• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-02-17 20:47:16 följande:
    ja han blir sådär när han får i sig något med vete.
    i början trodde vi också att det var typ kylan o så men det stämde inte med vädret ute. han kunde ibland vara ute i -20 grader i en timme och han var bara lite vanligt rosig om kinderna och så kunde han varit inne en hel dag eller helg och ändå vara han knallröd.

Skriv matdagbok ochh skrivk eksemdagbok. Jag skrev upp när han blev röd och vad han åt och det var ganska tydligt efter ett tag att han fick det av vete.
    NU är han väldigt känslig och blir sådär av t ex haft en lekdeg i munnen nån minut utan att svälja ner det.

jag ser skillnad på när han faktiskt ÄR röd pga kyla eller värme. Då blir han rosig på ett mindre område mitt på kinden och han har "slät" hud. När han får dessa röda kinder pga vete så blir det hela kinderna OCH hakan samt att det blir knottrigt och mkt rödare...
    Tack för ett bra tips!
    Jag har börjat skriva dagbok angående vad amanda äter och hur hon varit på dagen och hur hon sovit.
    Tänkte det kanske kan vara bra att ta med till läkarna sen när jag ska berätta vad jag gjort. :-P
    då kan jag likagärna skriva dagbok angående alexander också.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-17 19:58:54 följande:
    vi har ju inte märkt någon kontaktallergi. testade i somras att ta lite mjöl på kinden men inget hände, men har inte testat sedan dess...
    Mamman brukar ha rätt. Men du, vad sa dagis när du kom dit då? De måste väl märkt hur han såg ut?
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-02-17 20:39:47 följande:
    Folk brukar ha en tendens att misstro allergiker, det är inte bara läkare som gör det alltså Flört Man får liksom räkna med att folk tycker man är lite kinkig och inte förstår hur lite av en allergen som kan ge så jobbiga besvär. Det har varit fler än en gång folk har kommenterat med - äsch bara en liten bit kan väl inte vara farligt! Men man lär sig med tiden. Nu är ju jag säker på min dotters allergier och tvekar inte även fast andra tycker att jag är kinkig med henne. Men i början tvekade jag precis som du och tyckte det var jobbigt vad andra tyckte.
    "Det är bara att peta bort/skrapa av det du inte tål" eller varför inte "det är så lite så att det smakar knappast något om det" - två inte helt ovanliga kommantarer tyvärr. Obestämd

En nätkompis nötallergiska dotter gav den "perfekta hämnden" på de släktingar som inte trodde på dem en gång. Har för mig att det var nätkompisens svärfar som inte trodde på dem utan lurade i dottern en kaka med nötter i under förevändning att den var nötfri nån gång när de var på ett rätt stort släktkalas, det tog typ bara nån minut efter att hon ätit av kakan så la dottern en riktig kaskadkräkning rakt i svärfaderns knä så typ hela byxorna blev totalt nedkräkta.
    Sen dess har de inte haft några problem att bli trodda av omgivningen, konstigt va? 

Synt att det inte är lika lätt att "demonstrera" och bli trodd när man har barn som får långsammare reaktioner.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-02-17 20:50:48 följande:
    Mamman brukar ha rätt. Men du, vad sa dagis när du kom dit då? De måste väl märkt hur han såg ut?
    Nä de sa inget. Det var ju en från en annan avdelning och oftast så tror de att han är "varm" eller nåt sånt när man påtalar det.
    Sen är de ju så vana vid att han ser ut så typ så jag tror inte de reflekterar så mkt över det. Jag frågade faktiskt inte ens i dag för jag vet att när det är någon från andra avdelningen där så vet de ändå inte nåt

Jag ska skriva papper på vad han INTE får äta eller GÖRA och ta med kopior till så varje avdelning kan ha ett. Sedan ska jag säga att jag antingen vill att de själva sätter sig ner och diskuterar E eller att jag är med och pratat med dem om honom.

