• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    SmillaMilla skrev 2011-03-12 12:25:17 följande:
    Kan man vara allergisk mot majs? Är det släkting till något annat?
    jag & mina båda barn är känsliga för majs, både hel majs & -stärkelse. troligtvis också maltodextrin av majs.
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-03-12 16:57:47 följande:
    Jag har köpt rismjöl och har hittills använt det att göra välling på tillsammans med nutramigen och olja. Recept på risgröt står också på förpackningen om man vill prova. Jag ska testa den, jag har gett EnaGo's banangröt till Leo, men den innehåller ju vete som han fick svagt positivt utslag på på allergitestet och jag har fortfarande inte blivit helt säker på om han får reaktion på vete eller inte.
    Vad är minutris och hur använder du det? Jag har köpt grötris och gjort risifrutti på enl ett mjölkfritt recept jag fick här, men Leo gillade inte den.... 
    Minutris är det som man gör risgrynsgröt på http://www.quakerscandinavia.com/se/product_pama.html
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-03-12 17:04:51 följande:
    NU sov sonen i natt igen så det måste varit kornmalten

Vad är maltodextrin? vad kan det innehålla?
    stärkelse, är det troligt att det är vete eller undviker ni allt där det bara står stärkelse på innehållsförteckningen?
    maltodextrin kan väl vara av vilken stärkelse som helst, men oftast majs..
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-03-12 17:04:51 följande:
    NU sov sonen i natt igen så det måste varit kornmalten

Vad är maltodextrin? vad kan det innehålla?
    stärkelse, är det troligt att det är vete eller undviker ni allt där det bara står stärkelse på innehållsförteckningen?
    bra skrivet (som vanligt) av miralicia om maltodextrin & likn.
  • mithrandil

Förlåt tjejer men jag bara måste få gnälla av mig. Jag orkar verkligen itne med det här längre!
    Blir så frustrerad, trodde att magproblemen och likande var löst. att vi hittat källan till allt det onda.
    Men varför är hon då som hon är? Idag har hon inte kunnat äta något utan att få sådana plågor i magen att hela hon vrider sig och blir högröd i ansiktet. Tillslut gav jag henne microlax och hon fick ut en hel del, efter det fick hon en flaska välling som hon åt lugnt utan att varken vrida sig eller sparka med benen men nu så ligger hon därinne och vaknar stup i kvarten istället. Allt känns så hopplöst och allt är om möjligt ännu rörigare och mer förvirrande än det var när vi började med det här.

Inte går det att få tag på en hygglig läkare som faktiskt anstränger sig lite. Inte går det att hitta semper välling, inte får man något recept på ersättning, inte kan hon äta annat som mellanmål heller. Är det inte ersättning, gröt elelr välling så äter hon som en mus och hon kommer aldrig få i sig den näring hon behöver. Idag har hon ätit 1 flaska välling, 1dl yogurt och en pyttebit smörgås, inte ens 1 dl mat + 1dl fruktpure, lite glass, inte ens ½dl mat + 1dl fruktpure,1 flaska välling.

har jag fått i henne någorlunda av vad en 8½ mån borde äta?
    Nojar mig så otroligt att vikten ska vända igen och att hon börjar gå ner i vikt.

usch och fy fan säger jag bara.. (ursätka)
    hur står ni ut?!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • SmillaMilla
    tes 75 skrev 2011-03-12 18:58:09 följande:
    jag & mina båda barn är känsliga för majs, både hel majs & -stärkelse. troligtvis också maltodextrin av majs.
    Okej, vad får ny för symptom?
  • SmillaMilla

Ursäkta mina dumma frågor. Men vi har två barn som vi håller på att utreda med olika allergier. Stora sonen har varit allergisk mot massor men är nu fri från det sedan några år tillbaka.

Hur är det med eksem? Beror de alltid på någon allergi? Skall man behöva leva med blödande och kliande eksem? Kan man bada med dem i badhus? 

• trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-12 18:40:56 följande:
    men vad f-n! till oss skrev de nedanstående som svar på vilken stärkelse de använder. då kan vi alltså inte vara säkra på att maten inte innehåller majsstärksle alltså.. nåväl, hon äter förhoppningsvis snart bara vanlig mat.

Vi följer Livsmedelsverkets regler som bl a säger att produkter som innehåller någon form av vete (eller stärkelse av ursprung vete) alltid ska deklareras. Kan du inte läsa något om detta innehåller alltså stärkelsen INTE vete. 

Majsstärkelse finns i följande produkter:

4 mån Majspuré

8 mån Mormors Kalops

8 mån Couscous med Kyckling

12 mån Fiskarens Laxgryta

Potatis Spätta Parisienne

Flygande Jakob med kyckling

18 mån Pasta köttbullar

Fruktburkar innehåller endast tapiocastärkelse eller risstärkelse.

Detta gäller alltså per datum idag om man säger så och recept kan ändras. Dock i de fall du undrar är du alltid välkommen att kontakta oss, och vi kommer att ta ditt önskemål angående märkning av stärkelsen vidare till de som är produktansvariga.

Med vänlig hälsning

Nestlé Sverige Barnmatsforum

Lisa Göthe

Box 7173

250 07  HELSINGBORG

Tele 020-29 92 00 begin_of_the_skype_highlighting            020-29 92 00      end_of_the_skype_highlighting

e-mail: [email protected]

Förlåt, men det ger mig bara känslan av ett oseriöst företag Att de ger olika svar, men det beror ju på när du mailade med dem? HAR de ändrat så stämmer det säkert, men vi bojkottade Nestlé efter vårat svar vilket vi fick per telefon. Mattis är ju praktiskt taget uppväxt på Nestlés produkter, så ibörjan av detta allergiträsket så hade vi absolut ingenting emot dem.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • tes 75
    SmillaMilla skrev 2011-03-12 19:33:48 följande:
    Okej, vad får ny för symptom?
    kraftiga diarréer främst. sist sonen (nu 2,5 år) åt majs vaknade han på natten & hade bajsat igenom blöjan. han får också utslag runt munnen & på kinderna.  jag får fruktansvärt ont i magen & blir sittande på toaletten av t ex glutenfri pasta, medan jag blir trött, yr och får ont i leder & kroppen av majsstärkelse, dottern (snart ett år) får diarréer & får utslag runt munnen.
  • tes 75
    trållmor skrev 2011-03-12 20:23:58 följande:
    Förlåt, men det ger mig bara känslan av ett oseriöst företag Att de ger olika svar, men det beror ju på när du mailade med dem? HAR de ändrat så stämmer det säkert, men vi bojkottade Nestlé efter vårat svar vilket vi fick per telefon. Mattis är ju praktiskt taget uppväxt på Nestlés produkter, så ibörjan av detta allergiträsket så hade vi absolut ingenting emot dem.
    jag mailade med dem i mitten av januari.
Svar på tråden Allergitråden