• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78

VIlken ålder har era barn som bytt till inhalatorer?

• mithrandil

K Kavat: Vår bvc sköterska ringde upp här imorse för att höra hur det går med amanda.
    Hon hade kollat upp att det fanns en helt mjölkfri ersättning, vilket jag redan visste då, men det var gulligt av henne. Hon skulle ringa till deras dietist för att prata om amanda och be om en tid snarast möjligt.
    Hon ansåg att barnmott SKULLE skriva ut neocate till oss eftersom vi redan provat andra mjölkfria ersättningar och de inte fungerar och för att vi inte ska behöva riskera att hon får för lite näring i sig så hon tappar den tillväxt som precis börjat. Dietisten var ju självklart inte där idag, så hon skulle ringa igen på måndag.

Kan dietister skriva ut neocate? Eller på något vis puscha på barnmott?
    Så länge skulle vi ge amanda sempers välling upptill enago, hon trodde absolut amandas symtom kommit tillbaka igen för hon får för mycket fibrer/gluten.

Stackars amanda är förstoppad och har fått tillbaka sina små kräkningar, hon vägrar bli sövd och har börjat vrida sig när hon äter igen här idag. men annars är humöret faktiskt bra än så länge.
    Hon har haft lite små prickar i "blöjan" och runt munnen men sen jag slutade ge mango/bananpure så har de försvunnit men i övrigt har hon inga problem med huden.
    Jävla barnmott, hur länge ska flickungen behöva må dåligt för att de inte gör sitt jobb? Nu är det bara kaskadkräkningar, diarreer och kallsvettningen när hon äter som fortfarande inte kommit.

mela78: Åh herre! Blir nästan rädd när jag läser om barn med så många allergier.
    Måste varit jobbigt innan ni kom på allt?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-11 11:56:42 följande:
    Eli : håller med Miralicia. Var det inte glutenfria så innehåller de nog rätt stora mänger sädesslag :(
    Passar på att tipsa om sempers special flakes..kanon goda :)

Sen måste jag fråga. Bella har fått massa eksem igen :( hela svanken är full och hon river sig blodig. Fick ge henne aerius i natt pga av klådan.
    Hon badade i förrgår. Bara med vatten och vi smörjde in henne med locobase direkt efterråt.. Kan det bero på badet ändå eller mer troligt en reaktion på något ?
    Är hon känslig mot bad?
    Alexander har inga problem att bada med sina eksem bara man smörjer honom efteråt. Han badar ungefär varannan dag numera.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona
    tes 75 skrev 2011-03-11 12:48:00 följande:
    angående aeromir. vi har fått inhalator till båda barnen, 1 puff morgon & kväll, & 1-2 ggr till per dygn om det behövs (vid förkylningsastma). men jag vet att ni skrivit en del om aeromir här & att det inte ger ngn effekt förrän efter 2 omgångar. gäller det astma eller förkylningsastma? med hur långt mellanrum ger ni?
    Vi ger två puffar direkt i inhalatorn, alltså två puffar andas hon in samtidigt. Annars kan man ge 1 puff, vänta en kvart och se om det ger verkan och sen ge 1 puff till om det behövs. Men nu vet ju vi att inte 1 puff hjälper när min lilla är dålig så vi ger alltid två puffar direkt. Hon har förkylningsastma.
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-11 12:48:00 följande:
    angående aeromir. vi har fått inhalator till båda barnen, 1 puff morgon & kväll, & 1-2 ggr till per dygn om det behövs (vid förkylningsastma). men jag vet att ni skrivit en del om aeromir här & att det inte ger ngn effekt förrän efter 2 omgångar. gäller det astma eller förkylningsastma? med hur långt mellanrum ger ni?
    Våra har förkylningsastma och vi får ge 8 puffar/dag, med en halvtimmes mellanrum.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • tes 75
    Mela78 skrev 2011-03-11 12:57:34 följande:
    VIlken ålder har era barn som bytt till inhalatorer?
    1 år och 2,5 år. de blev dåliga i magen av flytande ventoline.
  • tes 75
    Allrona skrev 2011-03-11 13:04:35 följande:
    Vi ger två puffar direkt i inhalatorn, alltså två puffar andas hon in samtidigt. Annars kan man ge 1 puff, vänta en kvart och se om det ger verkan och sen ge 1 puff till om det behövs. Men nu vet ju vi att inte 1 puff hjälper när min lilla är dålig så vi ger alltid två puffar direkt. Hon har förkylningsastma.
    ok, tack!
    trållmor skrev 2011-03-11 13:06:17 följande:
    Våra har förkylningsastma och vi får ge 8 puffar/dag, med en halvtimmes mellanrum.
    hur gamla?
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-11 12:59:26 följande:
    Oj vad ni får kämpa med att få ordning på allt, hoppas att dottern får en OK helg tills ni får ut Neocate på recept. Har ni möjlighet att köpa en burk själva på apoteket, eller ni kanske redan har det hemma?

Var jobbigt tills jag fattade varför hon mådde dåligt. När jag först kom på äggallergin helammades dottern. Hon blev bättre när jag uteslöt ägg, men jag märkte att hon fortfarande inte var bra. I samma veva fick sonen sin hittills enda stora allergireaktion, tog ett par veckor innan vi fattade vad han reagerade på dock. Ungefär då hittade jag hit till tråden och fattade att jag borde utesluta mjölkprotein ur min kost för dotterns skull. Dottern mådde riktigt bra efter det, tills jag började äta nyttigare = mkt bönor, ärter och linser istället för korv, pasta/potatis osv. Eftersom jag då hängt här ett tag och läst om soja/baljväxtallergi så fattade jag snabbt. 
    Fick enkelt allergimediciner från sjukvården till barnen, men sen har det varit trögt. Ingen ersättning på recept, ingen dietistkontakt, inga uppföljningsbesök utan tjat från min sida. Fick tom tjata för att få dotterns näringsintag beräknad av dietist, visade att hon inte får i sig det hon ska och fick rådet att öka ägg, skaldjur och baljväxtintaget för att få i dottern de näringsämnen hon saknar. Ja, du kan ju själv dra slutsatsen....
  • Allrona
    tes 75 skrev 2011-03-11 13:08:37 följande:
    ok, tack!
    trållmor skrev 2011-03-11 13:06:17 följande:
    hur gamla?
    Vet inte om frågan hur gamla även var riktiad till mig men jag svarar ändå Skrattande Hon är nu 2 år, men var drygt 6 månader när hon fick diagnosen och redan då fick vi ge dubbeldos.
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-03-11 13:07:48 följande:
    1 år och 2,5 år. de blev dåliga i magen av flytande ventoline.
    Ok, är det med mask ?

Flytande har inte fungerat alls på vår son, fick nebunette tror jag den heter, en med mask. Skulle vilja ge utan mask, men vet inte vid vilken ålder man räknar med att de kan sluta med masken? 
Svar på tråden Allergitråden