• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

skickade inna jag hann skriva klart.
    Vad det är han får i sig som han inte tål kan nog bara ni veta, ett tips är ju att föra matdagbok så man har något att gå tillbaka till och kolla precis vad han ätit då han får dessa utslag.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-04-07 20:46:01 följande:
    Råg, vete och korn är tydligen rätt lika så det är rättså vanligt att man reagerar på alla. Dessutom finns det inga rena veteprodukter så i princip all vete och vanlig havre kan innehålla upp till 2 % andra sädesslag utan att det behöver märkas ut. Det går ju i samma maskiner, kvarnar mm som alla andra sädesslag. Så ni får väl se hur det funkar med resten. Och kolla upp om de testade vete. Sen kan man ju aldrig lita blint på ett test. Ni måste nog utesluta och provocera för att se.

Smaken ändras med tiden. Jag trodde aldrig att jag ens skulle kunna få i mig Carlshamns risdryck till musli, men det är riktigt gott nu! Dottern sa samma sak, aldrig i livet, men nu har hon det också till flingorna.

Samma sak med kokos, maken gillade det inte ens. Nu finns det i rätt mycket mat här hemma vare sig han vill eller inte.

Panerade föresten kycklingbitar i kokosflingor, salt och peppar i går, det blev jätte gott med ris och mixad mangobanansås till.
    Jag skulle så klart lagt på minnet vad de testade för på pricktestet. Men jag anade inte alls sädesslagen för hennes del, utan var mest fokuserad på pollen och pälsdjur....dessutom tog de 17 olika tester, så jag var lite lost efter en stund. Sen blev det reaktion på rågen och då kom jag av mig alldeles.... Sen hade vi hundra andra saker att ta med allergiläkaren, både för dottern och självklart för sonen med sina allergier och andningsbesvär. Jag får nog höra mig för lite när vi ska ha uppföljning via telefon med läkaren om ca 1 månad, då vi skulle utvärdera Singulairen som sonen fick utskrivet igår. Dubbelkolla vad som egentligen testades för på dottern. Jag funderade nämligen på mjölk även för henne, för i lördags när svärmor var här gav hon Tyra 2 yoghurtar och sen ett glas mjölk, och en stund senare fick hon jätteont i  magen och kräktes ett par ggr. Sen sov hon i soffan 2,5 timma och sen var det bra igen..... Lite lurigt.... I övrigt hade hon bara ätit färska prinskorvar, några stycken.  Var som om det blev för mycket mjölk på ett och samma tillfälle....hon har ju aldrig reagerat på det förut. Men pricktest för mjölkprotein negativt.....
    Så vi får börja med att utesluta råg och så ska jag försöka komma ihåg att fråga om resterande sädesslag när jag pratar med läkaren nästa gång. Det är bara så tråkigt, för läkaren sitter med ett litet leende på läpparna och svarar lite avfärdande på alla frågor. Typ att "jaja, det är iiiingen fara alls" Och nej, det kanske det inte är, men JAG VILL VETA! För honom är det bara ytterligare en patient med allergier.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Jaramla

ang välling: vet inte om ni/barnen kan dricka sempers risvälling? den blandad med hälften havremjölk och hälften vatten tycker mina barn är godis! (och så får de i sig lite fibrer och blir inte hårda i magen som minstingen lätt blir av bara risvällingen) Fast den finns inte i särskilt många affärer, jag har hittat den i tre affärer hittills och jag bor i storstan....

• Lindreas

Mith - det ser inte ut som nässelutslag riktigt. Eller ja, lite kanske, men mer som myggbett. En tydlig, ganska väl avgränsad upphöjning som är röd, och det röda fortsätter sen lite utanför upphöjningen. Första gången jag såg det trodde jag han blivit myggbiten, men vi har inga mygg inne...

• tes 75

Någon som bor i Sthlm eller Uppsala och lyckats hitta tapiokamjöl/-stärkelse i butik? Jag tycker allergimat.com har lite höga fraktpriser.

• mithrandil
    Lindreas skrev 2011-04-07 22:53:46 följande:
    Mith - det ser inte ut som nässelutslag riktigt. Eller ja, lite kanske, men mer som myggbett. En tydlig, ganska väl avgränsad upphöjning som är röd, och det röda fortsätter sen lite utanför upphöjningen. Första gången jag såg det trodde jag han blivit myggbiten, men vi har inga mygg inne...
    Okej.., nä då vet jag tyvärr inte vad det kan vara.
    När alexander hade nässelutslag så var förhöjningarna vita och rött runt omkring.
  • Lindreas
    mithrandil skrev 2011-04-08 08:55:07 följande:
    Okej.., nä då vet jag tyvärr inte vad det kan vara.
    När alexander hade nässelutslag så var förhöjningarna vita och rött runt omkring.
    Ja, jag har också haft det, och det ser ju verkligen ut som när man bränt sig på en nässla. Men ja, jag ska ringa bvc och fråga, inte för att ett par utslag är hela världen, men om han skulle vara överkänslig mot tomat så vill jag ju gärna undvika att ge honom det. Tack för svar!
  • mithrandil
    Lindreas skrev 2011-04-08 09:03:34 följande:
    Ja, jag har också haft det, och det ser ju verkligen ut som när man bränt sig på en nässla. Men ja, jag ska ringa bvc och fråga, inte för att ett par utslag är hela världen, men om han skulle vara överkänslig mot tomat så vill jag ju gärna undvika att ge honom det. Tack för svar!
    Det kan ju vara hela världen för honom. far han illa av det så är det ju verkligen inte bra!
    ring bvc du så ska jag hålla tummarna för att de kan hjälpa er!
  • Lindreas
    mithrandil skrev 2011-04-08 09:20:49 följande:
    Det kan ju vara hela världen för honom. far han illa av det så är det ju verkligen inte bra!
    ring bvc du så ska jag hålla tummarna för att de kan hjälpa er!
    Nej, men det är klart, om han mår dåligt av det så är det ju såklart hela världen! Fan, nu låter jag ju som världens slappaste mamma, det jag menade var förstås att om det bara hade rört sig om ett par utslag som inte gjorde ont eller kliade utan som snarare varit virusprickar liksom så hade jag inte brytt mig så himla mycket. Men just eftersom de kommer efter mat och att han blir så himla ledsen när han äter gör ju att jag oroar mig.

Tack för tummarna! De kommer säkert säga att det inte är någon fara, men å andra sidan så är inte tomat en livnödvändig näringskälla heller, så jag tar i vilket fall bort det någon vecka och ser vad som händer.
  • mithrandil
    Lindreas skrev 2011-04-08 09:23:53 följande:
    Nej, men det är klart, om han mår dåligt av det så är det ju såklart hela världen! Fan, nu låter jag ju som världens slappaste mamma, det jag menade var förstås att om det bara hade rört sig om ett par utslag som inte gjorde ont eller kliade utan som snarare varit virusprickar liksom så hade jag inte brytt mig så himla mycket. Men just eftersom de kommer efter mat och att han blir så himla ledsen när han äter gör ju att jag oroar mig.

Tack för tummarna! De kommer säkert säga att det inte är någon fara, men å andra sidan så är inte tomat en livnödvändig näringskälla heller, så jag tar i vilket fall bort det någon vecka och ser vad som händer.
    Haha.. nä inte tror jag du är slapp.
    Men jag vet att när det gäller allergier kan man ofta tycka att man är lite hypokondrisk som lägger så mycket vikt på några prickar. Det var mer därför jag skrev att det kan vara hela världen.

testa du ta bort tomat i minst 2 veckor. 1 vecka kan vara lite snålt.
    hoppas ni löser problemet!
Svar på tråden Allergitråden