varmt och rött ? Svårt att se på bild iofs.
    Men ja, något knas har han ju fått i sig. Du får prata med personalen i morgon. Är det leklera igen är det riktigt dåligt, de borde ju lärt sig nu!

3busfrön : usch vad trist :( ägg eller ?

Här hemma har vi problem med stora tösens mage igen . Förstoppad till och från under en längre tid ( förutom den perioden hon hade kletigt bajs istället ), så pass att vi fått ge henne klyx sammanlagt 3 ggr på lika många veckor. Detta tillsammans med viktnedgång sedan juni förra året, trötthet, blek och mörk under ögonen, gnäll i massor och matvägran gör att vi nog får ringa hennes läkare och ta nya allergiprover :( att det aldrig kan vara lugnt här hemma. Suck.

Passar på att vinka till alla nya!

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-17 19:30:35 följande:
    La in bilder i galleriet på dagens datum. Om han blir såhär röd och fått så dåligt humör då borde han fått i sig rätt mkt tycker man?!?!?! Eller vad tror ni?
    Ska höra med mannen när han kommer hem om han gett E något han inte borde...
    Svårt. Så där såg min lille ut nyss också... Vi tror inte han har fått något i sig utan på sig.. Men det lär vi märka i natt. Han var superledsen här nu i kväll.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:53:12 följande:
    Så ni tycker välling istället för ersättning?

tack för blomman kavat!
    Den mättar nog mer och är billigare än ersättningen och bättre smakmässigt.

Vi har inga problem med släkten men med J's läkare som helt plötsligt fått för sig att hon inte är allergisk. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona
    ELI 79 skrev 2011-02-17 18:08:32 följande:
    fasen så less jag blir. Direkt när jag kom innanför dörren på dagis i dag så såg jag att sonen hade "allergikinder", alltså inte pga värme eller kyla Han har varit skitsur sedan jag hämtat honom. Legat på golvet och skrikit. Kastat snacksen (2 ggr) han fick (som muta när jag lagade mat och han är ett matvrak), vägrar äta mat "jag tycker inte om det här!!!!"
    Allmänt jävla sur!

Ingen från hans avdelning kvar så de visste inget!! lera igen kanske?!

försökte få ur stora killen vad de ätit till lunch och om de hade haft något kalas i dag men fick inget bra svar.
    Här har vi en till som måste fått i sig ngt på dagis idag. Hon har eksem över typ hela kroppen! Har smort och gett Tavegyl och hoppas på att det går över snabbt.
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-17 19:55:35 följande:
    Svårt. Så där såg min lille ut nyss också... Vi tror inte han har fått något i sig utan på sig.. Men det lär vi märka i natt. Han var superledsen här nu i kväll.
    vi har ju inte märkt någon kontaktallergi. testade i somras att ta lite mjöl på kinden men inget hände, men har inte testat sedan dess...
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-17 19:55:35 följande:
    Allrona skrev 2011-02-17 19:56:22 följande:
    Här har vi en till som måste fått i sig ngt på dagis idag. Hon har eksem över typ hela kroppen! Har smort och gett Tavegyl och hoppas på att det går över snabbt.
    stackars små pluttar att behöva må dåligt! tänk när de själva förstår att hålla sig undan!!
    tänker på er! (L)
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-17 19:54:01 följande:
    3busfrön: hur är det med din lille?
    Han kräks konstant och är tjorvig i magen.

Jag blev jättesugen på mandelkubb och tänkte inte på att det kunde vara ägg i förrän jag ätit en. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-17 19:53:35 följande:
    Hade jag fått välja hade jag valt Pepticate då den smakar mest likt vanlig mjölk. Lättare att byta sedan när mjölk funkar och lättare att vänja dem vid den.
    Andra alternativet är Althéra. Av samma anledning. Den innehåller laktos, och det är ingen nackdel alls om man inte misstänker laktosintolerans.
    Sen vete katten...

Jag slår återigen ett slag för ersättning. Av många anledningar. Man har något som funkar i all gröt och all välling och ersätter bröstmjölk bra som måltidsdryck. Sen när man får det på livsmedelshänvisning så blir det billigare än att köpa snordyra mjölkfria gröter lite beroende på hur man gör gröterna själv.
    Tack! Får åka till apoteket imorn och se vad de har för olika ersättningar. Vi bor i en liten by så misstänker de kanske inte har speciellt många olika.
    Tycker nästan att du har rätt, kan hända att det blir dyrt nu, men det gäller ju bara för en period om 2-3v?
    Kanske är värt det då för jag kommer ju säkert få det på recept senare om det visar sig bli bättre med mjölkfri kost. om de inte blir vansinniga för att jag gått emot vad de sagt. hehe.
    Men med recept så kommer man ju ganska billigt undan.

AIrro: Kanske vore klokast att hålla tyst men jag har velat haft lite medhåll eftersom jag brottas lite med att gå emot vad läkarna sagt, men det fick visst motsatt effekt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-17 20:00:34 följande:
    Han kräks konstant och är tjorvig i magen.

Jag blev jättesugen på mandelkubb och tänkte inte på att det kunde vara ägg i förrän jag ätit en. 
    Usch så otrevligt! Stackars.. brukar det gå över snabbt?
    Hoppas iaf på det. låter inge roligt!

ELI 79: Är det där en allergisk reaktion?
    Undra då om inte min son ändå har någon form av matallergi.
    Vi har ju utrett honom men inget hittat men han har ofta sådana där kinder fast inte fullt lika röda. brukar ursäkta det med att han busat så mycket att han blivit varm. Utöver det har han haft nässelutslag vid 2 tillfällen och han har böjveckseksem.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden