• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80
    mithrandil skrev 2011-03-01 11:39:53 följande:
    Jaha, då var det bekräftat. Lillan svarar inte på airomiren och hon har fått en dubbelsidig öroninflammation. Stackars barn! detta är 8e dagen och hon bara drabbas av fler och fler sjukdomstillstånd. Nu har hon iaf fått penicillin så nu hoppas jag verkligen hon är bra igen om ca 3 dagar. Fick även pulmicort utskrivet då airomiren inte gör vad den ska. Får ge dubbeldos varje gång och hon blir knastrig redan efter 1tim. Barnakuten i halmstad sa att jag inte skulle ge henne något av pulmicorten förrens hon undersökts av en barnläkare. Varför räcker det inte med läkaren på vc? Så nu är vi snart påväg till barnmott. Herregud, har varit till läkare med henne 5gånger redan, tror inte sonen varit hos läkare hälften av alla gånger hon varit där. älsklingen87: Hur går det med rumpan? Hoppas hon ser lite bättre ut idag!
    Vad jobbigt att åka fram och tillbaka till läkaren men hoppas att de gick bra på barnmottagningen.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-01 11:39:53 följande:
    Jaha, då var det bekräftat. Lillan svarar inte på airomiren och hon har fått en dubbelsidig öroninflammation. Stackars barn! detta är 8e dagen och hon bara drabbas av fler och fler sjukdomstillstånd. Nu har hon iaf fått penicillin så nu hoppas jag verkligen hon är bra igen om ca 3 dagar. Fick även pulmicort utskrivet då airomiren inte gör vad den ska. Får ge dubbeldos varje gång och hon blir knastrig redan efter 1tim. Barnakuten i halmstad sa att jag inte skulle ge henne något av pulmicorten förrens hon undersökts av en barnläkare. Varför räcker det inte med läkaren på vc? Så nu är vi snart påväg till barnmott. Herregud, har varit till läkare med henne 5gånger redan, tror inte sonen varit hos läkare hälften av alla gånger hon varit där. älsklingen87: Hur går det med rumpan? Hoppas hon ser lite bättre ut idag!
    Usch vad jobbigt! Hur gick det hos läkaren? Bra med pulmicort, det hjälper ju mer´långsiktigt är airomir.
  • Allrona
    Zvartaliljan skrev 2011-03-01 13:21:40 följande:
    Hej,Idag fick vi svaren på allergiproverna...ingen gluten eller veteallergi, känslorna är delade över det beskedet....Lille Mattis är prickig idag runt munnen och på bröstet, som många andra gånger. Han har dock sovit jättebra de senaste nätterna, men då har han sovit hemma hos mormor o morfar...och vi vet att detta huset påverkar hans astma (mögelproblem) så kanske hans sömnproblem mest beror på det. Men det förklarar väl fortfarande inte hans utslag och de väldigt röda kinderna och hans gasiga mage...suck...jag vill bara ha ett svar på vad som är fel!

Läste tillbaka lite vad du har skrivit tidigare och det verkar ju ganska tydligt att han reagerar på vete så uteslut det och se om du ser ngn förbättring.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-03-01 13:21:40 följande:
    Hej,

Idag fick vi svaren på allergiproverna...ingen gluten eller veteallergi, känslorna är delade över det beskedet....
    Lille Mattis är prickig idag runt munnen och på bröstet, som många andra gånger. Han har dock sovit jättebra de senaste nätterna, men då har han sovit hemma hos mormor o morfar...och vi vet att detta huset påverkar hans astma (mögelproblem) så kanske hans sömnproblem mest beror på det. Men det förklarar väl fortfarande inte hans utslag och de väldigt röda kinderna och hans gasiga mage...suck...jag vill bara ha ett svar på vad som är fel!
    Skönt på ett sätt, men då är det som för många andra av barnen här i trådarna med allergier.

Då säger jag att det är fritt fram att utesluta sädesslag! Vad sa läkaren?

Kan du få remiss till patchtest/lapptest? Göra eget lappetst (finns länkar om hur man gör i trådstaren i sädesslagsallergitråden).
    Bra att ha med sig läkaren på vad man gör, men visar det inget på proverna (vilket det sällan gör vid sena reaktioner) så får man sätta diagnos på uteslutning och provocering.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-01 05:41:15 följande:
    Kavat: kom bara ihåg att cavilon sitter i 72 timmar så ta inte på nytt varje gång.

