• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Hur gör ni andra med matlagning?
    Lagar ni samma mat till alla eller lagar ni annan mat till barnet som är allergiskt?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-03-08 09:56:28 följande:
    Där gjorde de som så att de tog de leksaker som gick att skölja under vatten, vilket var de flesta eftersom det handlade om barn under 1 år som gick där, la i badbalja och sköljde av med såpa. Efteråt torkde de med desinfiktionsmedel (stavning??? ). Madrasserna som låg på golvet sprutade de med desinfiktionsmedel och torkade av. Så deras händer blev ju rena under reningens gång, så att säga, och jag skulle nog anse att leksakerna var "rena" när de lades på plats.

OM det är liknande som Spädbarnsgruppen, vilket jag tycker att det låter som, så skulle jag nog snarare tippa på mattillfällena där. Vi åt alltid när vi kom dit, och bordet torkades ju bara av och tallrikar odyl diskades i maskinen. Så jag skulle nog hellre tro att det är därifrån reaktioner kommer.
    Det låter ju toppen!

Jag tänkte dock mer när de plockar rena leksaker till där leksakerna är (okej, jag är misstänksam.. ) eller då medlet i sig.
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-08 11:59:16 följande:
    Lagar ni samma mat till alla eller lagar ni annan mat till barnet som är allergiskt?
    Jag lagar samma mat förutom pasta som jag gör två sorter av då den både är dyrare samt att vi andra inte tycker den är lika god, annars gör jag samma mat åt alla...
  • 2små2stora
    För det mesta samma mat men ibland passar det inte riktigt med mjölk/soja fri sås så då får J egen mat.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mela78
    Nästan alltid samma mat. Ibland gör jag två såser, tex bea som jag inte tycker om äggfri får dottern egen och vi andra äter vanlig. Och när vi äter färdigköpta hamburgare eller köttbullar äter jag en annan sort än resten av familjen.
  • Mamasnest

Tänkte jag kunde slänga in lite frågor till er som är experter på området.

I torsdags satt jag och åt Nötblandning då jag plötsligt liksom domnar bort bak på tungan och i svalget. Jag hade inga problem att andas eller svälja, men upptäckte röda prickar bak på tungan. Efter samtal med rådgivningen fick jag åka till akuten för bedömning och där tog det 6 timmar innan någon tittade på mig, alltså syntes ingenting. De uppmanade mig ändå att inte äta nötter nu.
    Idag stod jag och bakade lite, med Fazer blockchoklad. Det stod inget om att den kunde innehålla spår av nötter, men när jag smakade på chokladen tog det bara några minuter tills samma sak hände igen. Den här gången fick jag komma till Vårdcentralen på en gång så att de kunde titta i halsen. De konstaterade samma sak som jag, röda prickar. Ingen svullnad eller så. Nu fick jag kortison med mig hem om det skulle bli värre nästa gång.

Frågan är bara, är det allergi tro? Jag har under den här perioden varit förkyld och haft ont i halsen och på akuten sa de att man inte får långvaritgt halsont av utslag. Mitt halsont har ju hållt i sig en vecka nu.

Någon som är bra på det här med allergier och nötter?

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • SmillaMilla

Måste fråga lite snabbt. Hoppas någon kan svara fort

Svea svällde nu upp i ansiktet nu efter maten. kinderna ser svullna ut, samt ögonen som blev alldeles röda runt och svullna. Hon får bra med luft så inget akut. Men är det farligt? 

• ELI 79

Var på dagis på fika. De har semlefika varje vår. Då har de gjort små semlor och sedan får man lägga i pengar till förmån för deras fadderbarn som de sedan betalar in. Jättegulligt. Som vanligt tar jag alltid med mig eget fika till E för jag litar inte på att de har. När jag kom in så sa de att det låg bullar på spisen som han kunde äta, en fröken följde med så vi kunde kolla att det var ok.

Då hade de köpt vanliga semlebullar till honom ...de försöker verkligen men det blir lite svårt Det var ju självklart vetemjöl i men de hade kollat så det inte var mjölk i :-S
    Jaja, tur att jag hade egna kakor med mig till honom i alla fall. Det nöjde han sig med utan problem.

Nu har E varit tokfin om kinderna när vädret varit bättre. Inte en tillstymmelse till röd fast han varit på dagis (har nästan varit röd varenda dag när jag hämtat på dagis innan...) ändå hade de leklera och leka med (inte han då såklart men andra barn vilket vi tidigare trott att han inte klarat eftersom han varit röd om kinderna då...) så troligtvis är det ändå vädret som ställer till det.

• Tibell

Smillamilla : usch så otäckt :( vad hade hon ätit ?
    Har ni akutmedicin så ge henne det annars tycker jag ni ska åka in..
    Hoppas det gått bra

• Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-03-08 16:38:46 följande:
    Måste fråga lite snabbt. Hoppas någon kan svara fort

Svea svällde nu upp i ansiktet nu efter maten. kinderna ser svullna ut, samt ögonen som blev alldeles röda runt och svullna. Hon får bra med luft så inget akut. Men är det farligt? 
    Har ni akutmedicin hemma?
    Om inte annat kanske det vore idé att åka in för att då det dokumenterat och medicin osv...

Men ring och kolla kanske? Ingen idé att åka in kanske om ni blir sittande i kö i flera timmar tänker jag... Om det inte är "akutaktut".

Risken finns dock att det blir värre för varje gång så det är bra att ha läkarkontakt så ni vet vad ni ska göra nästa gång om det blir värre.
Svar på tråden Allergitråden