• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bokhylla

Oj vad det skrivs i den här tråden... har massa läsning framför mig :)
    har varit inlagd på barn för provocation av Neocate, och nu det ett fakta även för sjukvården. E tål inte Neocate.
    Känns skönt att äntligen bli trodd, men samtidigt oroande för vad ger man han nu.
    Väntar på medicin han ska ta innan han äter för att kolla om han tål det bättre då.

Någon annan med barn som inte tål "vanliga" utskrivna ersättningar???

• Kavat
    Bokhylla skrev 2011-03-17 11:42:15 följande:

Oj vad det skrivs i den här tråden... har massa läsning framför mig :)
    har varit inlagd på barn för provocation av Neocate, och nu det ett fakta även för sjukvården. E tål inte Neocate.
    Känns skönt att äntligen bli trodd, men samtidigt oroande för vad ger man han nu.
    Väntar på medicin han ska ta innan han äter för att kolla om han tål det bättre då.

Någon annan med barn som inte tål "vanliga" utskrivna ersättningar???

Oj! Skönt att fått det bekräftat att du faktiskt hade rätt.
    Vad ska ni ge istället och vad har ni testat tidigare? Ammar du? Minns tyvärr dåligt hur det var...
  • Mela78

Ni som känner till allergi på färgämne E120 karmin (röd), hur kan reaktionerna se ut? Tror att dottern reagerar på karmin men är VÄLDIGT osäker.

• mithrandil
    tes 75 skrev 2011-03-17 07:11:39 följande:
    jag skulle helt klart bytt ut enagon mot egen välling! berikar ni med neocate blir det ju näringsmässigt fullvärdigt. om det inte är så att ni misstänker celiaki? (hänger inte riktigt med på allt här..).

när vi misstänkte mjölk-- & sädesslagsallergi när dottern var 8-9 månader; bytte vi först vanlig välling & gröt mot enago men behöll nattmålet NAN, & vips slutade dottern kräkas konstant. dock blev diarréerna allt värre, så då bytte vi bort enago gröt & välling mot hemmagjorda risvarianter, varpå dotterns mage blev nästintill bra, förutom de dagar vi gav fruktpuré med äpple i. så tog vi bort äpple, då bajsade dottern bara knasigt på eftermiddagarna. till sist ersatte vi nattmålet NAN mot Althera, & DÅ blev hon helt bra. fast humöret & nattsömnen blev inte ok förrän vi också tog bort altheran (misstänker att laktosen eller maltodextrinet i den ställde till det).
    Tack för din "historia"! Känns skönt att höra hur andra har haft och hur andra har gjort.

Läkaren vi träffade trodde som sagt Amanda enbart har komjölksallergi och att alla symtom som hon fått tillbaka beror på att hon ätit penicillin och att det kan vara så att hon fortfarande har kvar lite mjölkprotein i kroppen efter att vi försökt ge henne nutramigen och althera. Kanske stämmer, men jag tycker det är så märkligt att hon får så ont i magen efter enago. Vi har iaf slutat ge det idag.
    Amanda är ju helt klart bättre nu, glad om dagarna men kvällarna är inte bra alls. Hon kallsvettas, gråter och vrider sig när hon äter och efter det verkar hon ha ont i magen. Idag gav jag enbart neocate som kvällsmål och då var det lite bättre. hörde inte att det körde runt i magen på henne och hon somnade lättare än förut.

Kavat: Jag har glömt ringa apoteket och beställa neocate.. hur lång tid skulle det ta ungefär innan de fick in det man beställt?

Förstår inte riktigt hur jag ska göra för att ta bort alla sädeslag, hon har knappt några burkar alls som hon kan äta som det är och hon totalt vägrar äta min hemmalagade mat. Men på något vis får vi göra.
    Tror jag börjar ge neocate och risvälling och blir hon inte helt bra får jag testa ta bort nästa grej.
    vad tror du om det? går det göra så istället?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    Mela78 skrev 2011-03-17 15:41:01 följande:
    Ni som känner till allergi på färgämne E120 karmin (röd), hur kan reaktionerna se ut? Tror att dottern reagerar på karmin men är VÄLDIGT osäker.
    Minns knappt.. Nu får de bara eko-godis och eko-saft pga att de inte tål annat så.... Men min tjej blir röd i snippan och får eksem av kisset och har för mig att hon kliade sig också..? Hon blev nästan skinnflådd.. Om jag minns rätt så reagerade hon ungefär som när hon äter citrus och soja...
  • miracle maker

Igår kväll blev dottern illröd i rumpan efter att ha druckit päronMer. Ska man tro att det berodde på päronet, citronsyran el surhetsreglerande medel??

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-03-17 20:07:01 följande:
    Tack för din "historia"! Känns skönt att höra hur andra har haft och hur andra har gjort.

Läkaren vi träffade trodde som sagt Amanda enbart har komjölksallergi och att alla symtom som hon fått tillbaka beror på att hon ätit penicillin och att det kan vara så att hon fortfarande har kvar lite mjölkprotein i kroppen efter att vi försökt ge henne nutramigen och althera. Kanske stämmer, men jag tycker det är så märkligt att hon får så ont i magen efter enago. Vi har iaf slutat ge det idag.
    Amanda är ju helt klart bättre nu, glad om dagarna men kvällarna är inte bra alls. Hon kallsvettas, gråter och vrider sig när hon äter och efter det verkar hon ha ont i magen. Idag gav jag enbart neocate som kvällsmål och då var det lite bättre. hörde inte att det körde runt i magen på henne och hon somnade lättare än förut.

Kavat: Jag har glömt ringa apoteket och beställa neocate.. hur lång tid skulle det ta ungefär innan de fick in det man beställt?

Förstår inte riktigt hur jag ska göra för att ta bort alla sädeslag, hon har knappt några burkar alls som hon kan äta som det är och hon totalt vägrar äta min hemmalagade mat. Men på något vis får vi göra.
    Tror jag börjar ge neocate och risvälling och blir hon inte helt bra får jag testa ta bort nästa grej.
    vad tror du om det? går det göra så istället?
    de sädesslags-, mjölk-, majs- & baljväxtfria barnmatsburkar vi ger är:
    * Semper 6-månaders med kalv & potatis
    * Semper 6-månaders ekologiska kyckling & ris
    * Semper 8-månaders Grönsaks- & kycklinggryta
    * Semper 8-månaders Farmargryta
    * Hipp 8-månaders Pyttipanna
    * Hipp 8-månaders Grönsaks- & kycklingrisotto

Dock innehåller de flesta tomat, & det verkar vår dotter reagera på med utslag på benen. men hon är 1 år nu & har börjat äta vår mat så smått så vi behöver förhoppningsvis inte ge burkar så länge till (hemgjorda puréer totalratas).

jag har inte hittat några 1-årsburkar utan mjölk eller sädesslag.
  • Kavat
    miracle maker skrev 2011-03-18 08:13:55 följande:
    Igår kväll blev dottern illröd i rumpan efter att ha druckit päronMer. Ska man tro att det berodde på päronet, citronsyran el surhetsreglerande medel??
    Vet faktiskt inte. Citronsyra finns i jätte mycket så kolla om ni inte har det i annat hon äter? Smörgåsmargarin t.ex

Jag hade nog testat med vanligt päron vid tillfälle framöver när hon är ok. Men saker jag såg reaktioner på väntade jag rätt länge med att testa igen, för det är roligare och känns bättre att testa sådant man tror de kan äta. Men det gör man ju som man vill med förstås. Men hon bör ha blivit ok innan du testar igen.
  • Mela78
    miracle maker skrev 2011-03-18 08:13:55 följande:
    Jag skulle gissa päronet som mest troligt, börja med att utesluta/provocera det. Citronsyra finns överallt i kroppen, tillverkas av kroppen i citronsyracykeln i energiutvinnings syfte.

• Kavat
    Mela78 skrev 2011-03-18 14:46:43 följande:
    Jag skulle gissa päronet som mest troligt, börja med att utesluta/provocera det. Citronsyra finns överallt i kroppen, tillverkas av kroppen i citronsyracykeln i energiutvinnings syfte.
    Men citronsyran i mat är gjord av "mögel", så den är konstgjord. Det var en artikel om det häromsistens i Allergia.
Svar på tråden Allergitråden