• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-04-02 23:05:24 följande:
    Okej, jag vill inte starta något bråk Flört men jag är faktiskt helt säker på att det fanns det i vissa sylter (syltar? hur sjutton böjer man sylt) för några år sedan. Jag vet att jag stod där i affären och läste innehållsförteckningen och tyckte att det var så sjukt att man fick lov att ha i färgämne för att ge sylten en sjyst färg. Det var hallonsylt och antagligen var väl inte hallonen tillräckligt röda?! Av den anledningen började jag köpa endast ekologisk sylt och gör det än idag. Men nu när jag letade på de vanliga hemsidorna, bob och Felix så verkar inte de ha det i sina sylter(?) åtminstonde, kanske är det borttaget sen jag kollade då.
    Det är lugnt.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-02 23:10:54 följande:
    Hur hanterar ni detta gnäll ?
    Våran dotter har hållt på minst ett halvår nu och vi försöker härda ut men nu är vi snart på bristningsgränsen båda två.
    Det var riktigt länge sedan vi såg våran glada och pigga lilla tös.
    Precis som jag skrev tidigare gråter hon mer än skrattar,, och det känns hemskt =/
    Idag blev hon alldeles likblek vid lunchen ( pasta och köttbullar ) och klagade över ont i magen. Hon hade nästan ätit färdig och fick lov att gå från bordet och gick direkt och la sig på soffan och bara "va"

K Kavat : Okej. Tack för hjälpen!
    Gråter

Alltså det är skitsvårt. Ibland försöker man trösta och tänker att det är ju inte deras fel, men ibland orkar man ju bara inte mer pch ryter till att nu får du sluta gnälla (det hjälper inte... ) Vårat humör blir ju också lidande när det gnälls hela tiden.

En tanke, kan ni inte ta bort havre åtminstonde och se om det gör skillnad? Nu går hon ju på dagis så det är kanske svårt, men havre får man ju ta bort själv och påverkar ju inte glutentesterna.
  • Tibell

Kavat : jo det skulle vi kanske kunna göra. Dagis vet jag använder havre till henne så där blir det lite svårare.. Men ska prata med dem och se vad de säger.

Kan hennes evinnerliga klättrande ha något med magont att göra ? Hon kan verkligen inte vara stilla. Hon klättrar ta mig tusan hela tiden. Så antingen sitter hon i taklampan eller ligger och gnäller på golvet. Inget mellanting här inte ;)
    Idag har hon bara klagat på ont i magen vid ett tillfälle. Och det var i samband med frukosten då hon åt vetemacka..
    och magen står som en ballong så idag får det bli klyx igen om inte bajset kommer av sig självt :(

• 2små2stora
    Kavat skrev 2011-04-03 11:12:31 följande:
    Ta bort och testa en sak i taget?
    Det är ju både vanligt vetemjöl och vetekli i den andra förutom då att han kan blivit mer känslig mot mjölk? Har han inte ätit mjölkfritt tidigare?
    Och så då frukterna, men det gissar jag att han tål?

Dinkel är vattenlösligt, det är inte vanligt vete. Så det finns de som tål dinkel men inte vanligt vete, eller att de reagerar mer på vanligt vete åtminstonde. Dinkel passerar i kroppen medans vanligt vete lägger sig och kläggar igen tarmarna.
    Dinkelgröten har han ätit ett helt paket av utan att reagera. 

