• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Jag har försökt se ett samband med vad jag äter och dessa attacker men hittar inget :(
    Kan väl kanske vara så att jag får i mig något knas lite då och då och tillslut rinner vattenglaset över ?
    Sist jag reagerade såhär starkt var efter ett par makaroner gjorda på durumvete. Så det känns ju mer allergi relaterat än ibs. Fast vad vet jag ?!
    Kan dessa onda knän ha med allergi att göra med ? För det uppstår alltid vid dessa "reaktioner"

• Mela78
    t0va skrev 2011-03-11 14:56:49 följande:
    Skrattande MATEN ÄR FIXAD!!! 
    Underbart! Skrattande
  • t0va
    Gråter Jag ropade hej förtidigt. Är helt förkrossad nu. Jag kastade in mig och sonen i bilen för att åka till bvc, fick receptet men de har skrivit fel. ProSobee istället för Profylac, det första är numera ersatt av nutramigen. Så med en vettig apotekare så kanske vi skulle kunna få ut nutra, men det har vi redan och det funkar inte för hans mage. 

Hur jävla svårt ska det vara?! De kommer inte tillbaka förrens på tisdag så jag funderar på vad vi ska göra. Vi har ett recept på profylac som förra bvc skrev ut, men de skrev bara ut en burk i taget. Funderar allvarligt på att göra en fuling och skriva dit "x6" efter 400gr som står på receptet. Sen gå till apoteket och se glad ut och hoppas att ingen märker något. Nu står det bara 400gr, eftersom de fick för sig att vi bara skulle få en burk åt gången. 

För om de hade skrivit rätt så hade vi kunnat hämta maten nu och jag litar inte på att sjukhusköket får in det nästa vecka.

Jag som var så glad, hade sett fram emot en lugn helg så blir det skit av allt. Får fortsätta späda ut den burken vi har med nutra och massa katrinplommon och hoppas att stackaren inte blir jättedålig i magen.  
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-11 13:37:24 följande:
    Ska jag vara helt ärlig så låter det som att hon reagerar allergiskt igen.. Men har du tur är det "bara" förstoppning. Oavsett är det inte bra.
    Använd mer olja i maten är också ett tips, det brukar vara lösande. Upp till en matsked per dl är ok.

Men du kom hit och hämta, kollade nu och du kan få två burkar, det tar ju under timmen att köra en väg. Eller visst har ni väl bil?!
    Jag ammar ju fortfarande så jag kan amma/pumpa mer, men hoppas att jag får i nästa vecka. Eller rättare sagt jag borde få, för jag ska till refluxläkaren också i nästa vecka, så hon kan säkert skriva ut det om inte annat.
    Tycker så synd om din lilla att hon ska må så dåligt helt i ondödan...

Dietisten brukar skriva ut men läkaren måste signera för att det ska gå igenom typ. Så funkar det här i alla fall. Här tror jag det verkar det funka så att det dietisten säger skriver läkaren på. Men dietisten skriver ju inte ut om hon inte tycker det behövs och det finns ju mindre bra dietister också.
    Ja, det känns ju faktiskt som allergi, men jag väljer att hoppas på förmycket fibrer/gluten som bvc gissade på. Annars så är hon bra mycket känsligare nu än innan vi började med mjölkfritt. Här händer varje dag att hon blir utsatt för mjölk, fast i så små mängder att hon inte borde reagera. Ett ex, storebror äter glass, tar amandas napp, men ger sen tillbaka den efter en stund. eller så tar jag en klunk av mitt kaffe (med mjölk givetvis) och efter det känner jag om hennes mat är för varm med munnen eller så kanske jag pussar på henne. Diskar alexanders och amandas nappflaskor i samma diskvatten? Kanske jag behöver bli extra försiktig och nogrann när det gäller allt sånt? Det är svårt att vänja av sådana här små ovanor men jag har iaf börjat uppmärksamma dom så nu kanske jag kan få bort dom.

Idag på eftermiddagens mellanmål fick amanda yosa yogurt och en smörgås med lite smör på. hon älskade det. Är det tillräckligt med näring som mellanmål för en 8mån? Hon har fortfarande lite ont i magen, men hon drack sin välling i lugn och ro och somnade hyggligt lätt. sover djupt nu också verkar det som för hon lät mig diska när hon sov.

Jag skulle faktiskt kunna komma på söndag om du inte har annat för dig? Imorn kommer min mamma, lilleman fyllde 2år här idag.

mela: Ja herregud. det är ju sjukt vad det ska kosta.

t0va: Men era stackare! Ni har inte alls tur med lillemans mat just nu.
    Typiskt är det ju helg också. Men en fråga, kan ni inte åka in till barnakut? Säg som det är, ni fick fel på recept och han klarar ingen annan ersättning. Då kanske de kan hjälpa er?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-11 20:42:29 följande:
    Ja, det känns ju faktiskt som allergi, men jag väljer att hoppas på förmycket fibrer/gluten som bvc gissade på. Annars så är hon bra mycket känsligare nu än innan vi började med mjölkfritt. Här händer varje dag att hon blir utsatt för mjölk, fast i så små mängder att hon inte borde reagera. Ett ex, storebror äter glass, tar amandas napp, men ger sen tillbaka den efter en stund. eller så tar jag en klunk av mitt kaffe (med mjölk givetvis) och efter det känner jag om hennes mat är för varm med munnen eller så kanske jag pussar på henne. Diskar alexanders och amandas nappflaskor i samma diskvatten? Kanske jag behöver bli extra försiktig och nogrann när det gäller allt sånt? Det är svårt att vänja av sådana här små ovanor men jag har iaf börjat uppmärksamma dom så nu kanske jag kan få bort dom.

Idag på eftermiddagens mellanmål fick amanda yosa yogurt och en smörgås med lite smör på. hon älskade det. Är det tillräckligt med näring som mellanmål för en 8mån? Hon har fortfarande lite ont i magen, men hon drack sin välling i lugn och ro och somnade hyggligt lätt. sover djupt nu också verkar det som för hon lät mig diska när hon sov.

Jag skulle faktiskt kunna komma på söndag om du inte har annat för dig? Imorn kommer min mamma, lilleman fyllde 2år här idag.

mela: Ja herregud. det är ju sjukt vad det ska kosta.

Typiskt är det ju helg också. Men en fråga, kan ni inte åka in till barnakut? Säg som det är, ni fick fel på recept och han klarar ingen annan ersättning. Då kanske de kan hjälpa er?
    Grattis till lilleman!
    Ja, jag tror allt att vi är hemma, du kan väl inboxa när du vet tid och så!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-11 20:52:11 följande:
    Grattis till lilleman!
    Ja, jag tror allt att vi är hemma, du kan väl inboxa när du vet tid och så!
    Javisst, det ska jag göra.
    Du ska verkligen ha ett jättestort tack!!
    Detta blir ju verkligen en livräddare.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    Ska testa att se om vi kan hämta på apoteket, för jag skrev dit en 6:a på receptet, så kanske vi kan få burkar så vi klarar oss tills de fått hem burkarna på sjukhuset. Annars blir det nog barnjouren även om det inte känns så kul att lägga en hel dag på mer fjanteri. Hanen ska ringa bvc också. 
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-11 17:36:46 följande:
    Gråter Jag ropade hej förtidigt. Är helt förkrossad nu. Jag kastade in mig och sonen i bilen för att åka till bvc, fick receptet men de har skrivit fel. ProSobee istället för Profylac, det första är numera ersatt av nutramigen. Så med en vettig apotekare så kanske vi skulle kunna få ut nutra, men det har vi redan och det funkar inte för hans mage. 

Hur jävla svårt ska det vara?! De kommer inte tillbaka förrens på tisdag så jag funderar på vad vi ska göra. Vi har ett recept på profylac som förra bvc skrev ut, men de skrev bara ut en burk i taget. Funderar allvarligt på att göra en fuling och skriva dit "x6" efter 400gr som står på receptet. Sen gå till apoteket och se glad ut och hoppas att ingen märker något. Nu står det bara 400gr, eftersom de fick för sig att vi bara skulle få en burk åt gången. 

För om de hade skrivit rätt så hade vi kunnat hämta maten nu och jag litar inte på att sjukhusköket får in det nästa vecka.

Jag som var så glad, hade sett fram emot en lugn helg så blir det skit av allt. Får fortsätta späda ut den burken vi har med nutra och massa katrinplommon och hoppas att stackaren inte blir jättedålig i magen.  
    Näej, det är inte sant!

Men hämta ut den burken då så länge då så har du i helgen.
    Jag kan fortfarande skicka mina burkar som finns kvar (6 tror jag..) Tar vi dyra posten sokm går snabbast (180 så borde du ju ha dem/avin på måndag (?) hoppas jag.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-03-11 20:59:50 följande:
    Näej, det är inte sant!

Men hämta ut den burken då så länge då så har du i helgen.
    Jag kan fortfarande skicka mina burkar som finns kvar (6 tror jag..) Tar vi dyra posten sokm går snabbast (180 så borde du ju ha dem/avin på måndag (?) hoppas jag.
    tack, ska som sagt se om vi kan få ut lite imorgon. Tror vi tar all otur och skit med maten så ni andra kan slippa strulet. Som tur är så mår theo bra nu i alla fall även om hans mage är stenhård och trög, så är det full fart. Är helt fantastiskt att det kan bli så mycket strul, men på livsmedelshänvisningen så var det 3 olika saker som stod där från början så man kunde kryssa i och bla, nutra och prosobee, så läkaren tänkte kanske inte till utan bara att det var något med pro i början, de har inga andra mjölkallergiska barn på den vårdcentralen eftersom den är så ny. 
  • Mela78
     i så små mängder att hon inte borde reagera. 
    Dottern reagerade på mycket små mängder. ex när sonen råkade spilla te med mjölk i, vi torkade omedelbart, tvättade ordentligt men ändå fick hon diarré som varade uppåt en vecka samt exem, ibland även kräkningar. Trots dessa reaktioner på mycket små mängder allergen tills 9-10 månaders ålder har hon inte testat pos vare sig på pricktest eller blodprov, och hade vuxit ifrån mjölkallergin redan vid 1 år och 9 månader.

Så prova att vara "hysteriskt" noga och se om det blir skillnad. så vet ni sen hur känslig hon är.
Svar på tråden Allergitråden