NU vet de ju att han inte får använda play-do deg på hans avdelning t ex men jag tror inte de andra avdelningarna vet det våra barn är ju altid kvar sist så de är ju oftast 1-2 timmar med "andra fröknar" än deras ordinarie, varje dag.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:47:05 följande:
    Ja, jag kan tänka mig att det kommer bli enklare att hantera vad folk tycker sen när man är helt säker på att det verkligen är allergi det är frågan om. Nu känner jag mig bara löjlig och hypokondrisk när alla ska ifrågasätta mitt beslut om att utesluta mjölk utan läkares medgivande. Men ni i tråden hjälper mig mycket med att hålla fast vid min sak och det ska ni ha tack för! Hade jag inte kunnat bolla med er hade jag säkert gett upp mina funderingar precis som jag gjorde sist jag var in här och läste lite.

Jag får väl vara hur löjlig jag vill, jag vill mitt barns bästa, det är därför jag gör det här.
    Vet du vad det "roliga" är. Om du läser tillbaks långt och hittar gamla inlägg från de flesta här så har de flesta varit lika osäkra, kännt sig hypokondriska och bara fått höra att vi inbillar oss. Det är väl därför vi hänger kvar här och övertalar andra att faktiskt våga testa. Vad är det värsta som kan hända med att testa mjölkfritt. Du blir lite fattigare ett tag men du kan vinna en massa på det. Och skulle det i slutändan visa sig att det inte är allergi. Ja, då VET du det och slipper hålla på att gissa och inte veta.

Angående din son.. Det finns en hel del här i tråden som kommit på att deras äldre barn är allergiska när de yngres allergier uppdagats. När vi testade min son testade vi även min dotter, för hon hade ungefär samma beteende och utslag, och jajemensann, hon var också allergisk... Sen har inte allt visat på tester, men mina tål idag ungefär samma saker fast dottern reagerar mer på frukt och bär men är inte alls lika känslig mot sädesslag som sin lillebror. Hur minste är återstår att se. Han verkar känsligast av dem alla...
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 20:46:24 följande:
    Det är verkligen jättesvårt att veta eftersom han mest verkar reagera med eksemen och det går ju upp och ner lite ändå. Kanske är bra ändå att göra som du skriver, med EnaGo's gröt. Dock står det att vetet och havret är dehyratiserat. Betyder det att veteproteinet är sönderslaget och inte kan utlösa allergiska reaktioner? Tänker att eftersom det är så med mjölkprotein kanske det även gäller för vete?

Ikväll såg Leo riktigt ful ut om kinderna. Blossigt röd och torr och eksemet på magen började flamma upp ordentligt igen. Han var supergnällig hela kvällen och inget är bra. Började fundera om han fått i sig något av det han är allergisk mot, men det enda han fått är majs, Nutramigen och potatis de senaste dagarna. Har gjort välling av Nutramigen igår och ikväll, genom att koka majsstärkelse och vatten och sedan blanda ner Nutrapulvret. Han har också ätit mycket majskrokar, vilket han älskar. Men inte borde väl majs utlösa någon reaktion, det sade ju läkaren inget om ifall han kunde vara allergisk mot.  
    Majs har nog läkaren inte ens testat... Hur länge har han ätit Nutramigen? Det finns ju de som är känsliga som inte tål den heller.
    Testa att göra välling med rismjöl istället och se om det gör skillnad. Och hoppa majskrokarna åtminstonde ett par dagar och se om det gör skillnad. Köp puffat ris från Vårgårda. Här funkar även Friggs osaltade riskakor (minns jag rätt är det mjölk i fabriken men de skyddar så gott det går från damm och i maskinen görs inget med mjölk, ring dem om du är osäker!)
  • LillSkruttet
    ELI79: Hoppsan! Såg ut som en bild av hur Leo brukar se ut. Så såg han ut iväll också, om inte ännu värre.  
    Smart med eksemdagbok! Det har jag inte gjort. Vore kanske inte så dumt med tanke på hur svårt det ibland är att veta vad som är vad.

mithandril: När jag började misstänka mjölkallergi så reagerade mamma bara med att surt säga: Jaha, ja jag kan då inte laga någon sådan mat.....lite snorkigt så där. Idag när jag ringde och talade om att allergitestet visat div allergier så var hon betydligt mer mottaglig. Då var det mer att ja, då får man ju försöka hitta bra recept så man vet att man ger honom rätt saker....
    Var lika när jag började tycka att han var gnällig och kände att det var något konstigt. Min mamma var på en gång på mig och sade att men han är ju sååå snäll och glad kille. Jo, när någon ständigt ger honom upmärksamhet, men när det aldrig går att lägga ner honom på golvet utan att han tokskriker eller gnäller, eller kvällarna när det var skrik och gnäll trots att han fick vara i famnen hela tiden. Fanns inte en suck att kunna se/höra något på TVn...
    Visst, jätteglad kille.....NOT!

