• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:11:05 följande:
    Usch så otrevligt! Stackars.. brukar det gå över snabbt?
    Hoppas iaf på det. låter inge roligt!

ELI 79: Är det där en allergisk reaktion?
    Undra då om inte min son ändå har någon form av matallergi.
    Vi har ju utrett honom men inget hittat men han har ofta sådana där kinder fast inte fullt lika röda. brukar ursäkta det med att han busat så mycket att han blivit varm. Utöver det har han haft nässelutslag vid 2 tillfällen och han har böjveckseksem.
    Han brukar stöka fram till midnatt. Kan bli någon extra amning i natt också.  Vi som precis fått till det med endast 1 amning på natten. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-17 20:16:45 följande:
    Han brukar stöka fram till midnatt. Kan bli någon extra amning i natt också.  Vi som precis fått till det med endast 1 amning på natten. 
    Har vi tur så stör det inget om det blir fler amningar en enda natt.
    De brukar ju krävas mer än en natt för att det ska bli en vana!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:19:43 följande:
    Har vi tur så stör det inget om det blir fler amningar en enda natt.
    De brukar ju krävas mer än en natt för att det ska bli en vana!
    Vi hoppas på det. Har varit ganska skönt att inte behöva gå förrän vid 03
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-17 20:23:06 följande:
    Vi hoppas på det. Har varit ganska skönt att inte behöva gå förrän vid 03
    ja jag förstår det!
    Vi lyckades skjuta upp nattmålet till 4-5 men nu i det senaste har hon börjat böka på nätterna igen.
    Man känner att det varit skönt att få sova lite längre sammanhängande sömn när det börjar strula igen.
    Håller iaf tummarna!
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:26:06 följande:
    ja jag förstår det!
    Vi lyckades skjuta upp nattmålet till 4-5 men nu i det senaste har hon börjat böka på nätterna igen.
    Man känner att det varit skönt att få sova lite längre sammanhängande sömn när det börjar strula igen.
    Håller iaf tummarna!
    Jag håller för att du får en bra natt också

• mithrandil
    2små2stora skrev 2011-02-17 20:27:39 följande:
    Jag håller för att du får en bra natt också

Än så länge har hon inte gjort sig hörd alls.
    Det var ett tag sen nu, hon brukar pipa mycket så man får springa fram och tillbaka.
    Nu har hon ändå sovit i 1,5tim. Jag hoppas ju ganska mycket nu men kan man verkligen se resultat så snabbt?
    Jag har ju gett mjölkbaserad välling under dagen, bara kvällsmålet som jag började med enago.
    Men lite får man lov att hoppas iaf, det är ju hoppet som håller lågan igång.
    Tack!

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:07:56 följande:
    Tack! Får åka till apoteket imorn och se vad de har för olika ersättningar. Vi bor i en liten by så misstänker de kanske inte har speciellt många olika.
    Tycker nästan att du har rätt, kan hända att det blir dyrt nu, men det gäller ju bara för en period om 2-3v?
    Kanske är värt det då för jag kommer ju säkert få det på recept senare om det visar sig bli bättre med mjölkfri kost. om de inte blir vansinniga för att jag gått emot vad de sagt. hehe.
    Men med recept så kommer man ju ganska billigt undan.

AIrro: Kanske vore klokast att hålla tyst men jag har velat haft lite medhåll eftersom jag brottas lite med att gå emot vad läkarna sagt, men det fick visst motsatt effekt.
    Folk brukar ha en tendens att misstro allergiker, det är inte bara läkare som gör det alltså Flört Man får liksom räkna med att folk tycker man är lite kinkig och inte förstår hur lite av en allergen som kan ge så jobbiga besvär. Det har varit fler än en gång folk har kommenterat med - äsch bara en liten bit kan väl inte vara farligt! Men man lär sig med tiden. Nu är ju jag säker på min dotters allergier och tvekar inte även fast andra tycker att jag är kinkig med henne. Men i början tvekade jag precis som du och tyckte det var jobbigt vad andra tyckte.
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-02-17 17:50:25 följande:
    Jag hade nog inte gett Enago... Jag hade nog tagit bort ett par veckor tills allt lugnar sig och sett hur han mår och sedan gett lite lite för att se hur han reagera när han mår bra, om han reagerar. Men det är jag...