Det borde vara något i den andra gröten som inte funkar. Skulle kunna vara vete då han blir stökig i magen av pasta rätterna men det har jag tolkat som att det är löken de envisas med att ha i maten
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Serverade dinkelgröt 16:30 och ingen tendens till magknip alls.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil

Var på VC med amanda precis. ville kolla upp hennes hb.
    det hade sjunkit från 105 - 93 på en vecka och några dagar.
    Dumhuvudet läkaren sa att det inte var någon fara, att vi skulle åka hem och invänta tillväxtkontrollen på barnmott om 2 veckor. På barnmott när jag ringde förra veckan sa de att värdet skulle vara 100 eller mer.
    Man blir ju jätteorolig. inte kan man väl vänta 2 veckor?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : fy vad läskigt :( får hon i sig något hon inte tål som kan påverka hb ? Gluten ?
    Kan det kanske bero på bakterien hon har ?
    Hoppas det löser sig med lilltjejen! Kram

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-04 12:02:57 följande:
    Var på VC med amanda precis. ville kolla upp hennes hb.
    det hade sjunkit från 105 - 93 på en vecka och några dagar.
    Dumhuvudet läkaren sa att det inte var någon fara, att vi skulle åka hem och invänta tillväxtkontrollen på barnmott om 2 veckor. På barnmott när jag ringde förra veckan sa de att värdet skulle vara 100 eller mer.
    Man blir ju jätteorolig. inte kan man väl vänta 2 veckor?
    Ring barnmottagningen och kolla med dem!
    Visst ger du väl lite mat nu eller?
    Enbart burkmat? För de innehåller ju sååå lite kött, så om du gör egen eller berikar burkarna med mer kött så får hon ju i sig mer järn.
    Sen borde hon ju vara ok så länge hon äter Neocate tycker jag eftersom de kan leva på enbart det. Men mer kött som du vet funkar säger jag.
    Lever är ju bra, men det finns ju en hel del annat i leverpastej (som lök som du kanske bör undvika nu när magen är så känslig) så det är om du köper och gör själv leverpuré?

Cocco, har du något annat tips?

Jag kokar nötfärs som jag puréear med mixern till så slätt jag kan tillsammans med Carlshamnsmjölkfria flytande margarin och Carlshmans risdryck (man kan ta kokvattnet också) och så gör jag samma sak med potatis och palsternacka (om ni vet att det funkar?) och fryser in det i antingen iskuber eller i plastbågare så att jag kan ta ut en lagom mängd när han ska äta. Det är inte så gott att äta upptinat potatismos men med palsternacka och/eller sötpotatis är det godare smak och så gör ju flytande margarinet lite smak också.

Jag hinner inte göra special mat till honom och till oss varje dag. Däremot får han smaka ris och potatis t.ex när vi äter och sitta och plocka med.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-04 12:09:16 följande:
    Mithrandil : fy vad läskigt :( får hon i sig något hon inte tål som kan påverka hb ? Gluten ?
    Kan det kanske bero på bakterien hon har ?
    Hoppas det löser sig med lilltjejen! Kram
    Ringde till 1177 och där sa de att bakterien eller att hon varit sjuk inte kan spela så stor roll att hon sjunker så drastigt. Väntar på att barnmott ska ringa men dom ringer inte förrens 16 så det kommer bli en lång väntan.
    Vet inte vad det kan bero på men man blir orolig som tusan.

Kavat: Har börjat laga all hennes mat själv, blev lite för krånglgt att läsa på alla burkar. hon får oftast potatis, palsternacka, nötfärs och en massa broccoli. men nån gång har det varit kyckling och ris. ger även leverpastej som hon älskar sen äter hon 5 mål neocate om dagen. tycker hon borde få i sig tillräckligt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-04-04 12:27:38 följande:
    Ringde till 1177 och där sa de att bakterien eller att hon varit sjuk inte kan spela så stor roll att hon sjunker så drastigt. Väntar på att barnmott ska ringa men dom ringer inte förrens 16 så det kommer bli en lång väntan.
    Vet inte vad det kan bero på men man blir orolig som tusan.

Kavat: Har börjat laga all hennes mat själv, blev lite för krånglgt att läsa på alla burkar. hon får oftast potatis, palsternacka, nötfärs och en massa broccoli. men nån gång har det varit kyckling och ris. ger även leverpastej som hon älskar sen äter hon 5 mål neocate om dagen. tycker hon borde få i sig tillräckligt.
    hur mkt dricker hon?
Svar på tråden Allergitråden