• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Älsklingen: det är väldigt vanligt med smärtor i leder vid t ex mb crohn och tillsammans med dina symtom på smärtor så.. Tycker du ska kräva utredning!

• mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-11 21:38:44 följande:
    Dottern reagerade på mycket små mängder. ex när sonen råkade spilla te med mjölk i, vi torkade omedelbart, tvättade ordentligt men ändå fick hon diarré som varade uppåt en vecka samt exem, ibland även kräkningar. Trots dessa reaktioner på mycket små mängder allergen tills 9-10 månaders ålder har hon inte testat pos vare sig på pricktest eller blodprov, och hade vuxit ifrån mjölkallergin redan vid 1 år och 9 månader.

Så prova att vara "hysteriskt" noga och se om det blir skillnad. så vet ni sen hur känslig hon är.
    är det gott med havremjölk i kaffet tror du?
    jag tror att det blir min svåraste nöt att knäcka, att inte pussas med henne. jag pussar typ alltid mina barn och har jag då druckit kaffe så glömmer jag bort det lika snabbt.

kan jag diska barnens flaskor med samma borste eller bör de ha varsin?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-03-11 22:09:02 följande:
    jag tror att det blir min svåraste nöt att knäcka, att inte pussas med henne. jag pussar typ alltid mina barn och har jag då druckit kaffe så glömmer jag bort det lika snabbt.

kan jag diska barnens flaskor med samma borste eller bör de ha varsin?
    Jag har samma problem, har mjölk i teet och i allt annat jag äter typ och pussar en massa. När jag hade halsfluss och inte var nära theo så var hans kinder jättefina. 

Vi har olika diskborstar, en till theo och en till oss vuxna, för säkerhetsskull. Fast när vi är borta så har vi delat.  
  • Allrona

Havre- el risdryck i kaffet är en vanesak. Det blir iof inte riktigt lika gott men det är helt ok. Vi har ytterst sällan vanlig mjölk hemma så jag använder nästan alltid risdryck i kaffet.

• Jaramla
    mithrandil skrev 2011-03-11 22:09:02 följande:
    näe inte ett dugg tycker jag men det funkar i brist på annat och det var värt besväret under det halvår jag levde mjölkfritt för lillans skull. och man vänjer ju sig! vågade inte dricka sojamjölk då men annars är ju det mycket godare i.
  • tes 75
    trållmor skrev 2011-03-11 13:22:22 följande:
    Barnmatsburkarna innehåller ju oftast så mycket mer än bara "kyckling eller nöt/kalv och ris eller potatis" Vi kan ge 4 olika sorters barnmatsburkar till Neelah!

Annars så har ju Mattis en kraftig allergi mot mango, men han har aldrig fått eksem av det Obestämd
    mjo, de burkar vi ger innehåller inte så mycket mer.. hon kan typ käka nestles kalops från 6 månader & sempers 6-månaders kalv-potatis, 8-månaders kalkon-ris & ekologisk kyckling-ris. hon har också börjat smaka lithells falukorv. iofs innehåller en del burkar lite lök & vitpeppar.
  • Ejje

Hur har ni som har små allergiker börjat med gröt? Sigge som snart är 6 månader är allergisk mot ägg och mjölk och har mycket eksem och därför misstanke om fler allergier. Än ammas han mest och vi ger lite Althéra och smakportioner men jag skulle vilja börja med gröt. Enago har ju bara med banan och äpple och jag skulle vilja börja med en renare gröt, typ mixade havregryn eller minutris. Vill inte ge Sinlac. Kan man direktöversätta recepten på Nutramigen med Althéra, är det samma dosmått?

Tar tacksamt emot alla gröttips .

• Kavat
    Ejje skrev 2011-03-12 09:53:02 följande:
    Hur har ni som har små allergiker börjat med gröt? Sigge som snart är 6 månader är allergisk mot ägg och mjölk och har mycket eksem och därför misstanke om fler allergier. Än ammas han mest och vi ger lite Althéra och smakportioner men jag skulle vilja börja med gröt. Enago har ju bara med banan och äpple och jag skulle vilja börja med en renare gröt, typ mixade havregryn eller minutris. Vill inte ge Sinlac. Kan man direktöversätta recepten på Nutramigen med Althéra, är det samma dosmått?

Tar tacksamt emot alla gröttips .
    Om du nu misstänker fler allergier så ligger väl soja närmast till hands? Ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? För du äter inte baskost?
    Även röda saker och t.ex citrus mm kan ge eksem, så måste ju inte vara allergi nödvändigtvis.
    Går man efter vanligaste allergierna så är det mjölk, ägg, soja, vete (havre), torsk (fisk) och nötter.

Hur länge har du tänkt amma, du har inte funderat på att äta baskost en tid för att se om han blir bra? Annars så skulle jag nog rekomenderat dig att hålla rättså strikt kost på honom för att introducera försiktigt och under längre tid så att du hittar orsaken. Nu kan han ju reagera mer om han får i sig det själv. Alltså andra och större reaktioner än genom bröstmjölken, men ska du hitta vad det är är det bra att ge nya saker en längre tid. Eksem är ju sena reaktioner...

I början om man vill ha slät gröt kan man tar vilket mjöl man vill. Jag gör gröt på rismjöl just nu, men funkar med majsmjöl osv.

Jag måtten är samma på Nutra och Althéra (dubbelkollade för någon vecka sedan).

Pama minutris (godare med risgröt på riktigt grötris, men det tar ju längre tid att koka) Jag kokar med risdryck och ev kokosmjölk i.

Polenta (majsgryn)

Sagogröt (potatis)

Recept finns på förpackningarna!
    Jag har alltid kokat på Carlshamns risdryck här hemma då den innehåller enbart ris. Delvis för att det inte ska bli så vattnigt och delvis för att få i kalcium. Ricedream kan innehålla kornmalt som en del utav veteallergikerna här reagerat på.
    Glöm inte oljan!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-11 20:56:25 följande:
    Javisst, det ska jag göra.
    Du ska verkligen ha ett jättestort tack!!
    Detta blir ju verkligen en livräddare.
    *rodnar* Jag önskar så att jag hade träffat på kunniga läkare och fått mer hjälp och råd innan min son blev så dålig som han blev av allergierna, som de hävdade inte var några allergier. {#emotions_dlg.djavulsk} Sen hittade jag hit, fick hjälp av en bra läkare och fick massa hjälp av duktiga människor här så jag ser det som mitt kall att hjälp andra så de slipper få det h-e som vi hade.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-11 21:43:01 följande:
    Älsklingen: det är väldigt vanligt med smärtor i leder vid t ex mb crohn och tillsammans med dina symtom på smärtor så.. Tycker du ska kräva utredning!
    Håller med att man måste utesluta INNAN man sätter ibs-diagnos, men samtidigt så räcker ju inte ens det om det är allergier (vilket jag tycker är rätt troligt, har inboxat en hel del med älsklingen)

Samtidigt så fick jag ju enorma smärtor av glutenintolerans och tes får ju jätte ont när hon äter majs, om du (älsklingen) har läst de inläggen...

Försök att vara superstrikt ett tag och hjälper inte det så sök på nytt. Kanske är det fler allergier än "bara" vete..?
Svar på tråden Allergitråden