• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-08 20:48:47 följande:
    hm, jo du har nog rätt. Och med tanke på att hon inte växer som hon ska så kanske det är dumt att mixtra för mycket med maten Obestämd
    ja precis!
    Sen är det kanske ganska oviktigt just nu att hon ska få vanlig mjölk, ni har ju vanan inne med mjölkfritt redan. ge det ett du det ett tag till. iaf tills ni är färdiga med kostregistrering och fått träffa läkare för att se vad som ska göras härnäst. Som du skriver, onödigt att mixtra medans hon fortfarande växer dåligt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-08 20:52:14 följande:
    Enligt den allergisköterska vi har träffat är mango väldigt vanligt att vara allergisk mot.
    Och så sa det klick inom mig när jag läste det här inlägget.
    jag upptäckte idag att hon får prickar av mango/banan pureen. Hon har haft en hel del prickar just kring munnen och litegrann vid ögonen ett tag nu men jag har inte förstått vart de kommer ifrån. Men idag såg jag först på förmiddagen att prickarna var borta och sen när jag gav henne middag vid kl 17 så kom prickarna tillbaka när hon åt sin efterrätt.

men tyvärr tror jag inte det kan vara den som ställt till det såhär för magen, hon har inte ätit mango/banan på ett par dagar nu.
  • miracle maker

mithrandil: så som du beskriver din dotter var min dotter också, det kom smygande och blev bara värre och värre tills jag tog bort vete. Nästan över en natt blev hon ett helt nytt barn! Än så länge har inga tester visat på vete, men läkaren har ändå gett henne diagnosen veteallergi.

Nu fick hon egentligen inte så jättemycket vete; Enago gröt 1-2 mål om dagen och ibland lite smögås. Jag bytte ut Enago mot Sinlac och tog bort brödet. Förutom att hon var så där besvärlig som du beskriver så hade vi problem med att hon bajsade på nätterna. Till att börja med hände det någon enstaka gång, sedan varje natt, sedan två gånger per natt. Efter första dagen med Enago hade vi den första bajsfria natten på månader och hon har inte nattbajsat något mer sedan dess.

• Tibell

Idag var mannen och Bella iväg i gbg och blev egentligen inte mycket klokare.
    Jag hade skrivit upp de 3 viktigaste sakerna att gå igenom och inget av det blev gjort =/ Fast det var inte gubbens fel direkt. Men men .
    För att göra en 1½ timmes långt samtal kort kom de fram till att ett lapptest varken skulle göra till eller från. Men ville vi fortfarande ha ett så kunde nog våran ordinerie läkare ordna remiss.
    Att vikten och längden varit dålig så länge berodde antagligen på undermedicinering av astman och att hon varit sjuk nästan hela vintern.
    Att hon fortfarande kräver daglig dos lactulos för att kunna bajsa alls gillade hon inte. Hon tyckte kanske att vi skulle testa att ta bort ersättningen alternatvit testa Neocate.
    Annars beror magen på omogna tarmar trodde hon..
    Lungorna lät helt fina och hon andades lugnt. Mannen tog upp detta med hur hennes andning varit hela vintern och det var INTE normalt. Vi har ju liksom vant oss vid hur hon andats och det är först nu när hon är så bra som man märker skillnad =)
    Huden såg okej ut. Lite små eksem men väldigt torr. Trots att vi smörjer en massa..
    Hon förstod att Bellas kost var rätt stram och tyckte att vi ska ge henne födoämnen som kanske ger henne lite eksem/prickar som inte besvärar henne och det gör vi redan. Men sätter det sig på sömnen,humöret magen mm ska vi ta bort det.
    Hon tyckte, med tanke på vikten/längden att vi inte ska provocera med något alls på minst 6 månader utan hitta en kost hon mår bra av.Så det känns ju toppen.
    Sen ska vi tillbaka till hennes ordinarie läkare om en månad drygt och då vill jag att de ska ta nya rast/prick på damm, kvalster och alla nötter..
    För faktum kvarstår att hon fortfarande får eksem så fort hon går nakenfis här hemma =/
    Men på det stora hela tror jag det var nyttigt för mannen att träffa denna läkare. Hon var duktig och kunnig

• mithrandil
    miracle maker skrev 2011-03-08 21:17:32 följande:

mithrandil: så som du beskriver din dotter var min dotter också, det kom smygande och blev bara värre och värre tills jag tog bort vete. Nästan över en natt blev hon ett helt nytt barn! Än så länge har inga tester visat på vete, men läkaren har ändå gett henne diagnosen veteallergi.

