• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-17 21:14:30 följande:
    lillskruttet: vår son har såna där rispuffar som bara innehåller ris. det funkar jättebra och han gillar dem som flingor. han har dem i yoghurten.
    ok...tänkte att de kanske var så små att han lätt kan sätta dem i halsen. Han äter ju än så länge bara puréer och tunna gröter. Majskrokarna har ju funkat eftersom de liksom löser upp sig i munnen fort, så han sväljer ju egentligen bara rejält uppblött massa.
    mithrandil skrev 2011-02-17 21:14:16 följande:
    när sonen var liten klarade han absolut inte a v att äta majskrokar. han blev totalförstoppad och kräktes utav det. men av någon konstig anledning så märkte vi inget om han åt majs som var i burkmaten.
    Skumt... Fast majsen i burkmaten kanske är kokad, de kanske kan ha något med saken att göra?

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 21:17:36 följande:
    Rismjöl står i hyllan för hälsokost alternativt bland glutenfritt. Ser ut som majsstärkelse men är inte lika "knastrigt", lite "torrare". Bakegenskaper är jag sämre på Obestämd
    Rispuffar är de små. Funkade bra på vår grabb tidigt, han var så klibbig om fingrarna att han kunde få upp dem utan att ta grepp om dem. Pillergöra de andra gångerna, men nu har han bra finmotorik
    Ska kika i hälsohyllan. Tror att de har glutenfritt på samma ställe i vår affär, så då borde man ju hitta det där.

Men lillkillen satte inte puffarna i halsen då? Eller löser de upp sig fort av saliven kanske.  
  • ELI 79
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:17:42 följande:
    ok...tänkte att de kanske var så små att han lätt kan sätta dem i halsen. Han äter ju än så länge bara puréer och tunna gröter. Majskrokarna har ju funkat eftersom de liksom löser upp sig i munnen fort, så han sväljer ju egentligen bara rejält uppblött massa.
    när sonen var liten klarade han absolut inte a v att äta majskrokar. han blev totalförstoppad och kräktes utav det. men av någon konstig anledning så märkte vi inget om han åt majs som var i burkmaten.
    Skumt... Fast majsen i burkmaten kanske är kokad, de kanske kan ha något med saken att göra?
    vi testade ju aldrig när han var så liten men de är ju mjuka så jag tror inte de direkt kan fastna.
  • LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-02-17 21:19:21 följande:
    vi testade ju aldrig när han var så liten men de är ju mjuka så jag tror inte de direkt kan fastna.
    Kanske är sant....ska köpa och prova. tack för tipset!
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:17:42 följande:

Ja jag vet inte.. konstigt är det iaf.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet

Jag känner mig så mycket gladare efter att ha fått "prata" med er här idag. Var så deppig i morse när jag fick veta om allergierna. Men nu ser jag ju att vi är många med barn med allergier. Dessutom är det helt underbart att få alla bra tips här och all hjälp med frågor och funderingar! Maken sade också det, att det är ju tur att det finns folk som vet hur det är och som kan tipsa. 
    Underbara ni!! Kyss  

• Bokhylla

Det är bedrövligt att det finns så många allergiska barn med familjer som måste streta i motvind, både med sjukvård och omgivningen. Men TACK för att ni finns, för tiden ni lägger ner här. Känner mig inte lika ensam och panikslagen längre. Imorgon ska jag och E träffa läkare och dietist. Känns inte lika jobbigt längre :)

• mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:23:06 följande:
    Jag känner mig så mycket gladare efter att ha fått "prata" med er här idag. Var så deppig i morse när jag fick veta om allergierna. Men nu ser jag ju att vi är många med barn med allergier. Dessutom är det helt underbart att få alla bra tips här och all hjälp med frågor och funderingar! Maken sade också det, att det är ju tur att det finns folk som vet hur det är och som kan tipsa. 
    Underbara ni!! Kyss  
    Jag håller med dig.
    Känner mig också mycket mer hoppfull efter att ha hittat denna tråden.
    Fantastiska flickor här.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Blå Flygare
    LillSkruttet skrev 2011-02-17 21:19:17 följande:
    Ska kika i hälsohyllan. Tror att de har glutenfritt på samma ställe i vår affär, så då borde man ju hitta det där.

Men lillkillen satte inte puffarna i halsen då? Eller löser de upp sig fort av saliven kanske.  
    Nä, de är ju så små. Han mölade ju inte dem. De går väl att svälja hela?
  • Allrona
    Blå Flygare skrev 2011-02-17 21:07:42 följande:
    mithrandil: Håller med Kavat om ersättning. Vi har haft nytta av det eftersom S senare blev allergisk mot fler saker så köpevällingarna inte funkade och praktiskt också när jag har en matvägrare som ändå dricker bra med välling. Särskilt kött undviker hon och då är det bra med ersättning som innehåller högvärdigt protein (till skillnad mot de proteiner som är vegetabiliska som finns i t.ex. EnaGo). Förhoppningsvis så slipper ni fler allergier och matvägran, men jag bara älskar Nutra med den erfarenhet jag har nu.

Dagis frågade häromdagen om A kan vara allergisk mot något. Hmmm. näää. Eller??? När han är trött pillar han under kinderna, och med vassa småbarnsnaglar pillar han ju hål. Som aldrig hinner läka. Vi har testat plåster, men han reagerar på dem. Förutom sensitive som han lätt drar bort. S misstänkte att såren berodde på allergi, och det gör de ju inte. Men kan hans kliande bero på allergi? Jag tänker det är en sån trött-grej, som vissa viker öronen och andra snurrar håret runt ett finger. Han har torr hud, men inga eksem. Svår astma. Tidigare reagerat på ägg och fisk/skaldjur men det gick över innan året. Vi uteslöt mjölk när han var som sämst i astman, och det hjälpte lite men jag är nästan helt säker på att det var för att mjölk är slembildande, för sen har det gått bra. Det var ju inte som att han blev bra i astman av att han åt mjölkfritt i en eller några månader. Om man ska misstänka allergi så vad i så fall?? Jag tror dagis nojjar, men det brukar ju vara mammans uppgift

Idag har jag varit på allergimottagningen för mig själv, kors i taket! Testat lungorna för reaktivitet, vilket jag hade. Fick testa att tappa 35% av lunkkapaciteten, och det kändes mer än jag hade gissat. Kom plödsligt ihåg hur jag mådde som barn, hur jag satt och grät i mammas knä varje gång vi var till farmor o farfar för de hade katt o hund och jag inte fick luft och det kliade i hela kroppen. Till hösten ska jag få testa sprutor mot katt. Någon här som gjort det? Sen blir det aktuellt med gräs, det reagerade jag mer på enl RAST men jag besväras ändå mindre av det eftersom jag inte får så mycket på astman av gräs bara alla andra symtom Frågan bara om det hinns med innan nästa säsong då? Man kan inte starta pollen samtidigt som katt, men jag vet inte om man kan ge pollen samtidigt som det är säsong. Han sa att man inte kan det, men jag vet inte om han menade första delen som med katt-pollen eller om han menade heeela behandlingen. Nån som vet?

/Myran
    Ego som alltid
    Svärmor har tagit sprutor mot sin allergi i många år och hon tycker det funkar bra. Hon är allergisk mot både katt och häst och har katt hemma och rider Skrattande
Svar på tråden Allergitråden