• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-28 21:03:19 följande:
    Lite svårt att säga faktiskt. Förra sommaren var hennes första och då hade hon inte fått sin astmasiagnos ( pga av korkad läkare ) men hade problem ändå. Tror mellan maj-augusti var hon kanske helt symtomfri 3-4 veckor. Hela maj, juni och halva juli hostade hon konstant och rosslade som en kaffeapparat.
    Läkaren hörde på lungorna att där fanns massa slem men hon fick ingen hjälp ändå :(
    Sen provocerade vi med vete i slutet på augusti och då triggades astman igång igen. DÅ bytte vi läkare och hon fick astmamedicin direkt.
    Så det ska bli spännande att se hur hon kommer reagera i sommar
    Dessvärre är hennes storssyster allergisk mot Björk och gräspollen så då%2
    Men fy!
    Jag hade fått för mig att många blev bättre i sina allergier om somrarna. Får verkligen hoppas att hon inte blir pollenallergisk. min sambo är det och han får lite svårt med andning under pollensäsongen. svårt då om de redan har astma i bakgrunden.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    Tibell skrev 2011-02-28 21:08:30 följande:
    Ser att mitt inlägg kapades.
    Det jag skulle skriva var att hennes storasyster är pollenallergiskt så på våren och sommaren är hennes astma sämre istället.. Alltid är det något :)
    Är samma för mig, på sommaren kan jag inte äta hasselnötter, men på vintern så kan jag tex. äta choklad med spår av sånt utan att få reaktion. Inte för att jag vågar göra det men ändå. 
  • ELI 79

Älsklingen: man kan få väldigt fula utslag av kiss. Kan få svamp också av kombinationen varmt i blöjan och kiss som ser väldigt ilsket ut.

• Kavat
    Tibell skrev 2011-02-28 20:46:45 följande:
    K kavat : kan man reagera på det?? Tja något knas är det i allafall. Men fråga mig inte vad det kan vara hon fått i sig :( hon verkar må bra iallafall
    ! Imorgon är det ägg på dagis, ska bli spännande att se hur det kommer att gå. Hennes fläck gick från gul till illröd efter att jag kokat äggpasta.. Hmm. Känns ju som att vi kommit fläckarna på spåren, eller vad tror du?

Mithrandil : fy så jobbigt ni har det :( håller tummarna att allt vänder. Kram

Jo tack hon är mycket bättre . Blir fortfarande anfådd av minsta lilla lek men verkar inte ha ont utav det. Hon knastrar inget utan rosslar lite istället, men det är vi vana vid :)
    Japp, absolut!
    Vi har haft jätte tydliga reaktioner på det med liten. I och med att han är kille så kommer ju oftast kisset högre upp och han är illröd runt snoppen och ovansidan pungen typ. Sen är det inget alls i rumpa osv fram till att han har bajsat, då blir det även i rumpan.  Tjejer kissar ju neråt så då blir det väl oftast i rumpregionen också..
    Men tjockt lager med inotyol varje blöjbyte så att det skyddar mot kisset och bajset och så tipsar ju Angel om cavilon-klubbor. Ska se om jag kan få det utskrivet..

Ja, då är det kanske äggfläckar ändå.
  • Bokhylla

Nu har det hänt, det jag har gruvat mig för. E fick en bit vetesmörgås med messmör på av storebror i ett obevakat tillfälle. Min man har nog inte insett vidden av E:s allergi. Inom 10 minuter var hela han täckt med nässelutslag och 10 till såg han ut som han hade gått boxningsmatch med Tyson och förlorat. Andningen bara rosslade och pep, så det blev en sväng till akuten igen.
    Idag har han varit seg, pirig, fisigt avlopp, ont i magen, klia och kräkts. Hostig och hes.

Det här är första gången har fått i sig det själv, reaktionen kan sitta i rätt länge va?

Trött, trött och ledsen. Hur orkar man?

• ELI 79

Kavat: kom bara ihåg att cavilon sitter i 72 timmar så ta inte på nytt varje gång.

• tes 75
    Kavat skrev 2011-02-18 16:22:25 följande:
    OLW har släppt nya chips Dill & Gräslök SUPERCHIPS utan mjölk i!!!! Jag ringde OLW och dubbelkollade för jag litade inte riktigt på att de tänkt till.  (Finns nog 2 andra dill & gräslök från OLW med mjölk, så läs noga)

har ni provat dem? jag käkade en handfull igår kväll, & fick supersvullen & bökig mage. jag misstänker glutamaten..
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-01 09:29:48 följande:
    har ni provat dem? jag käkade en handfull igår kväll, & fick supersvullen & bökig mage. jag misstänker glutamaten..

Japp, även lilleman som är känsligast. Så inget vete i vår påse. Men inga problem här. Vet dock inte om det var därför liten inte sov så gott i lördags, men skulle inte tro det för han sover aldrig bra. Och så är jag och Trållmor annat på spåren. Det var dessutom supergoda så jag moffsade i mig mycket! :-8
  • mithrandil

Jaha, då var det bekräftat. Lillan svarar inte på airomiren och hon har fått en dubbelsidig öroninflammation. Stackars barn! detta är 8e dagen och hon bara drabbas av fler och fler sjukdomstillstånd. Nu har hon iaf fått penicillin så nu hoppas jag verkligen hon är bra igen om ca 3 dagar. Fick även pulmicort utskrivet då airomiren inte gör vad den ska. Får ge dubbeldos varje gång och hon blir knastrig redan efter 1tim. Barnakuten i halmstad sa att jag inte skulle ge henne något av pulmicorten förrens hon undersökts av en barnläkare. Varför räcker det inte med läkaren på vc? Så nu är vi snart påväg till barnmott. Herregud, har varit till läkare med henne 5gånger redan, tror inte sonen varit hos läkare hälften av alla gånger hon varit där. älsklingen87: Hur går det med rumpan? Hoppas hon ser lite bättre ut idag!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Zvartaliljan

Hej,

Idag fick vi svaren på allergiproverna...ingen gluten eller veteallergi, känslorna är delade över det beskedet....
    Lille Mattis är prickig idag runt munnen och på bröstet, som många andra gånger. Han har dock sovit jättebra de senaste nätterna, men då har han sovit hemma hos mormor o morfar...och vi vet att detta huset påverkar hans astma (mögelproblem) så kanske hans sömnproblem mest beror på det. Men det förklarar väl fortfarande inte hans utslag och de väldigt röda kinderna och hans gasiga mage...suck...jag vill bara ha ett svar på vad som är fel!

Svar på tråden Allergitråden