Nu fick hon egentligen inte så jättemycket vete; Enago gröt 1-2 mål om dagen och ibland lite smögås. Jag bytte ut Enago mot Sinlac och tog bort brödet. Förutom att hon var så där besvärlig som du beskriver så hade vi problem med att hon bajsade på nätterna. Till att börja med hände det någon enstaka gång, sedan varje natt, sedan två gånger per natt. Efter första dagen med Enago hade vi den första bajsfria natten på månader och hon har inte nattbajsat något mer sedan dess.

Tack!

Nä, vete hoppas jag verkligen inte hon är allergisk mot. Det räcker med mjölk tack. Om man får lov att be.
    Våra problem började egentligen redan när hon bara åt ersättning och många symtom har försvunnit med mjölkfri kost så jag skulle gärna nöja mig med mjölkallergi.
  • Miralicia

Idag har jag verkligen fått bekräftat att jag valde rätt läkare att önska att få byta till som den läkare vi står listade hos på VC när jag tvingade till mig att få byta för typ 2 år sen.  {#emotions_dlg.flower}

Förra läkaren vi hade som vi blivit tilldelade utifrån gatuadress var jag ju så sur och irriterad på så jag vägrar ha med honom att göra numera, väldigt nonchalant och lite arrogant. Han schabblade med mina glutenprover och tog de prover som man tar på barn som är under 2 år - när jag var drygt 30, kastade en blick typ 1/3 sekund på utslagen på min ena arm (dvs däär det var som lindrigast), beställde helt onödiga prover visade det sig i efterhand (typ RAST för pälsdjur och panel på luftvägsallergener när vi inte har några djur och inte heller umgås direkt med bekanta med djur, samt div födoämnespaneler och individuella RAST på div födoämnen som jag inte ens hade ätit eftersom dottern inte tål det och jag fortfarande ammade henne och sen avslutar han med besöket med att se mig i ögonen och säga till mig att om det nu inte visar något på dessa prover så är det inte hans fel att det inte visar något. Sen får jag jaga honom flera veckor för att få reda på provsvaren, och när jag väl får det så är det via ett brev som säger att proverna såg bra ut, man finner ingen förklaring med dessa prover och att han finner att allt är bra. När jag väl jagade de på VC vidare och fick ut själva siffrorna på pprovsvaren så var typ 2/3 av de blodprov som inte var RAST eller det felaktiga glutenprovet markerade att de var utanför referensvärdet. Så då laddade jag upp med en TJOCK bok och åkte upp och satte mig på akuten och fick då antihistaminer * flera varianter, antibiotika, och starka kortisonsalvor.
    Och sen bråkade jag lite med de i receptionen på VC för att byta listningsläkare och bytte då för såväl mig som tjejerna då förtroendet för första läkaren var minst sagt förbrukat. Och då blev det lite chansning då jag träffat den nuvarande läkaren en gång efter att lilla tjejen kruppat och då gav han ett bra intryck genom att föreslå lite olika alternativ på mediciner som skulle vara tänkbara utifrån situationen och slog upp FASS och läs mig läsa innehållsförteckningarna själv och välja vilket som jag trodde skulle bli bäst utifrån innehåll & dotterns allergier - det var enklare tyckte han än att jag ska räkna upp allt hon inte tål, han försöka komma ihåg och läsa.

Efter det har jag bara pratat med honom i telefon 1 gång då jag fick ta om rätt glutenprover även om jag då hade varit utan ett tag så om det hade visat något innan så skulle det nog ändå inte visa något då,

Idag var jag på VC med stora tjejen för misstänkt öroninflammation (som dock visade sig vara en förkylning som satt sig i käkleden på ena sidan) och träffade då "vår" läkare. När vi kom frågade han först om vi hade träffats tidigare och då sa jag att jag hade träffat honom en gång tidigare med lillasyster och sen hade jag pratat i telefon med honom ang mig själv. Och då frågade han mig lite om vad det hade varit med mig den gången innan så jag drog storyn lite kortfattat och han sa att han kom ihåg det (ett telefonsamtal, och prover som han skickade brevsvar på - för 2 år sen) och undrade lite hur det hade gått med det och passade på att förnya receptet på starka kortisonsalvor som jag fick via en läkare på akuten för 2 år sen men som varit slut ett tag. Sen kollade han på dottern och så diskuterade vi lite kring henne och pollen. Hon höll på och hostade tills hon kräktes vid minsta ansträngning för ett par år sedan och efter nästan ett halvår med div antibiotikakurer, hostmediciner, lungröntgen etc så fick hon i september utskriver pulmicort och bricanyl för tillfällig användning under några veckor och besvären försvann. Sen började det komma tillbaka med hostan till våren, dvs samtidigt som sambon började snora för att pollensäsongen började komma igång och då plocckade vi fram medicinerna igen och besvären försvann. Lite senare så fick hon göra ett pricktest för pollen då lillasyster hade blivit dubbelbokad på allergicentrum med några dagars mellanrum, det gav lite utslag men för liten kvaddel för att räknas som klart positivt, men i kombination med medicineringsresultatet var det ju enligt dem bara att köra på som vi hade gjort "på eget initiativ", dvs att medicinera med bricanyl & pulmicort vid behov under pollensäsongen för det var nog pollenallergi på G även om det inte var tillräckligt för att sätta klar diagnos på pappret utifrån pricktest. Det gjorde ju att det blev ju lite rörigt ang receptförnyelse sen med att läkare på VC skrivit ut för tillfällig användning vid besvären hon först hade eftersom det inte handlade om regelrätt astma, men att allergicentrum muntligen ordinerade att vi skulle använda vid behov under pollensäsong - vem ska då förnya receptet? Dvs ingen som velat göra det eftersom den ena inte skrivit ut det tidigare och den andra som visserligen skrivit ut det tidigare men då för annat användningsområde, dvs så himla typiskt och jag har dragit på att ta tag i det efter det att gräsklipparen vid skolan råkade köra över den Bricanyl hon ändå hade kvar i höstas, men eftersom det varit vinter har det inte känt som så akut.

Så jag passade på att ta upp det idag när vi ändå var hos läkaren när vi ändå kom in på pollen och långdragna förkylningsbesvär (dottern har varit förkyld och slemhostat till och från i sådär en månad innan hon nu fick ont i örat) att hon tidigare dragits med långvarig hosta och drog den storyn lite kort. Och han ser det som självklart att förnya recepten på både pulmicort och bricanyl - "så har ni så att ni kan hämta ut ifall ni tycker att det skulle behövas framöver" och sen skrev han även ut en kortisonnässpray, och tog då ett 3-pack på en gång istället för enbart enkelförpackningar som vi fått tidigare när läkare skrivit ut olika nässpraysvarianter.

Snacka om skillnad, typ som natt och dag med den tidigare läkaren vi hade på VC (och "häxan" som jag fick träffa med lillasyster på en akuttid när vår läkare var ledig en dag och som föreläste för mig att det inte finns ngn anledning att ge hosmedicin till barn för de sover bra ändå även om de vaknar upprepade gånger nätterna igenom för att de hostar och pga hostan knappt får luft).

Så himla skönt att första intrycket han gjorde första gången jag träffade honom som läkare har hållit i sig. Har ju vetat vem han varit länge eftersom hans barn gick på samma skola som mig, sådär en klass över och under och nån av dem var även med i samma fritidsaktivitet som mig när jag gick i låg-mellanstadiet  så han har ju gjort ett sympatiskt intryck på mig länge även om jag inte stött på honom i läkarrollen innan dottern kruppade och idag. Enda tråkiga är väl att vi inte kommer kunna ha kvar den här läkaren i all evighet eftersom han är typ 60 i nuläget.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • miracle maker
    mithrandil skrev 2011-03-08 21:23:53 följande:
    Tack!

Nä, vete hoppas jag verkligen inte hon är allergisk mot. Det räcker med mjölk tack. Om man får lov att be.
    Våra problem började egentligen redan när hon bara åt ersättning och många symtom har försvunnit med mjölkfri kost så jag skulle gärna nöja mig med mjölkallergi.
    Skulle ha skrivit att hon blev bra efter första dagen med Sinlac, inte med Enago

Ja, visst hade det räckt med än väl med mjölk. Eller med bara mjölk och ägg. Vetet hade man gärna sluppit...
  • Jaramla
    mithrandil skrev 2011-03-08 20:09:43 följande:
    Idag har hon varit helt makalös. Skrikit och grinat nästan hela tiden. från och till har hon kunnat leka glatt på golvet men bara korta stunder och sen sätter hon igång igen. Man får bära henne i princip hela tiden för annars så skriker hon bara och det klarar jag inte av att lyssna på. Något är ju fel, såhär kan väl inte barn bete sig bara för skojs skull? Kan bara inte förstå vad det kan vara. Jag förstår ingenting. Jag som trodde vi äntligen hade hittat orsaken till allt det här och att det äntligen skulle ta slut.
    Exakt så där har min dotter varit. Jag höll på att bli tokig periodvis. Slutade äta mjölkprodukter helt och då blev det bättre. Men sen gick det smärtfritt att återinföra dem igen så jag började också undra om jag inbillade mig...  Det jag tror nu när jag börjar kunna se det lite i backspegeln är att hon verkligen hade ont av mjölken men att hon också har ett temperament som kompletterade det där på ett sätt som blev rätt tufft för oss som föräldrar. Först nu, när hon är dryga året, kan hon sova närmare en timma själv på kvällen och vi föräldrar hinner prata med varandra, annars har hon bara sovit på/med oss och vaknat på några sekunder om man lämnat henne själv i sängen. Har tillbringat säkert 300 kvällar det senaste året med att sitta i mörket i sovrummet med datorn och försökt skolarbeta för så länge som jag fysiskt satt bredvid henne sov hon iaf....  Och nu sover hon bredvid sin storebror så själv kan man väl inte precis säga att det är nu heller
    Hur som helst, jag känner med dig, det är tufft!!! Men tror också de andra som skrivit har rätt i att det är annorlunda borta. Och på sätt och vis kunde jag också känna att det var skönt att hon visade upp sig från sin bästa sida överallt annars, då fick vi ju lite lugn också...
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-03-08 21:28:50 följande:
    Skulle ha skrivit att hon blev bra efter första dagen med Sinlac, inte med Enago

Ja, visst hade det räckt med än väl med mjölk. Eller med bara mjölk och ägg. Vetet hade man gärna sluppit...
    Ja jag förstod det.
    Ja usch.. jag lider verkligen med de som har flera allergiska barn, med flera olika allergier på en och samma gång. jag tycker jag har nog med en tveksam mjölkallergi.

trållmor: tack och lov finns det även bra läkare. Tur nu att ni lyckats hitta en sån!
    det betyder ju verkligen så mycket att kunna ha förtroende för sin dr.

älsklingen87: då hoppas vi på att hon börjar växa så det knakar nu då när hon lät så bra!
  • ELI 79

Ibland kan det vara svårt med barn som i sig själva har ett hemskt humör. Stora sonen var extrem skrikig i 3-4 månader. Han skrek i timmar och inget var bra. När han sedan mådde bättre så visade det sig att han var väldigt lugn som person.

Lillkillen skrek också i timmar, inget var bra, han sov inte etc.
    När vi sedan fick bort det han inte tålde så hade han fortfarande ett hemskt humör och då börjar man ju fundera på om det är ÄNNU mer han inte tål. Det har dock visat sig (ju större han blir) att han HAR ett hemskt humör! Det är så han är som person.

Då han var tvärtemot storebror så har det varit svåtr för oss att fatta...

så allt är inte alltid allergi men barn som har ett hemskt humör är svårare att tyda än ett lugnt barn

Svar på tråden Allergitråden