• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-12 09:18:50 följande:
    mjo, de burkar vi ger innehåller inte så mycket mer.. hon kan typ käka nestles kalops från 6 månader & sempers 6-månaders kalv-potatis, 8-månaders kalkon-ris & ekologisk kyckling-ris. hon har också börjat smaka lithells falukorv. iofs innehåller en del burkar lite lök & vitpeppar.
    Fast när jag ringde Nestlé så kunde inte de svara på vilken stärkelse de använde sig utav, om det var baserat på ris/majs/vete odyl, då svarade de att de använde sig utav olika leverantörer och hade inte koll på vilken stärkelse som hamnade i vilken burk. Så har du otur, och Nestlé inte har ändrat sen jag pratade med dem i maj någon gång, så kan stärkelsen vara baserad på vete tex  Semper använder sig BARA av risstärkelse.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

K kavat : ja jag tror , och hoppas, att mina besvär är allergirelaterade. Då kan man i bästa mån undvika att bli såhär dålig.
    Nu mår jag mycket bättre i magen. Har fått ut mängder med gaser så det har lättat en hel del.
    Kanske var det risifruttin då? Sen kikade jag på chokladen jag äter och den kunde innehålla spår av vete!! Så det är ju inte konstigt att vattenglaset rann över med tanke på att jag tagit en liten bit då och då Tillslut sa kanske magen stopp?
    Dessutom fick jag massa eksem i veckan.. Så allt hör nog ihop.
    Fundera på att prata med en privat läkare som är aktiv här i byn. Han kanske kan hjälpa till med en allergiutredning?

• mithrandil
    t0va skrev 2011-03-11 22:17:44 följande:
    Jag har samma problem, har mjölk i teet och i allt annat jag äter typ och pussar en massa. När jag hade halsfluss och inte var nära theo så var hans kinder jättefina. 

Vi har olika diskborstar, en till theo och en till oss vuxna, för säkerhetsskull. Fast när vi är borta så har vi delat.  
    Helt otroligt. Har så svårt att förstå att vissa barn kan vara SÅ otroligt känsliga så de skulle reagera på lite pussar. Men för er del är det ju säkerligen så, eftersom du sett att han var bra då du var sjuk.
    Får testa mig fram, jag dricker OFTA kaffe numera, sen amanda var sjuk och jag får sova ungefär 4tim varje natt.
    det får väl vara värt det, för jag vill inte sluta vara kärleksfull mot mina barn. Låt då hellre kaffet smaka illa ett litet tag, sen kommer jag säkert ha vant mig.

Kavat: Jag håller verkligen med dig om att denna tråd är till stor hjälp. Allergi är verkligen en hel vetenskap och hade jag inte hittat hit hade jag säkerligen gett upp för länge sen. Som jag skrivit innan så är det ganska ofta man tvivlar, intalar sig att man inbillat sig allting och utan den här tråden så hade jag snart släppt iden om mjölkallergi, framförallt som nu när hon äter mjölkfritt men ändå har symtom.

Kanske var samma sak med sonen. Ju mer jag är här i tråden ju mer säker blir jag på att även han är allergisk mot något. funderar lite på ägg, kan man få eksem av äggallergi? sådana där fläckar som någon visat (var det älsklingen?) har alexander också haft  och en gång när han åt cheesecake svullnade hans ögon upp och hela ansiktet var rödflammigt. Trodde då att det var digestivekexen som gjorde det och förbjöd alla äta nötter runt honom men digestivekex han han ätit hos en kompis till mig och då reagerar han aldrig.

Han är ju två år nu, han vägrar förvisso äta ägg, men är det "säkert" att ge honom lite för att se om han reagerar? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Ejje
    Kavat skrev 2011-03-12 10:27:13 följande:
    Om du nu misstänker fler allergier så ligger väl soja närmast till hands? Ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? För du äter inte baskost?
    Även röda saker och t.ex citrus mm kan ge eksem, så måste ju inte vara allergi nödvändigtvis.
    Går man efter vanligaste allergierna så är det mjölk, ägg, soja, vete (havre), torsk (fisk) och nötter.

Hur länge har du tänkt amma, du har inte funderat på att äta baskost en tid för att se om han blir bra? Annars så skulle jag nog rekomenderat dig att hålla rättså strikt kost på honom för att introducera försiktigt och under längre tid så att du hittar orsaken. Nu kan han ju reagera mer om han får i sig det själv. Alltså andra och större reaktioner än genom bröstmjölken, men ska du hitta vad det är är det bra att ge nya saker en längre tid. Eksem är ju sena reaktioner...

I början om man vill ha slät gröt kan man tar vilket mjöl man vill. Jag gör gröt på rismjöl just nu, men funkar med majsmjöl osv.

Jag måtten är samma på Nutra och Althéra (dubbelkollade för någon vecka sedan).

Pama minutris (godare med risgröt på riktigt grötris, men det tar ju längre tid att koka) Jag kokar med risdryck och ev kokosmjölk i.

Polenta (majsgryn)

Sagogröt (potatis)

Recept finns på förpackningarna!
    Jag har alltid kokat på Carlshamns risdryck här hemma då den innehåller enbart ris. Delvis för att det inte ska bli så vattnigt och delvis för att få i kalcium. Ricedream kan innehålla kornmalt som en del utav veteallergikerna här reagerat på.
    Glöm inte oljan!
    Tack för svar! Det är vår tredje allergiker så vi är rätt garvade nu. Vill inte äta baskost och det är därför jag försöker sluta amma och därför vill börja med gröt . Jag tror vi också börjar med rismjöl, gröt på minutris äter de större så det har vi ju också hemma. Har också beställt recept till Nutran så då är det ju bara att byta mot Althéra!
  • Mela78

Ang. mjölk i kaffe. Jag föredrog havregrädden. I andra hand havredryck och tredjehand risdryck. Har inte provat risgrädden. Problemet med både havre- och risdryckerna är att de skiktar sig och det är nästan så att man känner av smaken/konsistensen att det är lite grynigt. Men Imat tex har inte den konstistenskänslan, då är det bara smaken som skiljer sig lite. Tror faktiskt att jag föredrar Imat framför sojamjölken också, även fast sojamjölken är helt ok.

• LillSkruttet
    Ejje skrev 2011-03-12 14:43:07 följande:
    Tack för svar! Det är vår tredje allergiker så vi är rätt garvade nu. Vill inte äta baskost och det är därför jag försöker sluta amma och därför vill börja med gröt . Jag tror vi också börjar med rismjöl, gröt på minutris äter de större så det har vi ju också hemma. Har också beställt recept till Nutran så då är det ju bara att byta mot Althéra!
    Jag har köpt rismjöl och har hittills använt det att göra välling på tillsammans med nutramigen och olja. Recept på risgröt står också på förpackningen om man vill prova. Jag ska testa den, jag har gett EnaGo's banangröt till Leo, men den innehåller ju vete som han fick svagt positivt utslag på på allergitestet och jag har fortfarande inte blivit helt säker på om han får reaktion på vete eller inte.
    Vad är minutris och hur använder du det? Jag har köpt grötris och gjort risifrutti på enl ett mjölkfritt recept jag fick här, men Leo gillade inte den.... 
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-03-12 10:34:39 följande:
    Håller med att man måste utesluta INNAN man sätter ibs-diagnos, men samtidigt så räcker ju inte ens det om det är allergier (vilket jag tycker är rätt troligt, har inboxat en hel del med älsklingen)

Samtidigt så fick jag ju enorma smärtor av glutenintolerans och tes får ju jätte ont när hon äter majs, om du (älsklingen) har läst de inläggen...

Försök att vara superstrikt ett tag och hjälper inte det så sök på nytt. Kanske är det fler allergier än "bara" vete..?
    jo jag tror också det är allergi (har också "pratat" med älsklingen utanför fl) men jag tycker ändå man ska utesluta andra anledningar till det onda än allergier, speciellt när det finns sjukdomar som har samma symtom som även allergier kan ge.

Jag tycker absolut att man kan vara strikt med allergier men ändå utreda andra saker.
  • ELI 79

NU sov sonen i natt igen så det måste varit kornmalten

Vad är maltodextrin? vad kan det innehålla?
    stärkelse, är det troligt att det är vete eller undviker ni allt där det bara står stärkelse på innehållsförteckningen?

• tes 75
    trållmor skrev 2011-03-12 11:11:18 följande:
    Fast när jag ringde Nestlé så kunde inte de svara på vilken stärkelse de använde sig utav, om det var baserat på ris/majs/vete odyl, då svarade de att de använde sig utav olika leverantörer och hade inte koll på vilken stärkelse som hamnade i vilken burk. Så har du otur, och Nestlé inte har ändrat sen jag pratade med dem i maj någon gång, så kan stärkelsen vara baserad på vete tex  Semper använder sig BARA av risstärkelse.
    men vad f-n! till oss skrev de nedanstående som svar på vilken stärkelse de använder. då kan vi alltså inte vara säkra på att maten inte innehåller majsstärksle alltså.. nåväl, hon äter förhoppningsvis snart bara vanlig mat.

Vi följer Livsmedelsverkets regler som bl a säger att produkter som innehåller någon form av vete (eller stärkelse av ursprung vete) alltid ska deklareras. Kan du inte läsa något om detta innehåller alltså stärkelsen INTE vete. 

Majsstärkelse finns i följande produkter:

4 mån Majspuré

8 mån Mormors Kalops

8 mån Couscous med Kyckling

12 mån Fiskarens Laxgryta

Potatis Spätta Parisienne

Flygande Jakob med kyckling

18 mån Pasta köttbullar

Fruktburkar innehåller endast tapiocastärkelse eller risstärkelse.

Detta gäller alltså per datum idag om man säger så och recept kan ändras. Dock i de fall du undrar är du alltid välkommen att kontakta oss, och vi kommer att ta ditt önskemål angående märkning av stärkelsen vidare till de som är produktansvariga.

Med vänlig hälsning

Nestlé Sverige Barnmatsforum

Lisa Göthe

Box 7173

250 07  HELSINGBORG

Tele 020-29 92 00

e-mail: [email protected]

Svar på tråden Allergitråden