• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:22:57 följande:
    Saffe: ja han har bara fått det 2 ggr och han ska inte få det igen. Har inte bajsat heller så han har nog blivit hård i magen också :( av så lite???!!!! Helt sjukt! Trodde jag inte.

Rent teoretiskt, vad borde det finnas mest vete. T ex kornmalt eller glukossirap? Ska inte ge honom nåt sånt men undrar bara av intresse.
    23 december fick vi ju åka in på akuten med Timon efter kornmalt. Så här vet vi att det inte fungerar. Men precis som Kavats barn så funkar ju inte dextros, druvsocker odyl på våra barn heller. Dock var det bara Timon som fick sådana enorma magsmärtor av kornmalten (och vi fattade inte vad det var för fel på honom, innan vi gick tillbaka och läste på alla innehållsförteckningarna igen. Då var det kornmalten i julmusten han reagerade på). De andra fick ju också reaktioner, men i form av diaréer (Aliina blev ju först kanonförstoppad, och därefter så rann det ju bara ur henne). Så här ges inte något sånt nåt mer...

Timons vetemjölsallergi syns ju på RAST, men inte havren, och inte korn. Råg har vi struntat i att testa, och kommer inte göra det heller eftersom de andra inte fungerar!
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-11 13:08:51 följande:
    Oj vad ni får kämpa med att få ordning på allt, hoppas att dottern får en OK helg tills ni får ut Neocate på recept. Har ni möjlighet att köpa en burk själva på apoteket, eller ni kanske redan har det hemma?

Var jobbigt tills jag fattade varför hon mådde dåligt. När jag först kom på äggallergin helammades dottern. Hon blev bättre när jag uteslöt ägg, men jag märkte att hon fortfarande inte var bra. I samma veva fick sonen sin hittills enda stora allergireaktion, tog ett par veckor innan vi fattade vad han reagerade på dock. Ungefär då hittade jag hit till tråden och fattade att jag borde utesluta mjölkprotein ur min kost för dotterns skull. Dottern mådde riktigt bra efter det, tills jag började äta nyttigare = mkt bönor, ärter och linser istället för korv, pasta/potatis osv. Eftersom jag då hängt här ett tag och läst om soja/baljväxtallergi så fattade jag snabbt. 
    Fick enkelt allergimediciner från sjukvården till barnen, men sen har det varit trögt. Ingen ersättning på recept, ingen dietistkontakt, inga uppföljningsbesök utan tjat från min sida. Fick tom tjata för att få dotterns näringsintag beräknad av dietist, visade att hon inte får i sig det hon ska och fick rådet att öka ägg, skaldjur och baljväxtintaget för att få i dottern de näringsämnen hon saknar. Ja, du kan ju själv dra slutsatsen....
    VA? Menar du allvar? Öka intaget av saker hon inte tål?
    Jag har aldrig i mitt liv förstått hur pantade många inom vården kan vara.
    Har alltid haft stort förtroende men sen amanda började rossla vid 2mån och alla problem därefter börjar jag inse att man måste slita ut sig totalt innan man får någon hjälp, med något.
    Hade jag inte hittat denna tråden vetitusan om jag hade orkat med allt det här. har många gånger tvivlat på min känsla att det är mjölkallergi hon har men ju mer jag läser här ju mer övertygad blir jag. Så jag hade verkligen tur som hittade hit.

Här går inte köpa neocate utan recept, man måste beställa hem lådvis och en låda skulle kosta mellan 1000-2000 och det har vi inte lust att lägga ut. Ska ge henne sempers välling istället för enago på de mål som överstiger 3 mån välling/gröt fram tills att vår bvc-sköterska fått tag på dietisten. har jag tur nu så är det bara just det faktum att hon får för mycket välling som gör att hon verkar få tillbaka många av sina symtom.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75

..och så en eksemfråga. torrfläckar på benen (har ingen bild tyvärr). någon som fått torrfläckar av morot? vår dotter på ett år äter en väldigt reducerad kost bestående av Carlshamns risdryck, rismjöl, riskakor, Oldas risbröd, quinoaflingor, rapsolja, hel banan, mango-banan-puré, persikopuré, barnmatsburkar med kyckling eller nöt/kalv och ris eller potatis. that's it. ingen Althéra just nu (när vi slutade berika vällingen med althéra slutade hon äntligen med sitt nattmål ersättning). men föärdig barnmat innehåller ju massor med morot, & ofta tomat. kan det kanske vara det som bryter ut i torrfläckar på ben & armar ibland?

särskilt benen är väldigt angripna, med 1-2 cm runda fläckar med 2-3 cm mellanrum. några enstaka på armarna. sonen hade atopiska eksem tills han var 1,5 år, men de försvann när vi tog bort mjölkprotein.