Tack!
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-02-28 22:39:40 följande:

Nu har det hänt, det jag har gruvat mig för. E fick en bit vetesmörgås med messmör på av storebror i ett obevakat tillfälle. Min man har nog inte insett vidden av E:s allergi. Inom 10 minuter var hela han täckt med nässelutslag och 10 till såg han ut som han hade gått boxningsmatch med Tyson och förlorat. Andningen bara rosslade och pep, så det blev en sväng till akuten igen.
    Idag har han varit seg, pirig, fisigt avlopp, ont i magen, klia och kräkts. Hostig och hes.

Det här är första gången har fått i sig det själv, reaktionen kan sitta i rätt länge va?

Trött, trött och ledsen. Hur orkar man?

Jobbigt...
    Man är tvungen... Tyvärr... Kram!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-03-01 13:28:06 följande:
    Nyfiken
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com

Det verkar inte bättre än att liten reagerar på samma saker som Trållmors barn. Så jag tänkte inte göra om hennes "misstag". Skämt åsido, men liten reagerade på Oldas risgröt och nu tror vi att det var Icas chokladpudding.... Men vi får väl se. Jag har trott på andra saker men så har Trållmor skrivit att hennes inte tål Oldas och nu var det samma med chokladpuddingen. Jag har inte själv reagerat, men liten verkar ju vara rätt känslig minst sagt. Idag fick maken den osmarta idéen att ta vanlig tvål (palmolive tror jag en mintgrön) när liten bajsat ner sig... Och sen var han prickig på mage och rygg.. Suck!
  • miracle maker

Köpte hem Oatlys nya havregurt häromdagen och nu har dottern haft dålig mage två eftermiddagar i rad, efter att hon fått den till mellanmål. Vet inte om det är en slump eller om det finns något man kan reagera på i den? Den bör ju vara helt fri från mjölkprotein nu och även gjord på rent havre. Hon har tidigare reagerat på exakt samma sätt när hon fått Carlshamns soygurt men i det fallet trodde jag att det berodde på sojan (trots att hon alltid testats negativt för soja). Oatlys iMat verkar hon också bli dålig i magen av. Men havremjölk dricker hon ju helt utan problem så jag får verkligen inte ihop det?!

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-01 15:25:24 följande:
    Usch vad jobbigt! Hur gick det hos läkaren? Bra med pulmicort, det hjälper ju mer´långsiktigt är airomir.
    Nä, jag tror ärligt talat att jag knäcker mig. Allt gör mig så förvirrad att jag är helt i upplösningstillstånd.
    Denna läkare vi träffade på barnmott gjorde allt hon inte skulle göra och det enda hon egentligen skulle göra hoppade hon över.

Läkarna (vi träffade 2 för vår första läkare ville ha andrahandsutlåtande + att hon snart skulle gå hem) på barnakuten herromdagen sa att amanda hade typisk förkylningsastma symptom, fast de sa också att för att få en riktig diagnos på det så var vi tvugna att komma tillbaka ytterligare en gång med samma besvär. De sa att hon antagligen hade en dubbelsidig öroninflammation på väg men det kunde också vara en som var påväg att läka ut av sig själv. Men eftersom vi varit och kollat öronen några dagar tidigare och de då var fina så ville de att vi skulle vänta 2dagar och sen gå till vc. Denna läkare vi träffade på vc hade med sig en elev eller vad det var och hon gjorde sin första bedömning, dubbelsidig öroninflammation + tät och pipig i lungorna men vi behövde gå till barnakuten för att ta syremätning.

Läkaren på barnmott sa att amanda inte alls har öroninflammation och inte heller symptom på förkylningsastma utan det hon har är rs-virus. VA?! Någon syresättningsmätning blev det inte för hon tyckte att amanda lät helt bra 1 tim efter dubbeldos av airomir. Dessutom sa hon att knastret inte alls är symptom på astma utan om det är astma så ska det pipa, knastret var bara slem i gångarna som åker upp och ner. Läkarna i halmstad sa att knaster är ett typiskt symptom på förkylningsastma och om hon knastrade 15min efter första dos av airomir skulle hon få ytterligare en dos.

Jag förstår ingenting. vad gör jag nu? Använder jag penicillinet eller inte? Går jag till ytterligare en ny läkare?
    vad ska jag göra? vad ska jag tro?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden