• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-02-28 19:45:12 följande:
    Okej. Ja, jag antar att de förr eller senare vänjer sig vid det.
    Amanda leker gärna med den, kan sätta den mot näsan och så vid lek men såfort jag sätter den helt tätt och trycker så blir hon helt sjövild. Men detta är ju hennes första dag bara så det blir nog bättre framöver. om vi nu behöver göra detta igen.

mela78: Skönt när de förstår att masken gör så att allt känns bättre! Det blir ju lite tråkigt när lillan ålar runt och sliter sig för då måste jag ju verkligen hålla henne med våld och ju mer hon skriker ju längre tid  behöver hon också ha masken för ansiktet. Fast det är inte helt lätt att förklara det för en 8månaders.

Airomiren verkar inte göra den nyttan den ska. Hon börjar knastra och blir anfådd redan efter 1,5tim ungefär och jag har fått ge henne dubbeldos vid alla tillfällen idag. fast hon är ju överlag mycket bättre än igår så lite nytta gör den ju allt. de ville väl egentligen helst vi skulle komma tillbaka för de tror hon skulle behöva annan, eller en till medicin men vi har fått tid till barnmott här i varberg tills imorn istället. Kan ju inte åka fram och tillbaka till halmstad var och varannan dag.

Pratade med barnmott idag och de tycker samma som ni andra, att vi får avvakta med att provocera tills hon blivit frisk igen + några dagar extra men de säger fortfarande att mängden som gäller är hälften mjölkfritt och hälften mjölkbaserat.
    i början hade vi inte den helt tätt...utan vi gav honom fler ggr i stället...han fick också panik, men efter ett tag kunde vi börja sätta den tätt igen.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-28 19:58:13 följande:
    Mithrandil : Bella svarade inte heller på airomiret :( hon svarade iofs knappt på ventolinet på sjukhuset heller utan knastrade redan i bilen på väg hem.. Men efter några dagars intensivt puffande har det äntligen släppt och idag kunde hon gå tillbaka till dagis.
    Men se till att de ta ny syresättningsnivå imorgon så ni ser om medicinen gjort nytta där iallafall..
    Tog de en ny sänka på henne ? För att utesluta lunginflammation tänkte jag på?

Finns det något pollenallergiskt barn som börjat få känningar än??
    nej ingen sänka. de knackade på ryggen och lyssnade och sa att det inte var någon lunginflammation.
    men de såg en ev kommande dubbelsidig öroninflammation så de sa att vi skulle gå till vc imorn och kolla upp det och då kan de ju ta en sänka då med. Lillan har varit pigg och glad idag, visst gnällig till och från men jag tycker hon varit övervägande glad och det känns ju skönt. Kanske hon är påväg tillbaka nu. Men hon vill fortfarande inte äta ordentligt. Hon får verkligen börja äta snart för hon har ju redan gått ner 500g.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Usch då :( hoppas verkligen lillstumpan börjar äta!
    Här hemma är det också en evig kamp mot matvägran som kommer ibland. Att hon dessutom är väldigt liten för sin ålder och att vi kämpat med hennes vikt sen hon var liten gör ju inte saken bättre :(
    Så jag kan verkligen relatera till oron
    Hoppas det vänder.. Kram !

Kan någon förklara för mig hur man kan bli illröd och blåsig i rumpan när man inte ens bajsat?

• Kavat
    Tibell skrev 2011-02-28 20:32:25 följande:
    Här hemma är det också en evig kamp mot matvägran som kommer ibland. Att hon dessutom är väldigt liten för sin ålder och att vi kämpat med hennes vikt sen hon var liten gör ju inte saken bättre :(

Kan någon förklara för mig hur man kan bli illröd och blåsig i rumpan när man inte ens bajsat?
    KISS!
  • mithrandil

Låter som en reaktion på något. det kan ju inte vara pga värme eftersom det fortfarande är vinter?

Ja, det känns verkligen som en kamp här hemma just nu. Trodde vikten var grejen men sen har det bara lagts på en det ena en det andra. Sonen är rent förtvivlad för att lillasyster tar så mycket tid och pappa verkar skita i vilket. Han snarare motarbetar än hjälper till och det retar ihjäl mig.

Hade bella börjat bli lite bättre i sin astma nu?
  • Tibell

K kavat : kan man reagera på det?? Tja något knas är det i allafall. Men fråga mig inte vad det kan vara hon fått i sig :( hon verkar må bra iallafall
    ! Imorgon är det ägg på dagis, ska bli spännande att se hur det kommer att gå. Hennes fläck gick från gul till illröd efter att jag kokat äggpasta.. Hmm. Känns ju som att vi kommit fläckarna på spåren, eller vad tror du?

Mithrandil : fy så jobbigt ni har det :( håller tummarna att allt vänder. Kram

Jo tack hon är mycket bättre . Blir fortfarande anfådd av minsta lilla lek men verkar inte ha ont utav det. Hon knastrar inget utan rosslar lite istället, men det är vi vana vid :)

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-02-28 20:46:45 följande:
    K kavat : kan man reagera på det?? Tja något knas är det i allafall. Men fråga mig inte vad det kan vara hon fått i sig :( hon verkar må bra iallafall
    ! Imorgon är det ägg på dagis, ska bli spännande att se hur det kommer att gå. Hennes fläck gick från gul till illröd efter att jag kokat äggpasta.. Hmm. Känns ju som att vi kommit fläckarna på spåren, eller vad tror du?

Mithrandil : fy så jobbigt ni har det :( håller tummarna att allt vänder. Kram

Jo tack hon är mycket bättre . Blir fortfarande anfådd av minsta lilla lek men verkar inte ha ont utav det. Hon knastrar inget utan rosslar lite istället, men det är vi vana vid :)
    skönt att den nya maskinen verkar göra nytta för henne. Inte roligt när de är dåliga hela tiden.
    Hoppas det håller sig borta ett tag nu då! Hur är hennes astma om somrarna? Är den enklare då?
  • Tibell

Lite svårt att säga faktiskt. Förra sommaren var hennes första och då hade hon inte fått sin astmasiagnos ( pga av korkad läkare ) men hade problem ändå. Tror mellan maj-augusti var hon kanske helt symtomfri 3-4 veckor. Hela maj, juni och halva juli hostade hon konstant och rosslade som en kaffeapparat.
    Läkaren hörde på lungorna att där fanns massa slem men hon fick ingen hjälp ändå :(
    Sen provocerade vi med vete i slutet på augusti och då triggades astman igång igen. DÅ bytte vi läkare och hon fick astmamedicin direkt.
    Så det ska bli spännande att se hur hon kommer reagera i sommar
    Dessvärre är hennes storssyster allergisk mot Björk och gräspollen så då%2

• trållmor

Säger som Kavat: KISS!!!

Värst blir våra barn av citrus av kisset i blöjan, men jäklar vilken tid det tog innan vi kom på den kopplingen
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

Ser att mitt inlägg kapades.
    Det jag skulle skriva var att hennes storasyster är pollenallergiskt så på våren och sommaren är hennes astma sämre istället.. Alltid är det något :)

Svar på tråden Allergitråden