Risken är att det bara blir värre och värre... Eller också blir det bättre. Fasen, det är aldrig lätt att veta om man gör rätt... Men ja, i och med att det till och med visar på testerna så är jag ytterst tveksam till varför ni ska ge...
    Det är verkligen jättesvårt att veta eftersom han mest verkar reagera med eksemen och det går ju upp och ner lite ändå. Kanske är bra ändå att göra som du skriver, med EnaGo's gröt. Dock står det att vetet och havret är dehyratiserat. Betyder det att veteproteinet är sönderslaget och inte kan utlösa allergiska reaktioner? Tänker att eftersom det är så med mjölkprotein kanske det även gäller för vete?

Ikväll såg Leo riktigt ful ut om kinderna. Blossigt röd och torr och eksemet på magen började flamma upp ordentligt igen. Han var supergnällig hela kvällen och inget är bra. Började fundera om han fått i sig något av det han är allergisk mot, men det enda han fått är majs, Nutramigen och potatis de senaste dagarna. Har gjort välling av Nutramigen igår och ikväll, genom att koka majsstärkelse och vatten och sedan blanda ner Nutrapulvret. Han har också ätit mycket majskrokar, vilket han älskar. Men inte borde väl majs utlösa någon reaktion, det sade ju läkaren inget om ifall han kunde vara allergisk mot.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-02-17 20:39:47 följande:
    Folk brukar ha en tendens att misstro allergiker, det är inte bara läkare som gör det alltså Flört Man får liksom räkna med att folk tycker man är lite kinkig och inte förstår hur lite av en allergen som kan ge så jobbiga besvär. Det har varit fler än en gång folk har kommenterat med - äsch bara en liten bit kan väl inte vara farligt! Men man lär sig med tiden. Nu är ju jag säker på min dotters allergier och tvekar inte även fast andra tycker att jag är kinkig med henne. Men i början tvekade jag precis som du och tyckte det var jobbigt vad andra tyckte.
    Ja, jag kan tänka mig att det kommer bli enklare att hantera vad folk tycker sen när man är helt säker på att det verkligen är allergi det är frågan om. Nu känner jag mig bara löjlig och hypokondrisk när alla ska ifrågasätta mitt beslut om att utesluta mjölk utan läkares medgivande. Men ni i tråden hjälper mig mycket med att hålla fast vid min sak och det ska ni ha tack för! Hade jag inte kunnat bolla med er hade jag säkert gett upp mina funderingar precis som jag gjorde sist jag var in här och läste lite.

Jag får väl vara hur löjlig jag vill, jag vill mitt barns bästa, det är därför jag gör det här.
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:11:05 följande:
    Usch så otrevligt! Stackars.. brukar det gå över snabbt?
    Hoppas iaf på det. låter inge roligt!

ELI 79: Är det där en allergisk reaktion?
    Undra då om inte min son ändå har någon form av matallergi.
    Vi har ju utrett honom men inget hittat men han har ofta sådana där kinder fast inte fullt lika röda. brukar ursäkta det med att han busat så mycket att han blivit varm. Utöver det har han haft nässelutslag vid 2 tillfällen och han har böjveckseksem.
    ja han blir sådär när han får i sig något med vete.
    i början trodde vi också att det var typ kylan o så men det stämde inte med vädret ute. han kunde ibland vara ute i -20 grader i en timme och han var bara lite vanligt rosig om kinderna och så kunde han varit inne en hel dag eller helg och ändå vara han knallröd.

Skriv matdagbok ochh skrivk eksemdagbok. Jag skrev upp när han blev röd och vad han åt och det var ganska tydligt efter ett tag att han fick det av vete.
    NU är han väldigt känslig och blir sådär av t ex haft en lekdeg i munnen nån minut utan att svälja ner det.

jag ser skillnad på när han faktiskt ÄR röd pga kyla eller värme. Då blir han rosig på ett mindre område mitt på kinden och han har "slät" hud. När han får dessa röda kinder pga vete så blir det hela kinderna OCH hakan samt att det blir knottrigt och mkt rödare...
Svar på tråden Allergitråden