• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Alltså inhalator med mask. Missförstod nog. Han är 4.5 år och anv fortfarande mask..

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-11 12:59:26 följande:
    K Kavat: Vår bvc sköterska ringde upp här imorse för att höra hur det går med amanda.
    Hon hade kollat upp att det fanns en helt mjölkfri ersättning, vilket jag redan visste då, men det var gulligt av henne. Hon skulle ringa till deras dietist för att prata om amanda och be om en tid snarast möjligt.
    Hon ansåg att barnmott SKULLE skriva ut neocate till oss eftersom vi redan provat andra mjölkfria ersättningar och de inte fungerar och för att vi inte ska behöva riskera att hon får för lite näring i sig så hon tappar den tillväxt som precis börjat. Dietisten var ju självklart inte där idag, så hon skulle ringa igen på måndag.

Kan dietister skriva ut neocate? Eller på något vis puscha på barnmott?
    Så länge skulle vi ge amanda sempers välling upptill enago, hon trodde absolut amandas symtom kommit tillbaka igen för hon får för mycket fibrer/gluten.

Stackars amanda är förstoppad och har fått tillbaka sina små kräkningar, hon vägrar bli sövd och har börjat vrida sig när hon äter igen här idag. men annars är humöret faktiskt bra än så länge.
    Hon har haft lite små prickar i "blöjan" och runt munnen men sen jag slutade ge mango/bananpure så har de försvunnit men i övrigt har hon inga problem med huden.
    Jävla barnmott, hur länge ska flickungen behöva må dåligt för att de inte gör sitt jobb? Nu är det bara kaskadkräkningar, diarreer och kallsvettningen när hon äter som fortfarande inte kommit.

mela78: Åh herre! Blir nästan rädd när jag läser om barn med så många allergier.
    Måste varit jobbigt innan ni kom på allt?
    Ska jag vara helt ärlig så låter det som att hon reagerar allergiskt igen.. Men har du tur är det "bara" förstoppning. Oavsett är det inte bra.
    Använd mer olja i maten är också ett tips, det brukar vara lösande. Upp till en matsked per dl är ok.

Men du kom hit och hämta, kollade nu och du kan få två burkar, det tar ju under timmen att köra en väg. Eller visst har ni väl bil?!
    Jag ammar ju fortfarande så jag kan amma/pumpa mer, men hoppas att jag får i nästa vecka. Eller rättare sagt jag borde få, för jag ska till refluxläkaren också i nästa vecka, så hon kan säkert skriva ut det om inte annat.
    Tycker så synd om din lilla att hon ska må så dåligt helt i ondödan...

Dietisten brukar skriva ut men läkaren måste signera för att det ska gå igenom typ. Så funkar det här i alla fall. Här tror jag det verkar det funka så att det dietisten säger skriver läkaren på. Men dietisten skriver ju inte ut om hon inte tycker det behövs och det finns ju mindre bra dietister också.
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-03-11 13:15:59 följande:
    Här går inte köpa neocate utan recept, man måste beställa hem lådvis och en låda skulle kosta mellan 1000-2000 och det har vi inte lust att lägga ut. Ska ge henne sempers välling istället för enago på de mål som överstiger 3 mån välling/gröt fram tills att vår bvc-sköterska fått tag på dietisten. har jag tur nu så är det bara just det faktum att hon får för mycket välling som gör att hon verkar få tillbaka många av sina symtom.
    Det va saftigt! Förstår att ni väntar till måndag. Förvånad

Tack alla för svaren om inhalator/mask. Ska prova lite sonen under helgen och se hur pass han klarar av att förstå instruktioner. Han är 3,5 år nu. I för sig är det endast vid sjukdom han behöver Airomir och Pulmicort, så det talar mer åt att behålla masken ett tag till. Jag tycker att han verkar ledsna på den nu, han är egentligen duktig som attan på att andas i den, behöver ingen hjälp utan sköter det själv (vi sitter så klart brevid och smygtittar hur han gör) men han har på sistone börjat leka istället för att inhalera ordentligt. Han brukar behöva lite utmaning och nya sätt så det talar för att börja titta på alternativ till masken.
  • 2små2stora
    Mela78 skrev 2011-03-11 13:10:59 följande:
    Ok, är det med mask ?

Flytande har inte fungerat alls på vår son, fick nebunette tror jag den heter, en med mask. Skulle vilja ge utan mask, men vet inte vid vilken ålder man räknar med att de kan sluta med masken? 
    vid 3-4 år kan man köra utan mask.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    Skrattande MATEN ÄR FIXAD!!! Jag är så glad, bvc ringde vid 10 och sa att de jagar folk och har hållt på sen 8 men än så länge såg det mörkt ut. Men nu ringde sköterskan igen och har slitit med att få tag i livsmedelshänvisnign och få klarhet i allt. Slutade med att hon gick över till en annan vårdcentral och hämtade några lappar och sen skrev läkaren på. Så nu finns den i receptionen så jag och Theo ska kasta oss iväg och hämta det nu. Fick 12 burkar X4 så nu har vi recept på 96 burkar totalt, så det ska vi nog klara oss på ett tag ;) 

Helt underbart, vi har verkligen bytt till världens bästa bvc, på vårat förra så sket de ju helt i den biten. Jag har varit så stressad några dagar så jag har haft jätteont i magen, men nu är det som om jag flyger på små moln. 