• tes 75
    Mela78 skrev 2011-03-11 13:10:59 följande:
    Ok, är det med mask ?

Flytande har inte fungerat alls på vår son, fick nebunette tror jag den heter, en med mask. Skulle vilja ge utan mask, men vet inte vid vilken ålder man räknar med att de kan sluta med masken? 
    ja, vi har fått en mackapär med mask, som vi sätter inhalatorn på. vet inte vad den heter
  • trållmor

tes 75: våra barn är 4½, snart 3½ gånger 2 barn, samt en som är 15 månader

• tes 75
    Ok, är det med mask ?

Flytande har inte fungerat alls på vår son, fick nebunette tror jag den heter, en med mask. Skulle vilja ge utan mask, men vet inte vid vilken ålder man räknar med att de kan sluta med masken? 
    enligt vår läkare kan man sluita med masken vid 4-5 års ålder, & då byta till inhalator från spray-varianten.
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-11 13:16:06 följande:
    ..och så en eksemfråga. torrfläckar på benen (har ingen bild tyvärr). någon som fått torrfläckar av morot? vår dotter på ett år äter en väldigt reducerad kost bestående av Carlshamns risdryck, rismjöl, riskakor, Oldas risbröd, quinoaflingor, rapsolja, hel banan, mango-banan-puré, persikopuré, barnmatsburkar med kyckling eller nöt/kalv och ris eller potatis. that's it. ingen Althéra just nu (när vi slutade berika vällingen med althéra slutade hon äntligen med sitt nattmål ersättning). men föärdig barnmat innehåller ju massor med morot, & ofta tomat. kan det kanske vara det som bryter ut i torrfläckar på ben & armar ibland?

särskilt benen är väldigt angripna, med 1-2 cm runda fläckar med 2-3 cm mellanrum. några enstaka på armarna. sonen hade atopiska eksem tills han var 1,5 år, men de försvann när vi tog bort mjölkprotein.
    Barnmatsburkarna innehåller ju oftast så mycket mer än bara "kyckling eller nöt/kalv och ris eller potatis" Vi kan ge 4 olika sorters barnmatsburkar till Neelah!

Annars så har ju Mattis en kraftig allergi mot mango, men han har aldrig fått eksem av det Obestämd
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-11 13:20:51 följande:
    enligt vår läkare kan man sluita med masken vid 4-5 års ålder, & då byta till inhalator från spray-varianten.
    och vår läkare sa 5-6 år, på apoteket sa de att de hellre såg att barnen var närmare 6 år.
  • ELI 79

Mela: min son var 15 mån när han fick inhalator

• Miralicia
    Ok, är det med mask ?

Till viss del beror det väl på hur barnet är, varierar nog från barn till barn.  Stora dottern fick turbohalers utskrivna när hon var 6 år och klarade det galant utan prblem och då kräver ju de lite teknik/samordning (andas ut bredvid, in med inhalatorn i munnen och slut läpparna ordentligt runt och sen dra ett djupt andetag in och sen se till att inte andas ut i inhalatorn).

Har man medicinen i sprayform och en spacer som man kan spaya själva dosen i och sen öva lite på att "dra in djupa andetag" så bör de ju rimligtvis kunna dra in via själva munstycket istället för att andas ut och in en lång stund via en mask. Jag ser ingen anledning till att lilla dottern inte skulle kunnat klara av det för lite mer än ett år sedan om det skulle ha varit aktuellt, så från 3-4 år kanske beroende på barn. Sen beror det väl också lite på om det är underhållsbehandling "till vardags" eller om det skulle vara behandling i samband med ett anfall, då kan det nog vara svårare att få i utan mask.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden