• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-03-18 14:52:47 följande:
    Men citronsyran i mat är gjord av "mögel", så den är konstgjord. Det var en artikel om det häromsistens i Allergia.
    Så man kan vara allergisk mot det citronsyra som finns i mat? Förvånad
    Då har jag lärt mig något nytt idag och tar tillbaka mitt tidigare svar!!!
  • Kavat
    Mela78 skrev 2011-03-18 14:54:23 följande:
    Så man kan vara allergisk mot det citronsyra som finns i mat? Förvånad
    Då har jag lärt mig något nytt idag och tar tillbaka mitt tidigare svar!!!
    Jag ska egentligen inte sitta här alls. Därav mina korta svar. Vi Maken städar och jag försöker få lite ordning på kläder...
  • t0va

Nu har jag äntligen fått hämta ut all profylac, så nu ska vi nog klara oss ett par månader. En stor sten lättade från mitt hjärta. På sjukhuset så hjälpte de mig att bära ut till lastbryggan så jag slapp bära Theo och maten. Som vanligt så charmade han personalen ;) 

• ELI 79

Tar ni bort allt för "minsta" symtom eller hur mkt symtom tillåter ni dem ha och isf vad för symtom?

• ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-03-18 15:38:08 följande:
    Tar ni bort allt för "minsta" symtom eller hur mkt symtom tillåter ni dem ha och isf vad för symtom?
    Enstaka utslag/prickar som inte verkar störa orkar vi inte utreda vad de beror på, magont, kliande eksem, förstoppning/diarré etc däremot kollar vi och tar bort... Lite olika med andra ord Flört
  • Kavat

Älsklingen

Nu flyttade vi ut makens gamla säng in i vardagsrummet för litens rum ska göras i ordning och han ser ut som katten efter att suttit/legat och rumphoppat i den! Röd flammig i ansiktet, på ena kinden främst och på armarna, alltså inte jämt utbrett. Men lilleman hade kortärmat här hemma idag... Hann tyvärr inte ta kort för liten är sjuk, om det inte fastnade när maken fotade från håll..
    Så det påminner ju mycket om din dotters reaktioner på "miljön". Vi vet vad det beror på typ - sängen - så en stortvätt av alla överdrag och madrasser igen.. Men tycker det är lite konsigt för vad jag minns så har vi tvättat det... Men den har stått i ett rum med kokvrå, så det kan säkert finnas ett och annat i sängen också...
    Han kan alltså leka runt i alla andra sängar och soffor i huset utan att se ut så där...

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-03-18 15:38:08 följande:
    Det beror helt på vad och hur. Båda barnen är ok här hemma när de äter det som vi vet att de tål och miljön är ok (förutom sängen då.. ) och när vi provocerar med något.

Idag fick dottern en HelloKitty glass och hon har varit helt tokig. Högt och lågt och hit och dit och klagat på magont och ja, inte sig lik. Så bort med dem. Det finns lite allt möjligt det skulle kunna vara i, men om det är glukossirapen hon reagerar så mycket på eller om det var färgämne eller något annat orkar jag inte luska ut just nu.
    Fördelen med alla allergier är ju att det är ett fåtal produkter som funkar och det blir mycket ekologiskt och då slipper man ju all sådan "skit".

Men som sonen som kommer hem med eksem och inte kan sova och magen pajjar så vet vi vad som är orsaken typ spår av vete.. Men om han hade fått andra eksem som vi inte hade sett innan eller om han återupprepade gånger hade spytt eller ja, något nytt symtpom hade jag absolut tagit reda på vad det var.

I och med att vi äter så pass special så har jag ju total koll på vad de äter hemma. Så då är det rätt lätt att hitta ev. felkällor på dagis. Om det är nya saker vi inte använder här hemma osv. Förutsatt att han äter det som läggs på tallriken och att det är det han reagerar på.

Men dyker det vid enstaka tillfällen upp konstiga prickar osv som försvinner utan så stort obehag så gör jag ingenting. Kommer det igen så försöker jag luska och skriva upp vad de ätit och sen glömmer jag det tills nästa gång det dyker upp likadant och så skriver jag upp då med. Tillslut har jag hittat vad det är och kan undvika det. Men jag brukar inte orka göra regelrätta uteslutningar och provoceringar med enstaka reaktioner utan det får bli när tillfälle dyker upp typ.

Hade de blivit jätte dåliga av något hade jag absolut luskat och försökt hitta orsaken.

Svar nog?!
  • Bokhylla

Ammar tack och lov fortfarande så än går det ingen nöd på han :)  Har provat alla andra ersättningar på marknaden.
    Lomudal fick han igår innan han skulle äta, resulterade att han reagerade starkt mot medicinen som skulle skydda så han tålde Neocate.
    Känns som jag irrar i labyrint... Blir nog hemmagjord ersättning till han framöver.

Svar på tråden Allergitråden