Eftersom sjukhusköket också beställt hem åt oss när det nu inte är restnoterat längre för dem så ska vi hämta där med och se till att ha ett litet lager, nu när vi har recept så vi klarar oss.  
    Tack alla som stöttat oss och erbjudit hjälp. 
  • Allrona
    t0va skrev 2011-03-11 14:56:49 följande:
    Skrattande MATEN ÄR FIXAD!!! Jag är så glad, bvc ringde vid 10 och sa att de jagar folk och har hållt på sen 8 men än så länge såg det mörkt ut. Men nu ringde sköterskan igen och har slitit med att få tag i livsmedelshänvisnign och få klarhet i allt. Slutade med att hon gick över till en annan vårdcentral och hämtade några lappar och sen skrev läkaren på. Så nu finns den i receptionen så jag och Theo ska kasta oss iväg och hämta det nu. Fick 12 burkar X4 så nu har vi recept på 96 burkar totalt, så det ska vi nog klara oss på ett tag ;) 

Helt underbart, vi har verkligen bytt till världens bästa bvc, på vårat förra så sket de ju helt i den biten. Jag har varit så stressad några dagar så jag har haft jätteont i magen, men nu är det som om jag flyger på små moln. 

Eftersom sjukhusköket också beställt hem åt oss när det nu inte är restnoterat längre för dem så ska vi hämta där med och se till att ha ett litet lager, nu när vi har recept så vi klarar oss.  
    Skönt att det fixade sig
  • Kavat
    t0va skrev 2011-03-11 14:56:49 följande:

*jublar* Hejja hejja! Helt sjukt att det får gå till så här men så skönt att det äntligen är fixat! Solig
  • Tibell

t0va : Gud så härligt att allt löste sig till slut :)

Idag fick det bli ett besök hos farbror doktorn för min del :( magontet fortsatte och jag kunde knappt gå upprätt. Så de ville att jag skulle komma in så de kunde utesluta uvi... Och det hade jag ingen.
    Men sen räckte det med att läkaren klämde lite på magen för att konstatera att de var svullna och rejält ömma..
    Ibs sa läkaren direkt.. Såklart .
    Så nu vet jag inte hur jag ska göra. De gör ju inga allergitester så på den vägen lär jag inget få veta. Antingen nöjer jag mig med ibs diagnosen eller så går jag ner på baskost ett tag och ser vad som händer.
    Men undrar hur min vikt kommer in i allt detta. För faktum kvarstår att jag har tappat ännu mer i vikt och det hade inte med ibs att göra sa läkaren. Och att jag dessutom ALLTID får förbaskat ont i knäna varje gång denna "reaktion" uppstår är också en gåta ...
    Just nu är jag bara sååå trött på allt..

Fresten. Dottern måste ha reagerat på något igår. Kanske 8 uppvak i natt ( tillslut fick hon aerius efter att ha kliat sig blodig i svanken ) och bajsat vatten idag. Det kan ju omöjligt bero på att hon badat.. I endast vatten dessutom ??!!

• Tibell

Det var alltså tarmen som var svullen och öm.. Ser att jag glömde skriva det ;)

• Kavat
    Tibell skrev 2011-03-11 16:33:28 följande:
    t0va : Gud så härligt att allt löste sig till slut :)

Idag fick det bli ett besök hos farbror doktorn för min del :( magontet fortsatte och jag kunde knappt gå upprätt. Så de ville att jag skulle komma in så de kunde utesluta uvi... Och det hade jag ingen.
    Men sen räckte det med att läkaren klämde lite på magen för att konstatera att de var svullna och rejält ömma..
    Ibs sa läkaren direkt.. Såklart .
    Så nu vet jag inte hur jag ska göra. De gör ju inga allergitester så på den vägen lär jag inget få veta. Antingen nöjer jag mig med ibs diagnosen eller så går jag ner på baskost ett tag och ser vad som händer.
    Men undrar hur min vikt kommer in i allt detta. För faktum kvarstår att jag har tappat ännu mer i vikt och det hade inte med ibs att göra sa läkaren. Och att jag dessutom ALLTID får förbaskat ont i knäna varje gång denna "reaktion" uppstår är också en gåta ...
    Just nu är jag bara sååå trött på allt..

Fresten. Dottern måste ha reagerat på något igår. Kanske 8 uppvak i natt ( tillslut fick hon aerius efter att ha kliat sig blodig i svanken ) och bajsat vatten idag. Det kan ju omöjligt bero på att hon badat.. I endast vatten dessutom ??!!
    Men då får de väl göra resten av undersökningarna för att utesluta Crohns mm...????

Usch vad jobbigt du har det.. Ärligt, jag har sagt det förr och säger det igen. Jag tror det räcker med strikt vetefritt (sädesslag) och mjölkproteinfritt.... Och då hålla jätte strikt! Ev verkar det ju funka med laktos, men ta bort ett tag för att se kanske.

Vad tror du själv?
    Du börjar ju bli en hejare på det här också, bara att du har det svårt att följa "rätt" kost själv.
Svar på tråden Allergitråden