• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet

Ni som har småttingar som fått inhalera med ex pulmicort eller airomair, där ordinationen säger 2 inhalationer 2 ggr/dagl, har ni kört bägge puffarna samtidigt i masken, eller har ni tagit en puff, inhalerat den och sen väntan en liten stund och sedan tagit andra puffen??

Jag var inte med idag på akuten, var maken som åkte med sonen, och han kom hem med nytt läkemedel och ny ordination, men hade glömt fråga HUR den skulle ges. 

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-03-08 21:34:26 följande:
    Exakt så där har min dotter varit. Jag höll på att bli tokig periodvis. Slutade äta mjölkprodukter helt och då blev det bättre. Men sen gick det smärtfritt att återinföra dem igen så jag började också undra om jag inbillade mig...  Det jag tror nu när jag börjar kunna se det lite i backspegeln är att hon verkligen hade ont av mjölken men att hon också har ett temperament som kompletterade det där på ett sätt som blev rätt tufft för oss som föräldrar. Först nu, när hon är dryga året, kan hon sova närmare en timma själv på kvällen och vi föräldrar hinner prata med varandra, annars har hon bara sovit på/med oss och vaknat på några sekunder om man lämnat henne själv i sängen. Har tillbringat säkert 300 kvällar det senaste året med att sitta i mörket i sovrummet med datorn och försökt skolarbeta för så länge som jag fysiskt satt bredvid henne sov hon iaf....  Och nu sover hon bredvid sin storebror så själv kan man väl inte precis säga att det är nu heller
    Hur som helst, jag känner med dig, det är tufft!!! Men tror också de andra som skrivit har rätt i att det är annorlunda borta. Och på sätt och vis kunde jag också känna att det var skönt att hon visade upp sig från sin bästa sida överallt annars, då fick vi ju lite lugn också...
    Ja herregud vad jobbigt det är! Vissa dagar känner jag bara att jag inte orkar med det längre. Det värsta är väl att behöva dra hela lasset själv och att hennes storebror blir så lidande av att jag alltid bär på hans syster. Han blir 2år på fredag så han är ju också liten och behöver lika mycket uppmärksamhet som hon gör.

Amanda har alltid sovit ganska dåligt, men när vi tog bort 2mål ersättning och började med välling blev hon lite bättre, sov längre stunder. Sen när vi började med mjölkfritt sov hon som en stock. 1-1,5tim 2 gånger  dagtid och hon sov från 19-06 utan att vakna ens en gång. Fram tills att hon blev sjuk då, sen har allt bara blivit sämre och sämre. Jag skulle vilja lägga mig ner och bara få vara ifred och sova i 2 dagar.

tack för att du delade med dig! Känns lite bättre nu när jag ser att det är någon annan som också känt att det varit tufft.

men hur är det för er.. var hon mjölkallergisk?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    LillSkruttet skrev 2011-03-08 21:42:17 följande:
    Ni som har småttingar som fått inhalera med ex pulmicort eller airomair, där ordinationen säger 2 inhalationer 2 ggr/dagl, har ni kört bägge puffarna samtidigt i masken, eller har ni tagit en puff, inhalerat den och sen väntan en liten stund och sedan tagit andra puffen??

Jag var inte med idag på akuten, var maken som åkte med sonen, och han kom hem med nytt läkemedel och ny ordination, men hade glömt fråga HUR den skulle ges. 
    Vi har gett 1 puff. Skakat pulmicorten och gett 1 puff till.
  • mithrandil

vi skulle ju ge 4 puffar på en och samma gång men till oss sa de att man bara skulle spraya en dos åt gången.
    1 puff + 10 andetag, 1 puff + 10 andetag osv. Men hon skulle ändå ha allt på en och samma gång, man skulle inte vänta mellan puffarna men hon var tvungen att andas i sig puffen innan man puffade igen.

de sa att puffade man fler gånger så gick den puffen förlorad för att den fastnade i röret till masken.
    Men har läst här att det inte borde fastna mer om man puffar 2 gånger än det gör om man puffar en.
  • 2små2stora
    mithrandil: Kryper hon än? Hon kan ju faktiskt vara i ett utvecklingssprång och det är därför som humöret är som det är.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-08 21:43:53 följande:
    Ja herregud vad jobbigt det är! Vissa dagar känner jag bara att jag inte orkar med det längre. Det värsta är väl att behöva dra hela lasset själv och att hennes storebror blir så lidande av att jag alltid bär på hans syster. Han blir 2år på fredag så han är ju också liten och behöver lika mycket uppmärksamhet som hon gör.

Amanda har alltid sovit ganska dåligt, men när vi tog bort 2mål ersättning och började med välling blev hon lite bättre, sov längre stunder. Sen när vi började med mjölkfritt sov hon som en stock. 1-1,5tim 2 gånger  dagtid och hon sov från 19-06 utan att vakna ens en gång. Fram tills att hon blev sjuk då, sen har allt bara blivit sämre och sämre. Jag skulle vilja lägga mig ner och bara få vara ifred och sova i 2 dagar.

tack för att du delade med dig! Känns lite bättre nu när jag ser att det är någon annan som också känt att det varit tufft.

men hur är det för er.. var hon mjölkallergisk?
    Då det varit mycket missnöje och gnäll pga allergierna, magont och klåda så har jag burit Leo väldigt mycket också,. Med anledning av det har storasyster kommit i kläm och hon blev innan jul ett litet monster, om man får säga så om sina barn.... För att det skulle bli lite balans här hemma så fick vi utökad tid på dagis. läkarna skrev intyg och kommunen beviljade ansökan, så nu får hon gå 25h/v på dagis och redan efter en vecka började våran lilla tjej komma tillbaka igen. Hon agerade inte ut på samma sätt här hemma (skrek, kastade saker, vrålade etc etc), utan kan faktiskt sitta lugnt och rita en stund osv. JÄTTESKÖNT!! FÖr alla här hemma. Så har man ett storasyskon som trivs på dagis och man har läkarna med sig vad gäller bebisens onormalt stora behov av ständig närhet så kan man göra en ansökan om utökad tid. 
  • Allrona

Vi kör båda puffarna på en gång. Men, jag tror det var mithrandil som sa att de hade blivit rekommenderade att ta en puff i taget men efter varandra. Anledningen skulle vara att den andra puffen fastnade i inhalatorn. (Var det så?) Hur som helst har min dotters astmaläkare sagt att vi ska ta båda puffarna samtidigt och med airomiren märker vi en tydlig skillnad mellan en och två puffar så det fungerar bra för oss. Men som vanligt finns det alltså olika teorier
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-08 21:47:43 följande:
    mithrandil: Kryper hon än? Hon kan ju faktiskt vara i ett utvecklingssprång och det är därför som humöret är som det är.
    ja hon har krypit i flera mån, var extremt tidig med allt. Nästa sak är nog att lära sig att gå.
    Hon har gått längst med bord och soffan och sådär en mån kanske och hon kan gå själv med sin lära-gå-vagn.

skulle kunna vara tänder också för det har hon inte fått några ännu. men det svarar ju egentligen inte för varför hon kräkts. om inte det beror på att hon är slemmig och det är enda sättet att få upp det. Ja, det är verkligen knöligt att försöka komma på vad som kan vara fel. Hon kan ju kanske även vara trött och matt efter att ha varit sjuk länge och ätit antibiotika. Så många kansken.
  • ELI 79

Mithrandil: känner igen det där. Stora sonen var 2 år när lillen kom. Lillen kunde skrika 10 timmar i sträck och då menar jag skrika!!

Min man har eget företag och jobbade(jobbar) 10-21 varje dag. Jag bar lillen och försökte roa den stora bäst det gick. Minns en kväll när jag skulle natta stora killen. Testade med allt men lillen bara skrek så till slut satt jag honom i babysittern och gick in och stängde dörren och nattade stora killen medan lillen skrek hysteriskt.
    Till slut sa stora killen: mamma god natt! Du inte läsa bok
    Och sen klappade han på mig. Han ville att jag skulle gå ut till lillebror. Fick så dåligt samvete. Två år och inte få tid med mamma nån gång!! Varenda dag gick han stå tillbaka! Det gör storebror fortfarande. Lillebror tar massor av plats!
    Det är svårt att ha dessa barn!

• LillSkruttet

Ojoj...jaha...vet inte om jag blev så mycket klokare. Men tack för svaren. Känns inte som någon höjdare att behöva inhalera pulmicorten i 2 omgångar när han ska ha 2 puffar, eftersom han får panik av att ha masken över ansiktet. Han gör allt han kan för att krypa u famnen och vrida undan huvudet. Han skriker i masken i panik. Vet inte hur jag ska göra för att han ska acceptera den...men kanske bara får ge det lite tid. Han har alltid haft svårt för att man torkar runt näsa och mun också, antar att det är just samma känsla. Han låser sig på något vis och håller andan och får panik som sagt..... Några 10 andetag i masken funkar INTE. Läkaren på akuten sade 3 inandningar på 1 puff, helst 5 (i fredags alltså). Så jag har kört på 5, men jag får blåhålla honom för att inte masken ska glida av....

Svar på tråden Allergitråden