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-02-17 21:00:17 följande:
    Majs har nog läkaren inte ens testat... Hur länge har han ätit Nutramigen? Det finns ju de som är känsliga som inte tål den heller.
    Testa att göra välling med rismjöl istället och se om det gör skillnad. Och hoppa majskrokarna åtminstonde ett par dagar och se om det gör skillnad. Köp puffat ris från Vårgårda. Här funkar även Friggs osaltade riskakor (minns jag rätt är det mjölk i fabriken men de skyddar så gott det går från damm och i maskinen görs inget med mjölk, ring dem om du är osäker!)
    Glömde ju ena frågan. Vete och havre i Enago reagerar du på om du är allergisk mot det. Vet inte exakta innebörden dock av ordet.
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-02-17 20:47:05 följande:
    Ja, jag kan tänka mig att det kommer bli enklare att hantera vad folk tycker sen när man är helt säker på att det verkligen är allergi det är frågan om. Nu känner jag mig bara löjlig och hypokondrisk när alla ska ifrågasätta mitt beslut om att utesluta mjölk utan läkares medgivande. Men ni i tråden hjälper mig mycket med att hålla fast vid min sak och det ska ni ha tack för! Hade jag inte kunnat bolla med er hade jag säkert gett upp mina funderingar precis som jag gjorde sist jag var in här och läste lite.

Jag får väl vara hur löjlig jag vill, jag vill mitt barns bästa, det är därför jag gör det här.
    Appråpå personer som tycker att det är galet att ändra i kosten utan läkares medgivande - om de själva t.ex. skulle vara vegetarianer, kanske från början av etiska skäl men tycker själva att de mår bättre på vegetarisk kost, skulle de då begära godkännande av en läkare för att ge sitt barn vegetarisk kost, eller skulle de ge barnet den kost som de själva trodde på?

Så länge som man ser till att kosten är fullvärdig utan det man väljer att ta bort ser jag ingen större skillnad på att utesluta mjölkprotein eller att välja att ge vegetarisk kost.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-02-17 20:56:31 följande:
    Vet du vad det "roliga" är. Om du läser tillbaks långt och hittar gamla inlägg från de flesta här så har de flesta varit lika osäkra, kännt sig hypokondriska och bara fått höra att vi inbillar oss. Det är väl därför vi hänger kvar här och övertalar andra att faktiskt våga testa. Vad är det värsta som kan hända med att testa mjölkfritt. Du blir lite fattigare ett tag men du kan vinna en massa på det. Och skulle det i slutändan visa sig att det inte är allergi. Ja, då VET du det och slipper hålla på att gissa och inte veta.

Angående din son.. Det finns en hel del här i tråden som kommit på att deras äldre barn är allergiska när de yngres allergier uppdagats. När vi testade min son testade vi även min dotter, för hon hade ungefär samma beteende och utslag, och jajemensann, hon var också allergisk... Sen har inte allt visat på tester, men mina tål idag ungefär samma saker fast dottern reagerar mer på frukt och bär men är inte alls lika känslig mot sädesslag som sin lillebror. Hur minste är återstår att se. Han verkar känsligast av dem alla...
    Tack! Precis vad jag behövde få höra!
    nu känns det mycket bättre.

sonen har alltid haft mycket besvär, förstoppningar, diarrer, slemmig och konstig avföring. eksem, nässelutslag, kolik de första 9mån. så vi har gjort glutenprov och komjölksprov, inget visade något och när vi uteslöt mjölk så var han lika skrikig som vanligt så vi har alltid trott att han bara är sån.. skulle vara lustigt om man nu kom fram till att han också är allergisk. Men en sak i taget. Ska föra dagbok så får vi se.

varför är det att det inte visar något på tester och sådär? tycker ju att det borde visa men vad jag har läst så kan det ibland vara negativt för att bara något år efteråt vara positivt?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden